کد خبر: ۱۷۱۳۷۸
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۸ 28 January 2016
سیستان و بلوچستان به ویژه مناطق جنوبی آن همواره دو پدیده مونسون در تابستان و آب و هوای مدیترانه ای و سیستم کم فشار سودان را در زمستان تجربه می کنند.
پدیده مونسون در تابستان بر روی اقیانوس آرام تشکیل شده که به دنبال آن شاهد بارش های شدید بر روی دریا در هندوستان و پاکستان هستیم که اثرات آن استان سیستان و بلوچستان را فرا می گیرد.
این پدیده با ویژگی بارز ریزش های رگباری و سنگین در مدت زمان کوتاه در تابستان معمولا در شهرستان های جنوبی سیستان و بلوچستان به ویژه چابهار، نیکشهر و ایرانشهر را تحت تاثیر قرار می دهد.
همچنین با وجود آب و هوای مدیترانه ای و سیستم بارشی کم فشار سودان در فصل سرما نیز شاهد بارش های بسیار خوبی در سیستان و بلوچستان هستیم که متاسفانه به دلیل فراهم نبودن زیرساخت ها لازم برای ذخیره سازی این منابع ارزشمند سالانه به گفته کارشناسان بیش از یک میلیارد و 300 میلیون متر مکعب روان آب در جنوب استان هدر می رود.
همچنین بارش این چنینی در جنوب سیستان و بلوچستان نه تنها برای مردم منطقه نعمت محسوب نمی شود بلکه سیلاب مخرب آن باعث وارد شدن خسارت های سنگین جانی و مالی فراوان برای آنان می شود.
هم اینک بیش از 25رودخانه فصلی نظیر هیرمند، لار و گزو و غیر دائمی ماشکید، نهنگ و لار در سیستان و بلوچستان وجود دارد که با وجود بیش از 33 سد ساخته شده، سه سد در دست ساخت و 14 سد در دست مطالعه در استان به نظر می رسد باید در این زمینه فعالیت گسترده تری صورت گیرد تا این منابع ارزشمند بیش از این هدر نرود.
از سوی دیگر اهمیت توجه به منابع آبی با توجه به جدی بودن بحران آب در کشور ضروری به نظر می رسد به طوری که می توان با فراهم کردن زیر ساخت های لازم زمینه بهره وری بیشتر از منابع آبی را فراهم کرد تا ضمن جلوگیری از هدر رفت این منابع به سوی دریا و دیگر نقاط از بروز طغیان و سیلاب و در نتیجه ایجاد مشکلات فراوان جانی و مالی برای مردم منطقه ممانعت کرد.
همچنین به گفته برخی کارشناسان به نظر می رسد با وجود منابع آبی غنی زیرزمینی در سیستان و بلوچستان ضروری است سرمایه گذاران و فعالان این بخش با هماهنگی با مسئولان دست اندرکار زمینه بهره برداری از این منابع ارزشمند را فراهم کنند.
عصمت جهانی /خبرنگار ایرنا در زاهدان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار