رئیس پلیس فتا هرمزگان از دستگیری ۱۷۷ مجرم رایانه ای در هرمزگان خبرداد و گفت: ۸۷ درصدی جرائم رایانه ای در استان کشف شده که این آمار نسبت به شاخص کشوری حدود ۲ درصد بیشتر بوده است.
کد خبر: ۲۱۳۹۷۰
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۵ 17 April 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، سرهنگ علی اکبر قرائی پور عصر امروز طی نشست خبری با اشاره به کشف 87 درصدی جرائم سایبری در سال 94 در هرمزگان اظهارداشت: 7 درصد از پرونده‌های سال 94 تحت پیگیری بوده و رسیدگی می‌شود.
 
وی بیان‌داشت: 177 مجرم رایانه ای در استان هرمزگان در رده‌های سنی مختلف از سن 15 تا 55 سال دستگیر شدند که از این تعداد، 80 درصد مردان و 20 درصد زنان بودند.
 
رئیس پلیس فتا هرمزگان گفت: در زمینه جرائم رایانه ای، 87 درصد کشف صورت گرفته که نسبت به شاخص کشوری حدود 2 درصد بیشتر بوده است.
 
قرائی پور افزود: طبق بررسی‌های انجام شده از سوی پلیس، شیوه‌ها و شگردهای مجرمین احصاء شده توسط پلیس و برای جلوگیری از بروز آسیب‌ها توسط شهروندان، اطلاع رسانی صورت گرفته است.
 
رئیس پلیس فتا هرمزگان بیان‌داشت: به منظور جلوگیری از بروز جرائم رایانه‌ای، آموزش و ارتقاء سطح آگاهی کاربران اهمیت زیادی دارد که می بایست هر کاربر قبل از هر اقدام در فضای مجازی به کاربردهای آن مسلط و به درستی از آنها بهره گیری کند.
 
وی تاکید کرد: هر چند کاربران نقش موثری در پیشگیری از بروز بزه و جرم رایانه ای علیه آنان دارند ولی پلیس نیز باید آسیب‌های احتمالی را به طرق مختلف اطلاع رسانی کند.
 
قرائی پور تصریح‌کرد: پلیس در حوزه اطلاع رسانی با برگزاری 10 نمایشگاه که تقریبا  2 برابر سال قبل بوده و 459 مورد اطلاع رسانی به منظور آگاه‌سازی و پیشگیری از وقوع جرم سایبری و همچنین تعداد 123 مورد کلاس‌های مختلف آموزشی برای جامعه هدف در سطح استان و به ویژه دانش آموزان به عنوان عمده کاربران تلاش کرده تا عرصه را برای جلوگیری از موفقیت مجرمین فضای مجازی تنگ کند.
 
وی گفت: طبق بررسی‌های انجام شده در حوزه استان عمده مواردی که می‌توان به کاربران و بعضا شهروندان در حوزه جرائم سنتی سایبری و یا جرائم محض سایبری صدمه و یا آسیب وارد کند؛ پیامک‌ها و تماس‌های دریافتی کاربران است.
 
رئیس پلیس فتا ادامه داد: مجرمین در این نوع روش ابتدا با سوژه خود تماس گرفته و با مثبت جلوه دادن کار خود و اطمینان بخشی به فرد با بیان جذاب مبنی بر اینکه یک برنامه خاص و یا یک مراسم و قرعه کشی به نوعی برنده و مستحق دریافت جایزه نقدی شده و سپس فرد را به سمت عابر بانک هدایت می‌کنند.
 
قرائی پور در ادامه ابرازداشت: فرد دارنده حساب تصور می‌کند که اطلاعاتی را به مجرم نداده در حالی که با قبول خواسته های فرد مجرم  و انجام عملیات بانکی از طریق دستگاه ATM ناخواسته اطلاعات خود را در اختیار مجرم قرار داده است.
 
وی همچنین توصیه کرد: در صورت تماس تلفنی و پیامکی افراد و درخواست مبتنی بر ارائه اطلاعات شخصی، از انجام این کار خودداری شود و به دلخواه رمز اول و دوم کارت خود را تغییر دهید.
 
رئیس پلیس فتا هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود بر فعال کردن سامانه تراکنش حساب و اختصاص کارت عابر بانک مجزا برای هر یک از فعالیت‌های موثر تاکیدکرد.
 
وی در پایان همچنین برعدم توجه به تماس‌ها و پیامک‌های دریافتی که فرد ملزم به ارائه عابربانک شود و دقت در امر استفاده از نرم افزارهای شبکه‌های اجتماعی که فعالیت‌های خرید و فروش را انجام می‌هند برای جلوگیری از گرفتار شدن در دام کلاهبرداران تاکیدکرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار