کد خبر: ۲۵۵۸۷۶
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۵ 05 July 2016
سرزمین ایران كه بر روی كمربند خشك جهان واقع است علی رغم كم آبی، ‌پیوسته در معرض نوسانات و بی نظمی های رژیم بارش نیز قرار گرفته و این موضوع مشكلات و معضلات متعددی را برای مدیریت منابع آبی كشور فراهم آورده است. در این بین منطقه جنوب شرق كشور وضعیت به مراتب پیچیده تری دارد زیرا علی رغم بارش كمتر نسبت به میانگین كشوری، قرار گیری در مجاورت یكی از خشن ترین كانونهای بیابانی دنیا، وزش بادهای شدید و نابودی دریاچه هامون مشكلات و معضلات محیطی این خطه را دو چندان نموده است.

به گزارش ایسنا- منطقه سیستان و بلوچستان، این استان یكی از پهناورترین استانهای كشور بوده و علاوه بر محوریت اقتصادی و اجتماعی پیوسته از تنگناهای محیطی متعدد نیز رنج برده است.

استان سیستان و بلوچستان در منتهی الیه جنوب شرق كشور واقع شده و براساس تقسیم بندی طرح جامع آب كشور 11 حوضه آبی مرزهای این استان را در بر گرفته است.

حوضه های آبی سیستان و بلوچستان به طور متوسط 140 میلی متر نزولات جوی دارد كه 110 میلیمتر آن كمتر از متوسط بارش كشور است و از این رو یك از خشك ترین مناطق كشور تلقی می شود.

در این رابطه دكتر مجید منتظری یکی از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان می گوید: اقلیم خشك و كم آب استان سیستان و بلوچستان را با نگرش واقع بینانه می توان مدیریت كرد.

به گفته وی از آنجا كه اجرای موفقیت آمیز برنامه ریزی محیطی در گرو شناخت دقیق و همه جانبه محیط طبیعی است از این رو بهتر است واحد مطالعاتی بر مبنای مرز بندی طبیعی انتخاب گردد.

منتظری در ادامه گفت: یكی از واحدهای مطالعاتی در پژوهشهای محیطی، حوضه های آبی است. این حوضه ها بر مبنای عوامل طبیعی چون توپوگرافی و نظام شبكه زهكشی، به صورت واحد طبیعی از سایر پهنه های مجاور تفكیك گردیده. در واقع این واحد طبیعی از ناهمگونی های درونی نیز برخوردار است كه می توان بر اساس نوع پدیده طبیعی مورد نظر آن را تفكیك مكانی نمود.

وی در ادامه بيان كرد: برای ارزیابی و پایش خشكسالی های اقلمی روش های متعددی بوسیله محققان مختلف دنیا ابداع و بكار گرفته شده، اما برخی از این روشها بسیار پیچیده و نیازمند اطلاعات گسترده ای است كه در همه مكانها دسترسی به آن مقدور نبوده و گاهی برای سایر مناطق نیز از كار آمدی كافی برخودار نمی باشد.

وی بيان كرد: تغییرات زمانی و مكانی بارش استان سیستان و بلوچستان كه یكی از پهناورترین و خشكترین استانهای كشور بوده و به دلیل تنوع توپوگرافی، از حوضه های متعدد برخوردار است گرچه شرایط اقلیمی استان بگونه ای نیست كه بتواند رود دائمی داشته باشد لیكن به دلیل خشكی منطقه باید منابع آبی موجود را مدیریت نمود كه این امر مسلتزم شناخت وضعیت زمانی و مكان بارش منطقه است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار