اخطاریه شماره 10 هواشناسی سیستان و بلوچستان
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان با ارسال اخطاریه جوی شماره 10 به استاندار این استان که نسخه ای از آن نیز در اختیار تابناک سیستان و بلوچستان قرار گرفت اعلام کرد: از روز سه شنبه تا پایان هفته، در شمال استان به ویژه منطقه سیستان به علت تشدید سرعت وزش باد خیزش گرد و خاک، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا و حرکت شن‌های روان در مناطق مستعد پیش‌بینی می‌شود
کد خبر: ۲۴۴۶۴۷
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۸ 12 June 2016

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان با ارسال اخطاریه جوی شماره 10 به استاندار این استان که نسخه ای از آن نیز در اختیار تابناک سیستان و بلوچستان قرار گرفت اعلام کرد: از روز سه شنبه تا پایان هفته، در شمال استان به ویژه منطقه سیستان به علت تشدید سرعت وزش باد خیزش گرد و خاک، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا و حرکت شن‌های روان در مناطق مستعد پیش‌بینی می‌شود. در این مدت به ویژه دوشنبه شب و روز سه شنبه روی کویر لوت و جاده زاهدان- بم وزش باد شدید پیش‌بینی می شود و گرد و خاک حاصله سبب کاهش شدید دید و اختلال در تردد جاده‌ای و ریلی خواهد شد.
هواشناسی هشدار داد با توجه به ایام پدیده مونسون، وزش باد بر روی دریا عمان شدید بوده و دریا به ویژه در بخش‌های شرقی و جنوبی مواج و متلاطم پیش‌بینی می‌شود و ارتفاع موج در جنوب عرض جغرافیایی 24 درجه، حدود چهار متر خواهد بود.
اخطاریه مذکور می‌افزاید از روز چهارشنبه تا اواسط هفته آینده دمای هوا در نواحی شمالی و مرکزی استان حدود چهار تا هفت درجه کاهش می یابد.
وزش باد ۱۲۰روزه (محلی: لوار) از اوائل ارديبهشت ماه شروع شده و تا شهريور و حتي مهرماه ادامه دارد كه به دليلمدت وزشبه نام بادهاي 120 روزه مشهور است. حداكثر سرعت باد در تيرماه تا 100 كيلومتر در ساعت مي‌رسد و در بعضي منابع براي حداكثر سرعت اين باد ارقام بالاتري نيز ذكر شده است. متوسط سرعت باد در ماه‌هاي تابستان در حدود 26 كيلومتر در ساعت و در ماه‌هاي زمستان به13 كيلومتر در ساعت ميرسد. جريان باد در سيستان در كليه فصول سال برقرار است و بيشترين موارد وزش باد مربوط به تابستان است .

سابقا و پیش از خشک شدن دریاچه هامون، وزش بادهای 120 روزه سبب تلطیف و خنک شدن نسبی هوا می‌شد که امروزه با خشک شدن این تالاب، شاهد گردوغبار گسترده و افزایش گرمای منطقه می‌باشیم که به این بادها لوار سوزان می‌گویند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار