مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین همگرایی جامعه محلی را عاملی مهم در ساماندهی منطقه نمونه گردشگری اوان دانست.
کد خبر: ۲۷۴۷۲۰
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵ 09 August 2016
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین، محمدعلی حضرتی در سومین کمیته راهبری منطقه نمونه گردشگری اوان، افزود: این منطقه به عنوان یک ثروت ملی متعلق به 70 میلیون جمعیت کشور است که با چشم انداز های بدیع و منحصر به فردش، فرصتی کم نظیر برای جذب مسافر و توسعه پایدار توریسم در عرصه گردشگری استان به شمار می رود.
وی با اشاره به اینکه منطقه اوان دارای طرح جامع بوده که در شورای برنامه ریزی استان به تصویب و حریم آن نیز در کارگروه امور زیربنایی تعیین و تصویب شده، ادامه داد: برای مدیریت این منطقه تقسیم مسئولیت بین ارگان های میراث فرهنگی، منابع طبیعی و محیط زیست استان صورت پذیرفته و اصول ما در ساماندهی این مجموعه مصوبات موجود به عنوان اسناد بالادست و پلان مدیریتی آن است.
حضرتی با تاکید بر ضرورت حفظ محیط زیست و منظر این دریاچه، یادآور شد: اگر اصالت های زیست محیطی و منابع طبیعی این منطقه حفظ نشود در آن صورت دیگر به عنوان یک جاذبه گردشگری مطرح نخواهد بود.
به گفته حضرتی، این اداره کل در مدیریت مجموعه نمونه گردشگری اوان به تمام اصول و مبانی محیط زیست پایبند بوده و همراه با محیط زیست و منابع طبیعی با سودجویانی که قصد تصرف چنین ثروت های ملی را داشته باشند، برخورد قانونی خواهد کرد.
این مسئول، حمایت و مشارکت جامعه محلی را در ساماندهی و مدیریت دریاچه اوان مهم برشمرد و ادامه داد: ما در این منطقه به دنبال توسعه پایدار گردشگری هستیم که رسیدن به این هدف جز با توانمندسازی جامعه محلی میسر نخواهد شد.
حصرتی اضافه کرد: میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین تمام راهکار های مبتنی بر همگرایی و حضور جامعه محلی را در دستور کار خود قرار داده و یکی از دلایل واگذاری مدیریت مجموعه اوان به شرکت گیاموت نیز همراه سازی جامعه محلی روستاهای اوان، کوشک، زرآباد، زواردشت و وربن است.
وی با اشاره به وجود حساسیت و ساز و کارهای موجود در جوامع روستایی، افزود: در ساماندهی و رفع مشکلات منطقه اوان جوامع محلی باید تلاش کنند تا اختلاف ها را کنار گذاشته و با همراهی یکدیگر و در کنار دهیاران روستاها ترکیب کارآمدی را تشکیل داده و با ایجاد یک پشتوانه محکم علمی و اجتماعی به نتایج مطلوبی برسند.
در ادامه این نشست برخی موضوع ها از جمله تعیین و تکلیف حریم اول دریاچه اوان و ساماندهی خانه های استیجاری محدوده منطقه نمونه گردشگری اوان نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
این جلسه با حضور بخشدار رودبار الموت شرقی و دهیاران روستاهای اوان، زرآباد، زواردشت، وربن و کوشک، نمایندگان اداره های منابع طبیعی و محیط زیست و نیز اعضای شرکت تعاونی روستای اوان و شرکت تعاونی گیاموت در محل اداره کل میراث فرهنگی قزوین برگزارشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار