کد خبر: ۲۷۰۱۲۱
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۲ 01 August 2016
مرتضی فرجی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا حد مجاز و استاندارد ذرات معلق در هوا را 150 میکرو گرم بر متر مکعب عنوان کرد و اظهار داشت: غلظت ذرات معلق در هوای منطقه سیستان در این مدت به 628میکرو گرم بر متر مکعب گزارش شده است.
وی گفت: سرعت وزش باد همراه با گرد و خاک در این مدت در سیستان به 80 کیلومتر بر ساعت رسید به طوری که ضمن کاهش کیفیت هوا میزان دید افقی را در این منطقه به 2 هزار متر کاهش داد.
وی تصریح کرد: وزش باد همراه با گرد و خاک در سیستان همچنان تداوم دارد به طوری که روزهای دوشنبه تا چهارشنبه شاهد اوج سرعت و شدت وزش باد خواهیم بود.
وی ادامه داد: سرعت وزش باد در این مدت به حدود 80 تا 95 کیلومتر بر ساعت در سیستان می رسد و در برخی نواحی سبب طوفان گرد و خاک نیز می شود.
بادهای موسمی 120 روزه از زمان شکل گیری سیستان در شمال استان با این منطقه همزاد بوده و هر سال با آغاز آن در اوایل تابستان مردم منطقه شاهد گرد و غبار و آلودگی هوا بعضا تا چند برابر حد استاندارد هستند.
این بادها اقتضای طبیعت منطقه بوده و وزیدن آنها بصورت طبیعی دمای هوا را کاهش می دهد اما به سبب خشک شدن تالاب بین المللی هامون گاه با وزش شدید بادهای 120 روزه دمای هوا در منطقه سیستان تا میزان زیادی افزایش می یابد.
سیستان با پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و زهک در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده است.
کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: نواحی مرکزی، جنوبی و نوار غربی استان به ویژه در روزهای سه شنبه تا پنجشنبه علاوه بر افزایش میزان گرد و غبار، وزش باد به نسبت شدید همراه بوده به طوری که در برخی محورها احتمال اختلال موقتی تردد جاده ای وجود دارد.
فرجی با بیان اینکه پدیده مونسون از سیستان و بلوچستان خارج شده گفت: امروز همچنان در نواحی جنوبی، جنوب شرق و ارتفاعات نواحی مرکزی استان افزایش ابر، احتمال رگبار خفیف و پراکنده باران و همچنین رعد و برق و تندباد موقتی وجود دارد.
وی با بیان اینکه دریای عمان همچنان مواج است افزود: ارتفاع موج دریا در شبانه روز گذشته در سواحل جنوب سیستان و بلوچستان به 2 متر و 86 سانتی متر رسید.
وی خاطر نشان کرد: حداقل دمای هوای استان در شبانه روز گذشته با 19 درجه سانتیگراد مربوط به زاهدان و حداکثر دما با 47 درجه مربوط به شهرستان دلگان در جنوب استان بوده است.
سیستان وبلوچستان به سبب گستردگی زیاد (11.5 درصد گستره ایران) و موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی از جمله استانهایی است که احتمال وقوع چندین مخاطره طبیعی بطور همزمان در آن وجود دارد، در شمال این استان تندبادها و دمای زیاد هوا، در مرکز سیل و زلزله و در جنوب نیز احتمال وقوع سونامی همواره وجود دارد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار