کد خبر: ۳۷۱۵۴۰
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۵ 03 February 2017

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: ایستگاه جدید هواشناسی زابل پس از 55 سال وبا رعایت آخرین استانداردهای سازمان جهانی هواشناسی تاسیس شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا مهندس محمدرضا امیرمرادی در حاشیه مراسم افتتاحیه این ایستگاه اظهار کرد: با انجام ساخت و سازهایی در فرودگاه زابل، ایستگاه هواشناسی سابق که 55 سال قبل تأسیس شده بود، به مرور زمان از استاندارهای لازم خارج و لازم شد ایستگاه جدیدی در مکان دیگری ساخته شود.

وی ادامه داد: ایستگاه جدید نیز با رعایت آخرین استانداردهای سازمان جهانی هواشناسی در موقعیت و میدان دید مناسب از باند فرودگاه و با توجه ویژه مسئولان استان ساخته شد.

این مسئول مجموع اعتبار صرف شده برای تأسیس این ایستگاه را 530 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: 380 میلیون تومان برای احداث ساختمان جدید از محل اعتبارات خاص استانی و 150 میلیون تومان اعتبارات ادوات هواشناسی از محل اعتبارات این اداره کل تأمین شده است.

وی ادامه داد: روند تاسیس ایستگاه جدید با تخصیص اعتبار در سال 1393 شروع و امسال به اتمام رسید، این ایستگاه به دلیل حساسیت های آن در بخش پرواز برای مدت چند ماه به موازات ایستگاه قبلی فعالیت می کند و در نهایت طی ماه های آینده وارد چرخه نهایی بهره برداری می شود.

عضو شورای برنامه ریزی و توسعه سیستان و بلوچستان افزود: ایستگاه جدید هواشناسی با هدف افزایش ایمنی و سلامت پرواز، ارتقاء کیفیت تولید داده های دقیق و تقویت خدمات هواشناسی ساخته شده است.

وی در بخش دیگری راجع به خدمات هواشناسی عنوان کرد: خدمات هواشناسی از ابتدایی ترین امور خانه شروع و تا جانمایی و احداث طرح ها و پروژه های سنگین عمرانی ادامه دارد وهمچنین بخش های حمل و نقل، کشاورزی و عمران را نیز شامل می شود.

امیرمرادی با اشاره بر اینکه هدف هواشناسی از ارائه خدمات آب و هوایی تأمین آرامش مردم است، اضافه کرد: همین هدف هم باعث شده تا این ارگان به عنوان یک تشکیلات بدون مرز در سراسر دنیا یک هدف واحد را دنبال و برای تحقق آن، اطلاعات آب و هوایی را به صورت منظم و یک پارچه در اختیار همه کاربران در سراسر دنیا قرار دهد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: اینکه کارشناسان ما در زاهدان وضع هوای سرچشمه های رود هیرمند در افغانستان را پیش بینی و آگاهی های لازم از احتمال وقوع سیلاب در سیستان را ارائه می کنند، حاصل این تبادل اطلاعات آب و هوایی در دنیا است.

این مسئول در بخش دیگری از سخنانش به سابقه فعالیت هواشناسی در استان پرداخت و عنوان کرد: نخستین ایستگاه هواشناسی استان در سال 1330 یعنی 65 سال قبل تأسیس شد و پس از آن رفته رفته ایستگاه هواشناسی زابل، ایرانشهر، چابهار و تعدادی از شهرهای دیگر استان نیز شروع به کار کرد و شبکه ایستگاه های سینوپتیک هواشناسی استان به ترتیب گسترش یافت.

امیرمرادی با بیان اینکه هواشناسی برنامه توسعه شبکه پایش وضع هوا را در دستور کار خود قرار داده است، افزود: در همین رابطه مجوز تأسیس 3 ایستگاه هواشناسی جدید در شهرهای جنوبی استان از سازمان هواشناسی دریافت شده و روند احداث هر سه ایستگاه نیز شروع شده است.

وی ضمن اعلام اینکه روند احداث ایستگاه هواشناسی شهرستان مهرستان با پیشرفت فیزیکی 70 درصد ادامه داشته و مراحل ساخت ایستگاه های هواشناسی شهرهای زرآباد و دلگان نیز شروع شده، عنوان کرد: ایستگاه دو منظوره هواشناسی "کشاورزی-دریایی" شهر زرآباد، نخستین ایستگاه دو منظوره هواشناسی کشور در این بخش است که به تنهایی پاسخگوی نیاز بخش کشاورزی و دریایی این شهرستان خواهد بود.

این مسئول بیان کرد:توسعه شبکه ایستگاه های هواشناسی ضمن تقویت الگوهای پیش یابی و افزایش صحت پیش بینی های کوتاه و بلند مدت، وضعیت اقلیمی شهرهای جدید پهناورترین استان کشور را پس از سال‌ها جمع آوری داده های اقلیمی کامل می کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار