کد خبر: ۲۴۱۷۹۳
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۸ 07 June 2016
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان آیت الله عباسعلی سلیمانی عصر دوشنبه در نشست شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان با تبریک ماه صیام گفت: ماه مبارک رمضان بهترین و ارزنده ترین فرصت برای برگزاری آیین های ویژه مشترک شیعه و سنی به ویژه محافل قرآنی در مساجد است.
عضو خبرگان رهبری اظهار داشت: خدا، پیامبر(ص)، قرآن کریم، احکام اسلام و کعبه معظم حلقه های مهم اتحاد بین مسلمانان هستند و ماه مبارک رمضان نیز از جمله فرصت های بسیار خوب برای بهره گیری از برکات آن و برگزاری جلسات مشترک دینی و عبادی در مساجد شیعه و سنی است.
نماینده مقام معظم رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان و کرمان تصریح کرد: ماه مبارک رمضان فرصتی فراهم کرده تا مراسم و محافل قرآنی با حضور قشرهای مختلف مسلمانان در مساجد شیعه و سنی به طور مشترک برگزار شود.
آیت الله سلیمانی گفت: قرآن کریم و ماه مبارک رمضان دو حلقه وصل شیعه و سنی است به همین سبب باید در این ماه عزیز از علما و اندیشمندان شیعه و سنی در برنامه ریزی ها و اجرای آیین های ویژه استفاده شود.
امام جمعه زاهدان با تقدیر از برنامه ریزی های انجام شده از سوی دستگاههای مختلف برای اجرا در ماه رمضان تصریح کرد: اداره های کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اوقاف و امور خیریه و سازمان تبلیغات اسلامی سه رکن اساسی برنامه های فرهنگی دینی در استان هستند که باید سایر دستگاهها با همکاری و هماهنگی این سه رکن برنامه های خود را طراحی و اجرا کنند.
آیت الله سلیمانی اظهار داشت: خوشنویسی آیات قرآنی حلقه وصل دیگری میان شیعه و اهل سنت است که باید در ماه مبارک رمضان از هنرمندان هر دو قشر به ویژه بانوان هنرمند شیعه و سنی در کتابت آیات الهی استفاده شود.
وی بر اجرای برنامه های جذاب به ویژه برای قشر جوان در مساجد تاکید کرد و گفت: مساجد در ماه مبارک رمضان با نوآوری و تدارک برنامه های جذاب شور و نشاط دینی بیشتری ایجاد کنند تا گروه های مختلف بیش از پیش جذب مساجد شوند.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان نیز در این نشست فرا رسیدن ماه مبارک رمضان را به عموم مسلمانان به ویژه مردم شیعه و سنی استان تبریک گفت و اظهار داشت: این اداره کل برنامه های مختلف و متنوعی را برای ماه مبارک رمضان تدارک دیده است.
حسین مسگرانی گفت: محافل و مجالس تلاوت و تواشیح ویژه رمضان در شهرستان های مختلف استان، هشت کرسی تلاوت در شهرهای مرزی و مجالسی با موضوعات تواشیح در استان برگزار می شود.
وی با بیان این که از قاریان بین المللی نیز برای تلاوت قرآن کریم و شرکت در محافل قرانی دعوت خواهد شد، اظهار داشت: در مجموع 37 برنامه تدارک دیده شده که برخی از آنها مشارکتی است و بیشتر شهرستانها در اجرای آنها شرکت دارند.
وی بیان کرد: برگزاری جلسات تفسیر قرآن در 13 شهرستان استان با مرکزیت زاهدان پیشنهاد شده است.
مسگرانی ادامه داد: نشست های علمی در ماه مبارک رمضان با موضوع قرآن با همکاری دستگاههای فعال در این حوزه به ویژه انجمن قرآن و نهج البلاغه برگزار می شود.
وی گفت: در حوزه فرهنگی و هنری نیز اجرای نمایش های خیابانی برگرفته از کتاب داستان راستان استاد شهید مرتضی مطهری از دیگر برنامه های پیش بینی شده است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: در سه شهرستان زابل، ایرانشهر و زاهدان ظرفیت های خوب نمایشی وجود دارد که از این ظرفیت در ماه مبارک رمضان استفاده می شود.
وی برپایی نمایشگاه عرضه محصولات فرهنگی در ماه مبارک رمضان را از جمله برنامه های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در ماه مبارک رمضان ذکر کرد و گفت: در این نمایشگاه علاوه بر عرضه محصولات و نرم افزارهای قرآنی همچنین قرآن هایی که قابلیت ترمیم وصحافی ندارند، تعویض می شوند.
مسگرانی برگزاری مسابقات قرآنی و نهچ البلاغه با اهدای جوایز را از دیگر برنامه های ماه مبارک رمضان عنوان کرد و اظهار داشت: منتخبی از فیلم های کوتاه در حوزه های قرآن و عترت که از سوی هنرمندان سطح کشور تهیه شده در طول ماه مبارک رمضان در استان اکران می شود.
وی افزود: کنابت قرآن کریم توسط خوشنویسان شیعه و سنی استان در شهرستانهای زاهدان، کنارک و زابل از دیگر برنامه های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت ماه مبارک رمضان است که در شبهای قدر انجام می شود و منتخبی از آنها نیز متعاقبا در قالب نمایشگاهی در معرض دید عموم قرار می گیرد.
وی اضافه کرد: همایش سحرخوانی و مناجات خوانی با شرکت پیشکسوتان و سحرخوانان سراسر استان و تجلیل از آنان ددر ماه مبارک رمضان برگزار می شود.
مسگرانی اظهار داشت: در پایان ماه مبارک رمضان مراسم ویژه تچلیل از خادمان قرآن و عترت با همکاری سازمان های دست اندرکار برگزار خواهد شد.
در این چلسه همچنین مدیران دستگاههای فرهنگی ضمن ارائه گزارشی از برنامه های ماه مبارک رمضان، آمادگی خود را برای هماهنگی بیشتر در جهت پررنگ شدن این برنامه ها اعلام کردند.
در پایان این چلسه نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان پوستر جشن رمضان را رونمایی کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار