تابناک: مراسم معارفه نماینده ریاست عالی دانشگاه و دبیر هیئت نظارت دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان برگزار شد.
کد خبر: ۲۸۰۹۹
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۵ 26 April 2015

به گزارش تابناک اصفهان به نقل از آنا، مراسم معارفه نماینده ریاست عالی دانشگاه و دبیر هیئت نظارت دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با حضور حامد خوانساری معاون دبیرخانه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر فقیهیان معاون هماهنگی دانشگاه آزاد استان اصفهان، دکتر فروغی رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان، دکتر امیری رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، دکتر مجلسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر، دکتر فقیه حبیبی رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد میمه، دکتر یلمه‌ها رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان، دکتر نعیمی رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر مجلسی، و جمعی از روئسای دانشگاه‌ها و معاونان و مدیران استان برگزار شد.


ایمان شجاعی نماینده ریاست عالیه دانشگاه و دبیر هیئت نظارت دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان گفت: مفتخریم که این مسئولیت در سالی بــه بنده محـول ‌می‌شود که توسط مقام معظم رهبری سال «همدلی و همزبانی دولت و ملت» نامگذاری شده است. که البته انتخاب این عنوان برای امسال نشان دهنده عمق نگاه استراتژیک رهبری به دولت، جامعه و شرایط خطیر پیش رو است. انتخابی بسیار حکیمانه که مبتنی بر تحقق وحدت ملی برای هم افزایی بین نظام و ملت در جهت پیشبرد منافع ملی و حرکت رو به توسعه، رشد و پیشرفت نظام جمهوری اسلامی است بالاخص در شرایط کنون که از طرفی درگیر شرایط خاص بین المللی و مذاکرات با قدرتهای جهانی بر سر موضوع انرژی هسته ای و از طرف دیگر انتخابات در پیش روی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در ماههای پایانی سال هستیم.

نماینده ریاست عالی دانشگاه در هیات نظارت استان اصفهان ادامه داد: دولت در مجامع بین المللی نماینده آحاد ملت ایران است. بدیهی است دولت زمانی ‌می‌تواند از منافع ملی و حقوق ملت در برابر جامعه جهانی دفاع کند که پشتوانه قدرتمند ملی داشته باشد. در حقوق بین المللی همینکه دولتی مشروع و قانونی بر سر کار بیاید کافی است تا مسئولیت حقوقی داشته باشد. اما میزان حمایت حداکثری مردم و جامعه از دولت اثرگذاری جوی بر دید جامعه جهانی و جامعه بین المللی نسبت به توانمندی‌ها و قدرت یک دولت دارد. اینجاست که اوج درایت و تدبیر مقام معظم رهبری بر ما روشن ‌می‌شود. ایشان با این رهنمود علاوه بر تبیین یک خط مشی بـرای آحاد جامعه، بلکه از جایگاه یک فقیـه به عنوان یک تکلیف شرعی برای تک تک شهروندان زمینه حمایت حداکثری جامعه از دولت را فراهم کردند تا دولت جمهوری اسلا‌می‌ایران، دولت تدبیر و امید، بتواند با حداکثر قوا و پشتوانه نظام و ملت در راستای حفظ منافع ملی قدمهای اساسی بردارد.

دبیر هیئت نظارت دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان وی ادامه داد: جامعه دانشگاهیان نیز نه تنها از این امر مستثنی نیستند، بلکه نقش جدی و کلیدی در تحقق منویات مقام معظم رهبری بالاخص در مورد نامگذاری سال و زمینه سازی تحقق عینی آن را دارند. حمایت از دولت در نظام مردمسالار که برایند آراء ملی است وظیفه تک تک شهروندان به عنوان حقوق و تکالیف شهروندی است. امید است بتوانیم در این راستا گامهای مؤثری برداریم.

شجاعی ضمن بر شمردن نکاتی در رابطه با فعالیت‌های مجموعه‌های دانشجویی تشکل‌ها و هیأت مذهبی گفت: با توجه به سیاستگذاری که در حوزه تشکلها انجام شده انتظار ‌می‌رود نوع حرکت تشکلها به سمت ایجاد فضای توأم با نشاط در دانشگاه در عرصه‌های مختلف فرهنگی اجتماعی و سیاسی باشد همچنانکه از تأکیدات مقام معظم رهبری هم هست که محیط دانشگاه باید توأم با شور و نشاط سیاسی باشد. که این امر از طریق فعال شدن تشکلها قطعاً میسر خواهد شد. اگر فضای عمومی دانشگاه توأم با رکود و رخوت باشد و فضای یأس بر دانشگاه حاکم شود، قطعاً حتی مانع از رشد علمی ـ پژوهشی دانشجویان خواهد شد و انگیزه فعالیت در بین دانشجویان را از بین خواهد برد. اگر فضای دانشگاه توأم با نشاط باشد قطعاً همه از آن استقبال خواهند کرد.

دبیر هیئت نظارت دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با تاکید بر استفاده از سایر ظرفیتهای فعالیت‌های دانشجویی در محیط دانشگاه گفت: دانشجویان دارای سلایق و علایق متفاوتی هستند، که ایجاب ‌می‌کند تشکلها با گسترش ظرفیت فعالیتهای خود از جمله توجه بیشتری نسبت به امور اجتماعی، علمی، فرهنگی بتواند بستر جذب حداکثری را بین دانشجویان فراهم کند.

وی با اشاره به توجـه و اهتمام نسبت به برنامه محور بودن فعالیت‌های تشکلها و همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی جهت ارتقای سطح دانش عملی در حوزه‌های مبتنی به فعالیت آنها ادامه داد: بدیهی است فعالیت‌های بدون برنامه و باری به هرجهت به نتیجه مطلوب نخواهد رسید و این امر از جمله اولویت های هیات نظارت در بررسی برنامه های مجموعه های دانشجویی خواهد بود.

نماینده ریاست عالی دانشگاه در هیات نظارت استان اصفهان ادامه داد: از تشکلها انتظار می­رود که حرکت و فعالیت آنها بر موارد اعتدال و پرهیز از تندروی‌های بی مورد باشد دانشجو همانطور که مقام معظم رهبری تأکید فراوان دارند باید با بصیرت و بینش باشد و دانشگاه نیز همانطور که رئیس جمهور محترم سال گذشته در جمع دانشجویان گفتند، کارگاه سیاست ورزی است اما باشگاه احزاب نیست. پس تشکلهای دانشجویی سعی کنند پیاده نظام جریانات سیاسی بیرون از دانشگاه نباشند. مجموعه های دانشجویی با حفظ استقلال و با تأکید بر خردورزی و عقلانیت محوری و بر موارد اعتدال و پرهیز از هرگونه تندروی فعالیت‌های خود را برنامه ریزی کنند.

وی با تأکید بر اخلاق محوری در فعالیتهای دانشجویی ادامه داد: پسوند اسلامی برای تشکلهای اسلامی ـ سیاسی دانشجویان ایجاب می‌کند تا خواستگاه فعالیت‌های دانشجویی بر مبنای دین و اخلاق قرار گیرد. قطعاً یکی از مهمترین برنامه‌های هیأت نظارت جلوگیری از خدشه دار شدن مرزهای اخلاقی است ـ فعالیت تشکل‌ها بایستی اخلاق محور و بر مدار اخلاق باشد. اخلاق مبنای فعالیت‌های دانشجویی است و باید بر محیط دانشجویی حاکم باشد.

دبیر هیئت نظارت دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان ادامه داد: همواره رویکرد بنده، رویکرد حمایتی از مجموعه‌های دانشجویی است و قطعاً این امر در هیأت نظارت هم ادامه خواهد داشت. بنده به صورت مستقیم و بلاواسطه با تشکلها و سایر مجموعه‌های دانشجویی در ارتباط خواهم بود و درب دفتر هیأت نظارت بر روی همه تشکلها، فارغ از هرگونه گرایشی باز خواهد بود و تمامی تشکلها، صرف نظر از گرایشات آنها مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

وی ادامه داد: البته یکی از مهمترین نکات حائز اهمیت حرکت مجموعه‌های مختلف دانشجویی در چارچوب قوانین بالاخص مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و در چارچوب رهنمودهای مقام معظم رهبری است. قطعاً درچارچوب فعالیت قانونمند سلایق و گرایشات مختلف با تفکرات و رویکردهای متفاوت اجازه فعالیت خواهند داشت. البته مادامی که از این چارچوبها عدول نکنند در این راستا رویکرد حمایتی از تشکلها به شدت مد نظر قرار خواهد گرفت اما در انجام وظایف قانونی و با توجه به جایگاه نظارتی هیچگونه مسامحه‌ای نخواهد شد.

شجاعی گفت: آنچه که اهمیت دارد کیفی سازی فعالیت مجموعه‌های دانشجویی است که این امر در حوزه تشکلها جلوه و اهمیت مضاعف دارد. اولویت هیأت نظارت، ارتقای سطح محتوای فعالیتها نسبت به ظرف و غالب و کمیت آنهاست هرچند جا دارد از برخی واحدهای دانشگاهی به لحاظ ایجاد بستری مناسب برای فعالیت همزمان چندین تشکل در آن واحد تقدیر کنم و البته همین امر از سایر واحدها مورد انتظار است.

دبیر هیئت نظارت دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان ادامه داد: به حمدالله با انتخاب جناب آقای دکتر میرزاده به عنوان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شاهد تحولات جدی در عرصه مدیریت دانشگاه هستیم. رویکرد مبتنی بر ارتقای سطح کیفیت و توسعه کیفی دانشگاه توسط دکتر میرزاده نشان ازحسن تدبیر ایشان دارد. با حضور جناب آقای دکتر میرزاده شاهد آنیم که دانشگاه آزاد پرچمدار تحصیلات تکمیلی در کشور شده است. همچنین سطح دانش و محتوای ارائه شده به دانشجویان و سطح خدمات و نیز سطح شاخص‌های کیفیت آموزشی ارتقاء یافته است.

وی گفت: رویکرد ایشان نسبت به فعالیتهای دانشجویی و شاکله آن، یعنی تشکلهای دانشجویی رویکردی توأم با حمایت و راهبردی است.

شجاعی ادامه داد: با تأکید هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد، تلاش و همت ریاست جدید، بر چابکسازی، تحصیل و روانسازی امور دانشگاه از جمله با ادغام برخی معاونت‌ها و مدیریت‌ها همچنین کاهش میزان وابستگی بودجه واحدها به شهریه دانشجویان و تاکید بر ارتباط حداکثری دانشگاه با فضای کسب و کار و صنعت و اقتصاد و پیوند دانشگاه با صنعت از جمله با تاکید بر تأسیس و تقویت شرکتهای دانش بنیان است.

وی افزود: یکی از گذاره‌های مدیریت توانمند جناب آقای دکتر میرزاده انتخاب مدیران ستادی و معاونان برجسته و توانمند و مدیرانی با تدبیر در حوزه‌های مختلف و استانها است. از بدو حضور جناب آقای دکتر طه‌هاشمی در معاونت فرهنگی انصافاً شاهد تحولات چشمگیری در حوزه این معاونت بوده ایم. چه از نظر کیفی و چه از نظر کمی. افزایش 10 برابری بودجه فرهنگی، افزایش 100 درصدی بودجه تشکلها، افزایش 10 برابری بودجه نشریات به عنوان شاخص‌های کمی و ارتقای سطح کیفی و تولید محتوا تشکیل شورای راهبردی فرهنگی و اجتماعی در سطوح ستادی و انسانی و اتهام ویژه به توسعه فرهنگی به عنوان زیربنای توسعه علمی از جمله دستاوردهای کیفی معاونت فرهنگی است.

وی ادامه داد: جهش فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی بعد از حضور دکتر طه‌هاشمی در دانشگاه آزاد قابل مشاهده است. به حمدالله با دیدگاه مثبت دکتر میرزاده و دکتر طه‌هاشمی و تأکید بر ارتقای سطح فرهنگی دانشگاه به عنوان زیربنای رشد و توسعه دانشگاه آزاد و اعتقاد به اینکه هزینه کرد در عرصه فرهنگی ـ اجتماعی و تلقی آن به عنوان یک سرمایه گذاری درازمدت بجز به رشد و توسعه و ارتقای شاخص‌های علمی ـ پژوهشی دانشگاه آزاد خواهد شد.

نماینده ریاست عالی دانشگاه در هیات نظارت استان اصفهان در پایان گفت: با حضور جناب آقای دکتر قدمیاری هم شاهد تحول در عرصه تشکل‌ها و احیای مجموعه دبیرخانه تشکل­ها بعد از یک دوره رکود و رخوت بودیم. انصافاً در این راستا قدم­های شایسته­ای برداشته شده است. شاید ظهور و بروز آن را بتوان در ابلاغ بخشنامه تسهیل مشاهده کرد. هر چند تا ایده­آل آن‌ها فاصله دارد. اما انصافاً گام بسیار بزرگی در ارتقای جایگاه تشکل‌های دانشجویی است. بعداز چند سال که از صدور آخرین بخشنامه‌ها در تشکل‌ها گذشته بود. با به روز کردن و تدوین این آئین نامه بر پایه آسیب شناسی که از حوزه تشکلها شده و ارتقای سطح و جایگاه آنها بستری مناسب جهت فعالیت‌های مجموعه‌های دانشجویی فراهم شده است که ایـن امر جای تقدیر دارد.

در ابتدای این جلسه معاون هماهنگی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در این مراسم با اشاره به اینکه هر تشکلی که ایجاد می‌شود باید در قالب نظام جمهوری اسلامی باشد، گفت: ایجاد و فعالیت‌های تشکل‌ها و از جمله تشکل‌های دانشجویی باید در راستای تقویت نظام و بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد و در چهارچوب مقررات نظام تدوین شوند.

حسین فقیهیان افزود: تشکل‌ها باید خیلی مواظب باشند تا انحرافی پیدا نکنند و پایه و اساس کارهای خود را بر اساس تقویت نظام بریزند.

وی در ادامه تصریح کرد: اولین وظیفه تشکل‌ها فراگیر عمل کردن آن‌هاست. به این معنا که درباره مشکل و معضلات جامعه ابتدا آسیب شناسی کنند و سپس به راه حل‌ها برسند. همچنین دامنه حوزه فعالیت خود را باز نگه دارند و تک موضوعی عمل نکنند.

فقیهیان با بیان اینکه همه باید در ساختن کشور سهیم باشند، اظهار داشت: این خوب است که تشکل‌ها از هر قشر و فکری برای همکاری با خود دعوت کنند و از آن‌ها هم برای رفع مشکلات مشورت گیرند.

معاون هماهنگی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به اینکه دانشجو باید جایگاه خود را در جامعه مشخص کند،گفت: دانشجو باید مشخص کند که چگونه می‌تواند در جامعه تاثیر گذار باشد. همچنین در آسیب شناسی‌های جامعه مشارکت کند و راهکار ارائه دهد.

وی خاطر نشان کرد: شیوه‌های سنتی دیگر برای تاثیر گذاری بر جوانان کارآمد نیست. باید با وسایل و شیوه‌های نو و خلاقانه در جوانان نفوذ کرد. با همان ابزاری خودشان استفاده می‌کنند و می‌پسندند.

وی با بیان اینکه تشکل‌های دانشجویی امروز سامان دهی مطلوبی ندارند، تصریح کرد: تشکل یک حرکت مستمر و روان است. نه یک حرکت مقطعی و سطحی.

فقیهیان افزود: تشکل باید دارای پرونده مشخص باشد. اعضایش مشخص باشد. سر موعد انتخاباتش را برگزار کند و در همه ابعاد برنامه ریزی داشته باشد.

وی در پایان تاکید کرد: تشکل‌ها باید از هرگونه تندروی پرهیز کنند و در دام گروه‌های تندرو که با اهداف سیاسی خاصی وارد عمل شدند، نیافتند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :