کد خبر: ۲۳۵۹۲۷
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۶ 26 May 2016
به گزارش خبرگزاری فارس از نیکشهر، هنوز فصل تابستان از راه نرسیده که چند شهرستان استان سیستان و بلوچستان در هفته گذشته به عنوان گرمترین مناطق کشور اعلام شد و مناطق راسک و باهوکلات نیز با 49 درجه سانتی‌گراد رکورد دار گرما و افزایش دما در کشور ثبت شدند.

در این شرایط آب و هوایی مردم سیستان و بلوچستان به ویژه همین نقاطی که هواشناسی کشور از آنها به عنوان گرمترین نقاط کشور نام می‌برد، با معضل کم‌آبی و بعضا بی‌آبی نیز دسته و پنجه نرم می‌کنند.

به دنبال کاهش نزولات آسمانی در حوزه‌های آبریز شهرستان نیکشهر در سال‌های اخیر خصوصا ارتفاعات لاشار و آهوران و کم آبی در روزهای اخیر، جلسه اضطراری بحران آب نیز در نیکشهر برگزار شده است.

فرماندار نیکشهر در این جلسه اظهار کرد: در سال‌جاری آب ورودی به روخانه‌ها و تغذیه سفره‌های زیرزمینی به میزان نگران کننده‌ای کاهش یافته است و میزان ذخیره سد خیرآباد به نازلترین سطح از زمان آبگیری رسیده که با افت سطح آب چاه‌های آب شرب نیکشهر روبه‌رو هستیم.

صاحب‌گل صالحی گفت: تقویت ناوگان سیار، لایروبی قنوات و ارتقای تجهیزات آبرسانی باید در دستور کار مسؤولان حوزه آب قرار گیرد.

وی افزود: دهیاران و شوراها برای حذف چاه‌های و انشعابات غیرمجاز باید با مسؤولان آب شهرستان مشارکت داشته باشند تا کمبود آب در شهرستان به خوبی مدیریت شود.

صالحی گفت: با توجه به وسعت شهرستان و پراکندگی حوزه‌های آبریز در سطح شهرستان فقط یک سد وجود دارد که نیازمند مطالعات بیشتر در این حوزه هستیم.

رها سازی آب سد به صورت غیر اصولی به صلاح نیست

سلیم کدخدا معاون عمرانی فرمانداری نیکشهر گفت: در پانزدهمین سال متوالی خشکسالی در استان با گرمای بی‌سابقه و کم آبی در شهرستان نیکشهر مواجه هستیم که در ماه اخیر روستاهای پرجمعیت از جمله مخت، رمضان کلگ و پیپ با مشکل آب مواجه هستند.

وی با اشاره به اینکه از نیمه دوم اردیبهشت شهر نیکشهر با مشکل کم آبی مواجه شده است، گفت: با وجود اینکه سد خیرآباد در سال 87 با هدف تامین آب آشامیدنی 3 هزار و 600 مشترک آب شهر نیکشهر و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی به ویژه قنوات و آبیاری 300 هکتار از زمین‌های کشاورزی مورد بهره‌برداری قرار گرفت اما به دلیل پاره‌ای از مشکلات کمترین بهره‌وری از این سد صورت می‌گیرد.

وی افزود: رها سازی آب سد به صورت غیر اصولی به صلاح نیست و امور آب استان باید اقدامات لازم برای انتقال آب با لوله را هر چه سریعتر عملی کند.

معاون عمرانی فرمانداری نیکشهر افزود: در حال‌حاضر ظرفیت سد خیرآباد 8 میلیون متر مکعب است که سالانه 5 میلیون متر مکعب تبخیر می‌شود.

بیش از 70 رشته قنات در نیکشهر کاملا خشک شده است

مدیر جهاد کشاورزی نیکشهر نیز گفت: شهرستان نیکشهر دارای 348 رشته قنات است که بیش از 70 رشته از آنها کاملا خشک شده و میزان آبدهی 185 رشته قنات به 50 درصد کاهش یافته است.

حبیب رئیسی گفت: سطح زیر کشت محصولات کشاورزی در نیکشهر در سال‌های گذشته 9 هزار هکتار بوده که با خشکسالی‌های اخیر این میزان به 6 هزار هکتار تقلیل یافته است و اگر چاره اندیشی نشود این میزان کاهش می‌یابد.

رئیسی افزود: تداوم خشکسالی باعث افزایش مهاجرت به شهرها کاهش درآمد روستاییان، افزایش آتش سوزی در مزارع و نخلستان‌ها و کاهش بازدهی و کاهش کیفیت محصولات کشاورزی خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی نیکشهر تغییر نوع کشت با استفاده از ارقام سازگار با اقلیم منطقه و کم آبی و اجرای سیستم آبیاری تحت فشار را از مهم‌ترین روش‌های بهره‌وری مناسب محصولات کشاورزی در شرایط فعلی عنوان کرد و گفت: اختصاص یارانه برای خرید علوفه، سبوس و کنسانتره برای دامداران و تامین اعتبار جبرای مرمت و بازسازی قنوات و انتقال آب با لوله به اراضی مهمترین راه‌های برون رفت از شرایط فعلی است.

مردم روستاهای بنت و لاشار گرفتار معضل کم‌آبی

بشیر احمد رئیسی زاده بخشدار بنت نیز بیان کرد: ده‌ها روستای این بخش با کم آبی مواجهه هستند که در برخی از روستاه‌ها از آب‎های راکد و غیربهداشتی برای شرب استفاده می‌شود که این امر زمینه ساز بیماری‌های مختلفی در این مناطق شده است.

فرامرز دانش بخشدار لاشار نیز با اشاره به معضل کم آبی در این بخش خواستار تسریع در اجرای پروژه مجتمع آبرسانی به 55 روستای این بخش شد.

دانش رییس آب و فاضلاب روستایی نیکشهر نیز گفت: در حال حاضر بیش از 70 روستا به وسیله تانکر آبرسانی می‌شوند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار