کد خبر: ۲۶۰۹۹۷
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۵ 16 July 2016

غلامرضا اربابی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شکستگی تیرها و قطع شبکه برق در برخی مناطق سیستان از خسارات توفان است که با تلاش نیروهای اداره برق مشکل برطرف شد.
وی با بیان اینکه در این مدت به بخشهایی از زمین های کشاورزی منطقه خساراتی وارد شده است گفت: برآورد دقیق خسارات در حال بررسی است.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان افزود: توفان گرد و خاک چند روز اخیر در سیستان مشکلات فراوانی را برای مردم منطقه به وجود آورد به طوری که تعطیلی 2 روز متوالی ادارات و سازمان های دولتی، مراجعه تعداد زیادی از مردم به مراکز بهداشتی درمانی ناشی از بروز بیماری های تنفسی و قلبی و ایجاد اختلال در تردد جاده ای تنها بخشی از این مشکلات بود.
اربابی تصریح کرد: همچنین جاده زابل- نیاتک در شمال استان از ساعت هشت و 30 دقیقه صبح دیروز به دلیل بروز توفان گرد و خاک و کاهش شدید دید افقی به مدت حدود 12 ساعت مسدود بود که با تلاش نیروهای راهداری بازگشایی شد.
وی بیان کرد: تمامی دستگاههای ضروری و نیروهای امدادی هلال احمر، راه و شهرسازی، اورژانس دانشگاه علوم پزشکی، آب و فاضلاب و برق این مناطق در حال خدمات رسانی به مردم سیستان هستند.
کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان نیز گفت: وزش باد همراه با گرد و غبار میزان غلظت ذرات معلق در هوای سیستان (زابل، هیرمند، زهک، نیمروز و هامون) را در شبانه روز گذشته به هشت برابر حد مجاز و 2 و نیم برابر حد بحرانی رساند.
علی ملاشاهی حد مجاز و استاندارد ذرات معلق در هوا را 150 میکرو گرم بر متر مکعب عنوان کرد و اظهار داشت: غلظت ذرات معلق در هوای منطقه سیستان در این مدت به هزار و 139میکرو گرم بر متر مکعب گزارش شد.
وی ادامه داد: مردم سیستان روز پنجشنبه نیز با توجه به بروز توفان گرد و خاک در منطقه شرایط بسیار بحرانی را تجربه کردند به طوری که میزان ذرات معلق در هوای منطقه به 16 هزار و 566 میکروگرم بر متر مکعب برابر با 108 برابر حد مجاز و بیش از 39 برابر حد بحرانی رسید.
کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: هم اینک وزش باد شدید همراه با گرد و خاک با شدت کمتر با سرعت 70 کیلومتر برساعت در سیستان در حال وزیدن است اما روزهای یکشنبه و دوشنبه بر شدت آن افزوده می شود.
وی تصریح کرد: هوای سیستان از روز چهارشنبه هفته جاری به شرایط عادی آب و هوایی بر می گردد.
بادهای موسمی 120 روزه از زمان شکل گیری سیستان در شمال استان با این منطقه همزاد بوده و هر سال با آغاز آن در اوایل تابستان مردم منطقه شاهد گرد و غبار و آلودگی هوا بعضا تا چند برابر حد استاندارد نیز هستند.
سیستان با پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده است

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار