افزایش گرمای هوا بیشترین تأثیر خود را در قطب‌های زمین نشان می‌دهد و داده‌های ثبت شده نیز این مساله را ثابت می‌کنند. در حقیقت در زمستان امسال، قطب‌های زمین گرمای بی‌سابقه‌ای را تجربه کردند و دمای هوا در آنجا ۳۵ درجه گرم‌تر از همیشه بود!
کد خبر: ۱۹۹۷۰۴
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۳ 18 March 2016
  اختصاصی «تابناک باتو» ناسا به تازگی داده‌های ثبت شده دما در ماه فوریه را منتشر کرده که بسیاری از داشمندان را در بهت فرو برده است. داده‌های ثبت شده در ماه فوریه، نشان می‌دهند، این ماه گرم‌ترین ماه فوریه تا کنون بوده و دمای هوای کره زمین در این ماه ۱.۳۵ درجه بیشتر از متوسط دما در این ماه است. این افزایش دمای بی‌سابقه بار دیگر اخطار‌های پی در پی دانشمندان در خصوص گرمای جهانی و عواقب آن را به دنبال داشت.
 
به گزارش «تابناک باتو» ثبت رکورد بالا‌ترین دما در ماه فوریه در حالی رخ داده است که داده‌ها نشان می‌دهند ماه قبل (یعنی ژانویه) نیز رکورد دار گرم‌ترین ماه ژانویه تا کنون (۱.۱۵ درجه گرم‌تر از دمای متوسط) بوده است! در واقع با بررسی وضعیت دمایی در طول سال و مقایسه آن با سال قبل هم می‌توان نتیجه مشابهی گرفت، زیرا در سال ۲۰۱۴ دما ۰.۱۶ درجه و در سال ۲۰۱۵ دما ۰.۹ درجه از متوسط زمین بالا‌تر بود.

آیا ال نینو عامل فجایع اخیر است؟!

افزایش گرمای هوا بیشترین تأثیر خود را در قطب‌های زمین نشان می‌دهد و داده‌های ثبت شده نیز این مسأله را ثابت می‌کنند. در حقیقت در زمستان امسال، قطب‌های زمین گرمای بی‌سابقه‌ای را تجربه کردند و دمای هوا در آنجا ۳۵ درجه گرم‌تر از همیشه بود.

شاید در نگاه نخست، بتوان ال نینو را مقصر همه این پدیده‌ها و گرمای بی‌سابقه زمین در تاریخ دانست، ولی بسیاری از دانشمندان چنین نظری ندارند. آن‌ها می‌گویند گازهای گلخانه‌ای مسئول گرمای بی‌سابقه کره زمین هستند، نه ال نینو.



بنا به گفته پروفسور «مان»، با بررسی داده‌های دمای هوا و سال‌های وقوع ال نینو، می‌توان به این نتیجه رسید که ال نینو فقط می‌تواند باعث افزایش ۰.۲ درجه افزایش دما شده باشد و باقی آن ناشی از اثر گلخانه‌ای است. او می‌گوید: اثر گلخانه‌ای باعث می‌شود ۹۳ درصد از انرژی اضافی، که در حالت معمول به فضا بازگردانده می‌شود، در داخل اتمسفر به دام افتد.

بنا بر این گزارش، پدیده ال نینو هر سه تا شش سال یک بار اتفاق می‌افتد که در آن جریان آب گرم اقیانوسی به سطح آمده، باعث گرم شدن هوا و تغییر الگوی آب و هوایی در تمام کره زمین می‌شود. ال نینوی امسال، یکی از بزرگ‌ترین ال نینوی‌های ثبت شده است که می‌تواند موجب افزایش ۰.۲ تا ۰.۳ درجه دمای زمین شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار