امیدواریم با تولد هاب سوم پتروشیمی کشور در استان، شاهد محرومیت‌زدایی از مردم منطقه و رونق اقتصادی کشور باشیم.
کد خبر: ۲۹۱۶۹۱
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۶ 06 September 2016

دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی در بازدید از شهرک پتروشیمی مکران گفت: باتوجه به منابع عظیم نفتی و گازی در کشور عقل حکم می‌کند که آنها را خام صادر نکنیم. باید آنها را وارد چرخه ارزش افزوده کنیم و با ایجاد اشتغال، آبادانی بیاوریم.

احمد مهدوی با بیان اینکه کار وسیعی در این منطقه در حال شکل‌گیری است گفت: خوشبختانه روند تکمیل زیرساخت‌های این شهرک از سرعت بالایی برخوردار است که این امر نشان می دهد به زودی باید منتظر تولد هاب سوم پتروشیمی کشور در استان سیستان و بلوچستان باشیم.

احمد مهدوی در حاشیه بازدید از شهرک پتروشیمی مکران افزود: امیدواریم با پشتیبانی همه مسئولان، اقدام بزرگی که در منطقه چابهار در حال شکل‌گیری است به ثمر بنشیند تا علاوه بر محرومیت‌زدایی از مردم منطقه، گامی موثر برای رونق اقتصادی کشور نیز برداشته شود.

باید از پتانسیل چابهار استفاده کرد

مهدوی با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی مزیت برتر کشور است گفت: باتوجه به اینکه کشور ما مقام اول را از حیث برخورداری از منابع گازی دارد، باید از این فرصت نهایت بهره را برد و چابهار به دلیل موقعیت جغرافیایی این پتانسیل را در خود دارد.

او تصریح کرد: منطقه چابهار در کنار اقیانوس هند و دریای عمان قرار دارد و این موضوع باعث می‌شود تا هزینه انتقال محصولات کاهش یابد، علاوه بر آن امنیت این منطقه قابل مقایسه با واحدهایی که در کنار تنگه هرمز قرار دارد نیست.

مهدوی اظهار داشت: با کمک مجلس بحث شفافیت در قانون نرخ خوراک تعیین تکلیف شد و باتوجه به اینکه برجام نیز به سرانجام رسیده انتظار داریم تا با کمک شرکت‌های خارجی و به خصوص اروپایی صنعت پتروشیمی با استانداردها و تکنولوژی‌ روز تجهیز شود.

چابهار بهتر از عسلویه و ماهشهر

دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: با تلاش‌هایی که مهندس موثقی‌نیا داشته، آینده خوبی را می‌توان برای صنعت این منطقه متصور شد، هاب سوم در چابهار بهتر، منظم‌تر، قوی‌تر و پربارتر از عسلویه و ماهشهر به دلیل موقعیت جغرافیایی و امنیتی خواهد بود.

او با بیان اینکه ساخت شهرک پتروشیمی در سیستان و بلوچستان باعث پیشبرد اهداف چشم‌انداز خواهد بود گفت: برند پتروشیمی ایران در دنیا شناخته شده است اما به دلیل شرایط تحریم این صنعت دچار عقبگرد شده. در افق ۱۴۰۴ باید عربستان را از نظر تولید پشت سر بگذاریم، ضمن اینکه عسلویه و ماهشهر دیگر ظرفیت توسعه بیش از این را ندارند.

دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی با بیان اینکه هر جا تمدنی شکل گرفته در مسیر رودخانه‌ها بوده گفت: پتروشیمی‌ها هم به مثابه آن است زیرا با خود آبادانی را به دنبال خواهد داشت و این موضوع برای مردم قابل لمس خواهد بود به دلیل اینکه شرکت‌ها خود را ملزم به رعایت مسئولیت‌های اجتماعی می‌دانند و همین امر باعث می‌شود نیاز‌های عمومی مردم را تامین کنند.

دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: در سایت مکران تمام این زنجیره تولید دیده شده، البته در قانون صنایعی که به این مهم توجه داشته‌اند مشمول تخفیفات در نرخ خوراک شده‌اند.

خدمات صنعت پتروشیمی‌ در زمان تحریم‌

او افزود: اگر پتروشیمی‌ها نبودند باید سالیانه ۱۰ میلیارد دلار ارز از کشور برای تهیه مواد اولیه خارج می‌شد. پتروشیمی‌ها بودند که در دوران تحریم‌ها اجازه نوسانات شدید در نرخ ارز را ندادند.

مهدی با اظهار امیدواری نسبت به تغییر نگاه مثبت به صنعت پتروشیمی گفت: باید تمامی مسئولان برای به ثمر نشستن شهرک پتروشیمی مکران همت کنند تا نگینی که اکنون در دل خاک قرار دارد در آینده نمایان شود.

مهدوی درخصوص نگرانی‌هایی که مردم منطقه سیستان و بلوچستان از آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از شهرک پتروشیمی مکران دارند گفت: مجتمع‌هایی که در این منطقه مستقر خواهند شد تمام استانداردهای روز دنیا را کسب کرده‌اند و خیال مردم از این جهت باید راحت باشد.

آبادانی در استان همراه با ورود پتروشیمی

او ادامه داد: نباید تصویری که از آلودگی‌های عسلویه و ماهشهر وجود دارد در اینجا نیز وجود داشته باشد زیرا پتروشیمی صنعتی پاک است و علاوه بر آن خوراک واحدهای پتروشیمی در چابهار از طریق خط لوله منتقل می‌شود که آلایندگی در پی نخواهد داشت. مردم باید بدانند ورود پتروشیمی به این استان آبادانی را به همراه خواهد داشت.

مهدی با اشاره به موقعیت شهرک پتروشیمی مکران گفت: در بحث استقرار صنایع، مکان‌یابی یک علم است و در دنیا این موضوع حتی در مقطع دکترا تدریس می‌شود. متاسفانه در گذشته بدون در نظر گرفتن طرح توجیهی، واحدهای پتروشیمی یکی پس از دیگری تعریف و ساخته می‌شدند که اکنون شاهدیم با مشکلات مواجه شده‌اند.

مکران دارای بهترین موقعیت است

دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: امیدواریم با استقرار واحدها در این استان شاهد تولید ۲۵ تا۳۰ میلیون تن محصولات پتروشیمی در سال باشیم.

دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی افزود: مکران بهترین موقعیت برای واحدهای پتروشیمی است و شرایط آن قابل مقایسه با هیچ موقعیت دیگر در کشور نیست زیرا به بازارهای هدف نزدیک است و مشکلات صادراتی در این منطقه وجود ندارد.

مهدوی در پایان افزود: شهرک پتروشیمی مکران سختی‌های آب و هوایی را ندارد، همچنین زمین کافی برای ساخت مجتمع‌های پتروشیمی در این منطقه وجود دارد. مجتمع یوتیلیتی این شهرک به خوبی طراحی شده که در آینده واحدها با مشکل مواجه نخواهند شد.

منبع: انرژی امروز
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
امیدواریم از این موقعیت عالی نهایت استفاده بشود
اهالی رمین
محمد حسینی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۶
خدا کند آینده سیستان‌وبلوچستان روشن باشد تا فرزندان ما طعم رفاه و پول را بچشند نه عین من با ماهی 200هزارتومن پول خانواده 8نفره را بچرخونند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار