کد خبر: ۲۶۹۴۳۶
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۴ 31 July 2016
حبیب الله دهمرده شنبه شب در نشست خبری با خبرنگاران در زابل شکل گیری زندگی مردم منطقه سیستان را از رودخانه هیرمند دانست و اظهار داشت: اگر این رودخانه در ابتدا شکل گیری وجود نداشت امروز سرزمین سیستان با تمام افتخارات و تمدن وجود نداشت.
وی تصریح کرد: پس از خشک شدن دریاچه هامون مردم با ریزگردها و ماسه بادی ها دچار شدند به طوری که خروجی آن مشکلات تنفسی، سل و دیگر بیماری ها را به همراه داشته است.
نماینده مردم شهرهای زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز در مجلس شورای اسلامی بر قرار داد الزام آور و پایدار برای دریافت حق آبه هیرمند از کشور افغانستان تاکید کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران تکلیف خود را با دنیا در رابطه با دریافت حق آبه رودخانه هیرمند مشخص کند.
دهمرده ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی ایران که بر پایه اعتقاد به مردم شکل گرفته باید اراده قوی برای عقد قرارداد آب با کشور افغانستان برای دریافت حق آبه داشته باشد تا زندگی مردم بر این اساس شکل گیرد.
وی ثبت جهانی شهرسوخته و دریاچه هامون را در سازمان جهانی یونسکو اقدامی ارزشمند دانست و افزود: پس از ثبت این 2 اثر باید زیرساخت های لازم برای حضور گردشگران داخلی و خارجی به این مناطق فراهم شود.
وی تصریح کرد: با تکیه بر صنعت گردشگری و میراث فرهنگی، شهر سوخته باید به قطب گردشگری در شمال سیستان و بلوچستان تبدیل شود.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: آبرسانی به مزارع، مشخص شدن الگوی جدید کشت توسط دولت و ایجاد صنایع تبدیلی و بازار مصرف سه خواسته مهم در طرح 46 هزار هکتار آبیاری به مزارع دشت سیستان است.
وی به برگزاری همایش های بین المللی از سوی دانشگاه زابل تاکید کرد و افزود: همایش های بین المللی در موضوعات ریزگردها، تبخیر و رسوب چاه نیمه با حضور نخبگان تراز اول جهان برگزار تا در مورد مسائل منطقه سیستان به صورت علمی چاره اندیشی شود.
دهمرده با بیان اینکه شهرداری های مناطق سیستان توانایی خودکفایی را ندارند گفت: استانداری سیستان و بلوچستان باید به شهرداری ها کمک کند و راهی جز این وجود ندارد.
وی رسانه ها را یک واقعیت و ظرفیت دانست و گفت: رسانه ها با کنار هم قرار گرفتن مسیر رشد و تعالی استان را فراهم کنند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار