کدام یک پیرترین سازه درحال ساخت پایتخت را تکمیل خواهد کرد؟
کد خبر: ۳۷۹۷۴
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲ 23 May 2015
علیزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی و مسوول اصلی اجرای پروژه مصلی: آخرین رقم هزینه شده برای این پرو‍ژه ازسال ٨٥ تاکنون بیش از ٣٠٠ میلیارد تومان است. 

امانی، معاون برنامه ریزی، توسعه امور شورای شهرداری تهران: «از محل منافع و طرح های باقی مانده در محوطه مصلی و درآمدزایی از آنها قرار است منابع مالی تکمیل مصلی فراهم شود.»

قـالیباف در صفحه اینستاگــرام خود: «در پی دستور و رهنمودهای مقام معظم رهبری شهرداری تهران پروژه مصلی را به اتمام خواهد رساند»

امروز حتی دیوارهای سیمانی دورتادور مصلی نیز رنگ و بوی کهنگی گرفته است. بخشی از محوطه را دیوارهای سیمانی پوشانده و بخشی دیگر را نرده های آبی رنگ.

از هر طرف که دور آن بچرخی؛ بخشی از این مجموعه با عظمت را می توانی ببینی. بناهایی به سبک و سیاق معماری سنتی ایرانی اما بزرگ و باشکوه که چندین سال است در حال ساخت هستند.

بناهایی که اکثر آنها از سال ٨٥ به این سو ساخته شده است. طی ٢٠سال اول تنها چند ساختمان نیمه کاره دراین مجموعه ساخته شده بود. مجموعه ای که قرار بود به یکی از بزرگ ترین مجموعه های فرهنگی و مذهبی ایران و جهان اسلام بدل شود. امروز ٣٠ سال از زمانی که به فرمان امام خمینی و پیگیری های رییس جمهور وقت (آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب)، ساخت آن در سال ٦٧ استارت خورد می گذرد.

درطول این سه دهه چندین بنای عظیم دیگر در کشورهای عربی با همین هدف یعنی کاربری مذهبی و ترویجی آغاز و تکمیل شده است، اما هنوز پیشرفت مصلی به ٦٥ درصد هم نرسیده است. حالا سال هاست که این دیوارها، مردم را از آنچه که در درون مصلی درحال رخ دادن است، جدا کرده است. 

مردم تهران مصلی را با شبستان آن می شناسند و نمایشگاه های متعددی که درآن برپا می شود. مانند همین نمایشگاه کتاب تهران که چند روز قبل آیین اختتامیه بیست و هشتمین دوره آن نیز برگزار و پرونده اش بسته شد. 

به بیانی بنایی که قرار بود پذیرای نمازگزاران باشد، حالا بیشتر جنبه نمایشگاهی پیدا کرده است تا کاربری فرهنگی. امروز همان گنبد و بناهایی هم که از بیرون دیوارها می توان دید، همگی نشان ازفرسودگی دارند. بناهایی با ترک هایی که گواهی هستند از حدود سه دهه رها شدن و سرگردان بودن.

داستان مصلی قصه نانوشته همین ساختمان های نیمه کاره است. در و دیوارهایی که اگر زبان داشتند، بی شک از اتفاق های پشت دیوارهای مسدود شده مصلی قصه ها برای تعریف شدن داشتند. حالا این دیوارها منتظرند تا ببینند چه کسی به سر و وضع شان رنگ ولعابی می دهد و بناهای نیمه کاره آنها را تکمیل می کند. شهرداری یا وزارت راه و شهرسازی؟


**شهرداری در مصلی مسوولیتی دارد؟

حالا بعد از حدود سه دهه از شروع ساخت مصلی محمد باقر قالیباف شهردار تهران در مراسم انتصاب مدیران جدید خود اعلام کرد که از سوی رهبر معظم انقلاب ماموریت دارد تا پروژه مصلای تهران را تکمیل کند.

قالیباف در جمع مدیرانش گفت: «مصلای تهران پروژه مهمی است که اخیرا در شهر تهران به ما واگذار شده و از بنده مطالبه شده است. مقام معظم رهبری فرمودند که باید بروید و این مصلای تهران را حل و فصل کنید، بنابراین خود را موظف به تکمیل مصلی می دانیم و درکمتر از ٣ سال آن را به اتمام خواهیم رساند». ادعایی که بلافاصله از سوی مسوولان پروژه مصلی تکذیب شد.

مسوولان مصلی با صدور اطلاعیه ای این موضوع را تکذیب کردند و نوشتند: «مصلای امام خمینی طی این اطلاعیه صحبت های شهردار محترم تهران را خلاف ادب و اخلاق حرفه ای دانسته و هرگونه توافق با شهرداری تهران جهت تکمیل پروژه مصلی را تکذیب می کند. البته باوجود این اطلاعیه، قالیباف باز هم کوتاه نیامد و در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «در پی دستور و رهنمودهای مقام معظم رهبری شهرداری تهران پروژه مصلی را به اتمام خواهد رساند». 

اما اینها تنها اظهارات دو طرف ماجرا نبود. در طول چند هفته گذشته بارها بحث تولیت ساخت مصلی با واکشن های متفاوتی از سوی شهرداری و وزارت راه و شهرسازی مواجه شده است. براین اساس، شهردارتهران مدعی است که ظرف سه سال این پروژه مهم را به سرانجام خواهد رساند اما مسوولان پروژه مصلی و وزارت راه و شهرسازی، در برابر این ادعا مقاومت می کنند و حاضر نیستند، شهرداری را به حریم پررمز و راز پشت دیوارهای مصلی راه دهند.

اما سوالی که در این بین مطرح می شود این است که حتی با درنظر گرفتن واگذاری مسوولیت تکمیل مصلی به شهرداری، این نهاد برای تکمیل مصلی از کجا بودجه مورد نیاز را تامین خواهد کرد زیرا ساخت مصلی ردیف بودجه مشخصی ندارد و هرسال وزارت راه و شهرسازی از بودجه های عمرانی میزانی را به این پروژه اختصاص می دهد.

در همین رابطه یکی از مسوولان وزارت راه و شهرسازی که نامی از وی برده نشده، در گفت وگو با ایسنا، با اعلام اینکه شهرداری در تامین مالی پروژه های اصلی خود نیز ناتوان است، گفته بود: «چگونه شهرداری می تواند ٢٠٠٠ میلیارد تومان هزینه نهایی اتمام مصلی را تامین کند؟» او گفته بود: «اتمام قسمت اصلی مصلی که هم اکنون نماز جمعه در آن برگزار می شود، حدود ٥٠٠ میلیارد هزینه دارد.»

در پاسخ به این اظهارات، امانی، معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران نیزدر گفت وگو با «اعتماد» با ذکر اینکه قرار نیست از منابع مالی شهرداری برای تکمیل مصلی استفاده شود، می گوید: «از محل منافع و طرح های باقی مانده در محوطه مصلی و درآمدزایی از آنها قرار است منابع مالی تکمیل مصلی فراهم شود.»

هر چه هست، فعلا زور دولت به شهرداری چربیده است. چند روز قبل خبری از طریق شبکه های اجتماعی و خبرگزاری ها منتشر شد که براساس آن، مصلای تهران به ماموران شهرداری برای آغاز به کار تکمیل مصلی اجازه ورود نداده است. 

این ادعا گرچه از سوی قالیباف رد شد ولی باعث نشد تا اخبار درگوشی و شفاهی پیرامون آن پایان پیدا کند. همچنین بنابرگفته یک منبع موثق در شورای شهر، شهرداری تهران هنوز نتوانسته دفتری برای دکتر مازیار حسینی، (معاون عمرانی اسبق خود و فردی که وی را به عنوان مدیر پروژه مصلی معرفی کرده)، در داخل مصلی دست و پا کند و نامبرده هنوز سرگردان است.

اما نکته زمانی جالبتر می شود که بدانیم محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، خود یکی از اعضای هیات امنای مصلای تهران است.



**شورا؛ باز هم «سکوت» !

دراین کشاکش بین شهرداری و مصلای تهران، واکنش شورای شهر از همه جالب تر است. اعضای این شورا که معمولا در مورد تمامی پروژه های بزرگ اظهارنظر می کنند در مقابل رودررویی قالیباف با دولتی ها سکوت کرده اند.

یکی از اعضای شورای شهر که نمی خواهد در این گزارش نامی از وی برده شود در این خصوص می گوید: «ما توافق کرده ایم تا برای اینکه به اختلاف بین شهرداری و دولت دامن نزنیم، فعلا اظهارنظری دراین خصوص نکنیم.» احمد دنیامالی، رییس کمیسیون عمران شورای شهر نیز در مقابل اصرار ما برای اظهارنظر دراین مورد می گوید: «چه اشکالی دارد که شهرداری بخواهد به تکمیل مصلی کمک کند ؟از طرفی دولت هم باید به شهرداری کمک کند و بخشی از هزینه ها را بپردازد.»



**نمایندگان مجلس هم شاکی اند

حمیدرضا پشنگ، دبیراول کمیسیون عمران مجلس معتقد است که مصلی حیثیت نظام است و باید بیشتر از اینها جدی گرفته شود. نماینده خاش درمجلس درمورد تبعات منفی طولانی شدن این پروژه به «اعتماد» می گوید: «هیچ پروژه ای هر چند بزرگ باشد هم نباید تا این حد طولانی شود. امروز هر کس به مصلی نگاه می کند هم به دولت انتقاد می کند و هم به مجلس.»

وی با انتقاد از بهانه مسوولان مصلی که کمبود بودجه را دلیل اصلی طولانی شدن پروژه ساخت مصلای تهران عنوان می کنند، می گوید: «باید از آقایان پرسید که اگر کمبود بودجه دارند چرا از مجلس کمک نمی خواهند تا بودجه کافی برای شان درنظر بگیرد؟ ضمن اینکه تا جایی که ما می دانیم بودجه فرهنگی دولت کم هم نیست. چرا از آن محل کمبود بودجه خود را تامین نمی کنند؟ اینها دلیل موجهی برای کوتاهی درتکمیل این پروژه ملی نیست.»

پشنگ معتقد است که دلیل طولانی شدن پروژه مصلی، ضعف در نظارت است و بس. او همچنین براین باور است که فرقی نمی کند که چه کسی این پروژه را تمام کند، بلکه مهم این است که این طرح ملی هرچه سریع تر تمام شود. وی همچنین تاکید می کند که از این پس کمیسیون عمران نیز به طور جدی دراین مقوله ورود پیدا کند.


**دعوا بر سر...

با تمام این تفاصیل، هنوز یک سوال اصلی برای مردم تهران باقی است. این سوال که بالاخره سوای از اینکه مسوول تکمیل پروژه مصلی چه سازمانی است، قراراست این پروژه قدیمی کی و با چه بودجه ای به اتمام برسد. اما بیش از آن، آنچه مهم است تکمیل این پروژه و استفاده از آن با همان کاربری فرهنگی و مذهبی است. 

پروژه ای که بسیاری از مسوولان به عنوان آبروی کشور از آن یاد می کنند. پروژه ای که می تواند برای هزاران سال همچون بناهایی باشکوه مانند مسجد امام در میدان نقش جهان اصفهان، مسجد گوهرشاد و... به یادگار باقی بماند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار