رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان گفت: طرح های انتقال آب استان با توجه به خشکسالی های چند ساله و کمبود آب در منطقه نیازمند نگاه ملی است.
کد خبر: ۳۲۶۹۵۰
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۷ 11 November 2016
غلامرضا مالکی شجاع در نشست ستاد راهبردی و مدیریت اقتصاد مقاومتی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: طرح انتقال آب دریای عمان به استان های شرق کشور با هزار و 500 کیلومتر از جمله مهمترین طرح های استان است که برای اجرای آن نیاز به ردیف اعتباری مستقل است.
وی افزود: همچنین تکمیل خط انتقال آب از سد زیردان به پیر سهراب به طول 45 کیلومتر با بهره مندی 261 روستا نیاز به توجه دارد به طوری که برای راه اندازی آن حدود 900 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
وی تصریح کرد: انتقال خط آب از سد ماشکید و آبرسانی شهرهای سوران، هیدوچ و مهرستان با حدود 110 کیلومتر خط انتقال که در افق 1415 حدود 70 هزار نفر را از نعمت آب بهره مند می کند نیز نیازمند توجه است.
وی افزود: همچنین تامین آب مورد نیاز شهرستان های کنارک و چابهار از سد کهیر به طول حدود 110 کیلومتر از ضروریات منطقه است زیر با توجه به پیشرفت های این مناطق از نظر صنعتی تامین آب پایدار از ضروریات بحساب می آید.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان خط انتقال آب از سد پیشین تا بند شیرگواز به طول 42 کیلومتر و تکمیل خط دوم انتقال آب از زابل به زاهدان را از دیگر طرح های مهم حوزه آب استان ذکر کرد که نیازمند توجه کلان است.
مالکی گفت: منابع آبی استان به سه شکل محدود به «روخانه هیرمند در شمال، آبهای زیر زمینی در مرکز و آبهای سطحی و زیرزمینی به صورت تلفیقی در جنوب» تقسیم بندی می شود.
وی متوسط بارندگی سالیانه در سیستان و بلوچستان را 103 میلی متر با حجم بارش معادل 20 میلیارد متر مکعب ذکر کرد و افزود: متوسط بارندگی استان در سال زراعی 94-95 نسبت به سال آبی قبل آن 19.7 درصد و نسبت به دراز مدت 42.3 دهم درصد کاهش داشته است.
وی با اشاره به نشست های اقتصاد مقاومتی سیستان و بلوچستان گفت: با برگزاری 14 نشست در زمینه اقتصاد مقاومتی حدود 37 مصوبه داشتیم که 14 مصوبه اجرایی و 23 مصوبه توسط دستگاههای اجرایی در دست اجراست.
وی افزود: طرح های فرماندهی اقتصاد مقاومتی در استان 70 طرح بود که بیشترین آنها با 31 طرح به جهاد کشاورزی اختصاص دارد.
وی تصریح کرد: اقتصادی مقاومتی در استان در 14 حوزه از جمله معادن، توسعه آبزی پروری و آبهای داخلی، توسعه گردشگری، احیا و توسعه پسته و خرما، استفاده از انرژی های نو و گیاهان دارویی مورد توجه قرارگرفته است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان نیز در این نشست با بیان اینکه این استان با دارا بودن ظرفیت و توانمندی های مختلف استانی صنعتی محسوب نمی شود گفت: هزار و 300 واحد صنعتی با اشتغال 25 هزار نفر در استان به صورت اسمی دارای پروانه بهره برداری هستند که در بین آنها 15 واحد بالای 100 نفر و43 واحد بین 50 تا 100 نفر اشتغال دارند و بقیه واحد ها عمدتا کارگاهی و کوچک هستند.
نادر میرشکار افزود: از مجموع واحدهای کوچک استان حدود 700 واحد ارتباط مستقیم با بخش مسکن دارد.
وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان در رتبه 26 صنعتی کشور قرار دارد گفت: ایجاد واحدهای جدید پتروشیمی، فولاد، آنتی موان و سیمان و صنایع معدنی در آینده نزدیک این جایگاه را تغییر خواهد کرد.
وی برای رونق صنایع در سیستان و بلوچستان درخواست کرد سازمان های توسعه ای کشور برای سرمایه گذاری در این استان حضور پر رنگ تر داشته باشند بطوری که بعد از ساخت کارخانه ها از طریق سهام اقدام به واگذاری به بخش خصوصی کنند.
وی تعداد واحدهای در تملک بانک سیستان و بلوچستان را 39 واحد ذکر کرد و افزود: با توجه به اثرات منفی اقتصادی و اجتماعی تعطیلی این واحد ها در پنج سال اخیر بعد از تملک ضروری است برای سیستان و بلوچستان در این زمینه استثناء قایل شوند.
وی با اشاره به ظرفیت های سیستان و بلوچستان در زمینه شیلات گفت: با وجود همه تلاش های صورت گرفته ظرفیت بندر چابهار همچنان خالی است و این بندر از نظر زیرساختی نظیر تخلیه و بارگیری و کانتینری، سردخانه و غیره نیازمند تجهیز و توسعه است.
وی گفت: با توجه به مصوبه هیات دولت ضروری است سود تخفیف های بازرگانی بندر چابهار توسط گمرک از 10 درصد کنونی به 25 درصد افزایش یابد تا این بندر همچون بنادر بوشهر و عباس در مسیر رشد و توسعه قرار گیرد.
رضا نجفی رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان نیزدر این نشست با بیان اینکه این استان با همه چالش های پیش رو از جمله خشکسالی سالانه پنج میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید می کند گفت: 170 هزار خانوار در استان در این حوزه مشغول فعالیت هستند.
وی بیان کرد: هم اینک با عنایت دولت این استان در مسیر تحول و رونق بیش از پیش قرار گرفته به طوری که طرح انتقال آب با لوله در سطح 46 هزار هکتار از زمین های کشاورزی دشت سیستان با تخصیص 500 میلیون دلار، اجرای سیستم آبیاری تحت فشار در سطح 100 هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان، تدوین سند تامین 50 هزار تن گوشت کشور ازاین استان، تدوین سند توسعه شیلات و محصولات باغی و دامپروری از جمله مهمترین دستاوردها به حساب می آید.
وی افزود: 21 سند بخش کشاورزی در استان تدوین و به ستاد اقتصاد مقاومتی ارائه شده است.
  زیر راه و شهرسازی و هیات همراه در سفر یک روزه به زاهدان علاوه بر بازدید از عملیات اجرایی باند دوم فرودگاه بین المللی زاهدان، مناطق حاشیه ای و سکونتگاههای غیر رسمی این شهر و مرکز توانمند سازی فنی و حرفه ای، همچنین در نشست ستاد راهبردی و مدیریت اقتصاد مقاومتی سیستان و بلوچستان شرکت کرد.
وزیر راه و شهرسازی را در این سفر امینی معاون برنامه ریزی، مظاهریان معاون مسکن و ساختمان، کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل، میر شفیع مشاور وزیر در راههای روستایی، سعید نژاد مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی، محمد زاده مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه راهها، ایزدی مدیر عامل شرکت عمران و بهسازی کشور و یعقوبی مدیر کل دفتر برنامه ریزی و بودجه این وزارتخانه همراهی کردند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار