نمایندگان مجلس شورای اسلامی بار دیگر به عباس آخوندی به عنوان وزیر راه و شهرسازی اعتماد کردند و با 176 رای مخالف استیضاحبار دیگر وی را در سمت خود ابقا کردند.نمایندگان با رای74 موافق، 176 رای مخالف و 5 رای ممتنع از مجموع 255 رای اخذ شده با برکناری وزیر راه و شهرسازی مخالفت کردند.
کد خبر: ۳۸۰۷۲۱
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۸ 19 February 2017
نشست علنی صبح امروز (یکشنبه اول اسفندماه 95) نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس و با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد.

در ابتدا 206 نفر از وکلای ملت در صحن علنی حضور داشتند که بر این اساس کرسی 80 نماینده مجلس خالی بود.

بررسی طرح استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دستور کار نشست علنی امروز خانه ملت بود.
 
 
15:40 آخوندی برای بار سوم از مجلس رای اعتماد گرفت
 
 نمایندگان مجلس شورای اسلامی بار دیگر به عباس آخوندی به عنوان وزیر راه و شهرسازی اعتماد کردند و با 176 رای مخالف استیضاحبار دیگر وی را در سمت خود ابقا کردند.نمایندگان با  رای74 موافق، 176 رای مخالف و 5 رای ممتنع از مجموع 255 رای اخذ شده با برکناری وزیر راه و شهرسازی مخالفت کردند.
 
14:50 آخوندی در صحن علنی مجلس؛

محل اتهام در دادگاه است نه مجلس/ مدیرعامل شرکت راه آهن براساس قانون رئیس کمیسیون سوانح است
 
"عباس آخوندی" در نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه، یکم اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی طرح استیضاح،در دفاع از خود گفت: آقای فرهنگی مطالبی در پشت تریبون مطرح کردند که بنده متهم به مسائلی هستم، به ایشان باید گفت که جای اتهام در دادگاه است نه در مجلس.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بخش دیگری از صحبت‌های محمدحسین فرهنگی مبنی براینکه هیأت مدیره شرکت راه آهن جمهوری اسلامی متخصص نیست، افزود:آقای پورسیدآقایی 25 سال سابقه فعالیت در راه آهن دارد، همچنین آقایان خدایی، فتحعلی راد، تقی‌زاده و آشوری بیش از 20 سال سابقه فعالیت در راه‌آهن دارند و در هیچ دوره‌ای همانند این دوره هیأت مدیره راه آهن تا این حد متخصص نبوده است،لذا باید حداقل یک بار از متهم پیش از آنکه به وی اتهام زده شود و از تریبون رسمی اعلام شود موارد اتهامی گزارش شود.

وی ادامه داد: در صحبت‌های دیگری موضوعی مطرح شد؛مبنی براینکه کمیسیون بررسی سوانح غیرقانونی بوده است و چرا رئیس کمیسیون سوانح مدیرعامل شرکت راه آهن است؟ آیین‌نامه اجرایی کمیسیون سوانح اعلام می‌دارد که مدیرعامل شرکت راه آهن،رئیس کمیسیون سوانح است لذا باید ابتدا در این خصوص مطالعه شود و سپس اظهارنظر شود.
 
14:30 دهقان در موافقت با استیضاح آخوندی:
 
آقای وزیر اجازه ندهید اطرافیان با آبروی شما بازی کنند/ مداخله کارکنان دولتی در معاملات دولتی سبب بی آبرویی می شود
 
محمد دهقان نقندر در نشست علنی امروز (یکشنبه، یکم اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی،در موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت:ما برای احساسات جریحه دار شده کشور این کار نظارتی را انجام دادیم و بنای صحبت در جلسه استیضاح نداشتم، اسنادی به دست ما رسید تا به عنوان نماینده از منظر ملی به این موضوع ورود کنم و این اسناد را مطالعه کردم.

نماینده مردم شاندیز و طرقبه درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کارشناسان با ما جلساتی گذاشتند که این جلسات در حدود 13 ساعت به طول انجامید، بیان کرد:آقایان سعیدی،فرهنگی و قاضی پور نیز در برخی جلسات حضور داشتند و درنهایت به این نتیجه رسیدم که درجلسه استیضاح برای اصلاح امور برخی از موضوعات را مطرح کنم.

عضوکمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی ادامه داد:اگر آقای آخوندی رأی بیاورد،من به هیچ عنوان ناراحت نمی شوم، بلکه به دنبال این هستم که بگویم در وزارتخانه چه اقداماتی انجام شده است و من بدون سند این موضوعات را مطرح نمی کنم.

وی با بیان اینکه سندی در دست من است که بین آقای "محمدمهدی احمد آخوندی" با شرکت راه آهن قراردادی را منعقد کرده است، افزود: در این قرارداد مقرر شده تا ایشان پزشک قطارها را تامین کند و در قبال آن 5 میلیارد و 800 میلیون تومان دریافت کند.در ادامه این ماجرا پزشکان اعتراض کردند و ایراداتی را به رئیس راه آهن وارد کردند که چرا این کار را به این شخص داده اید، زیرا کار را بلد نیست.

دهقانی متذکر شد:عدم نظارت شرکت رجا بر حُسن انجام کار،پیمانکار پزشک به علت ارتباط نسبی وزیر راه با پیمانکار پزشک به طوری که این قرارداد 58 میلیاردریالی بدون انجام مناقصه و ترک تشریفات به اطرافیان نزدیک وزیر راه و شهرسازی واگذار شده که هیچ سابقه ای درکار اعزام پزشک قطار نداشته است.

این نماینده مردم درمجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد:در این سه ماهه ای که شروع به کار کرده است، بیش از 200 مسیر بدون حضور پزشک قطارها اعزام شده و متاسفانه اخیراً در قطار اهواز به تهران که پزشک حضور نداشته، یک نفر از هموطنان عزیزمان فوت کردند.

دهقانی تصریح کرد: موضوع دیگری که سند آن هم در دست من موجود است، مربوط به فردی است که در راه آهن فعال بوده ، البته مدتی ترک کار می کند و می رود، این فرد قراردادی را با راه آهن به قیمت 5 میلیارد و 707 میلیون تومان منعقد می کند و ایشان به دلیل منع مداخله کارکنان دولت در معاملات دولتی پرونده اش از بازرسی به دادگاه ارجاع داده می شود.

وی گفت: 8 مورد دیگر نیز از قراردادهای این افرد موجود می باشد که اگر شما در مورد آقای سعید نژاد به مباحث مطرح شده، پاسخ می دادید من دوباره آنها را مطرح نمی کردم.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از اقدامات انجام شده در وزارت راه متشکریم، گفت: البته باید هم کار کرد و هم باید سالم کار کرد. همچنین باید به اطرافیان توجه داشته باشیم تا مشکلی را ایجاد نکنند.

نماینده مردم طرقبه و شاندیز در مجلس شورای اسلامی گفت: آقای "سعید نژاد" همزمان مدیرعامل بنادر،رئیس هیات مدیره شرکت خصوصی صندوق توسعه صنایع دریایی هم هست که آقای قاضی پور نسبت به سفرهای خارجی و پول های ایشان توضیحاتی را ارائه داد.

24 نفر مدیر راه آهن دوشغله هستند

دهقانی تصریح کرد:یکی از اقداماتی که ایشان انجام داده قرارداد 50 میلیارد تومانی برای لایروبی بنادر است که پرونده ای در این زمینه مطرح و به دادگاه رفته است.

وی بیان کرد:وقتی که 24 مدیر راه آهن دوشغله هستند، این اتفاقات نیز در زیرمجموعه آنها رخ می دهد. 14 نفر از مدیران یک شرکت دیگر نیز دوشغله هستند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر راه و شهرسازی گفت: مطالبی را از اطرافیان شما به من دادند که به وزارتخانه آمدند، ولی الان نیستند. 36 شرکت را شناسایی کردم که اطرافیان شما در آنها حضور دارند و البته آقای قاضی پور تعداد این شرکت ها را 121 شرکت می داند.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: آقای محمدهادی 6 شرکت تاسیس کرده که تاریخ تاسیس آنها را نیز دارم. ایشان به عنوان رئیس حراست وزارتخانه فعالیت می کنند که به دلیل اینکه بازنشسته نیروی انتظامی هستند، دوشغله محسوب می شوند که علاوه بر اینها عضو هیات مدیره سرمایه گذاری ساختمان ایران بوده است.

وی خطاب به وزیر راه و شهرسازی گفت: نباید اجازه بدهید که اطرافیان شما و وزارتخانه را ببرند، اگر رأی آوردید این موضوعات را اصلاح کنید، در سال 1337 قانونی وضع کردند که مداخله کارکنان دولتی در معاملات دولتی منع شده و نقض این قانون سبب بی آبرویی می شود. 
 
14:15 فرهنگی موافق استیضاح وزیر راه:
 
آخوندی در بروز حادثه قطار تبریز مقصر و مسئول است
 
محمد حسین فرهنگی در جلسه علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه) و در جریان ادامه بررسی استیضاح وزیر راه و شهرسازی به عنوان موافق استیضاح گفت:‌ آقای آخوندی در حادثه قطار مشهد – تبریز مقصر است. ایشان متهم است در شرکت راه آهن و هیأت مدیره آن افرادی غیر راه آهنی را منصوب کرده؛ حادثه‌ای که تحت مسئولیت وزیر رخ داده است.

وی با بیان اینکه کمیسیون عالی سوانح با بی‌توجهی به مشکلات باعث بروز حادثه شده است گفت: ضعف نظارتی کمی و کیفی به وضعیت قطارهای مسافربری و بی‌توجهی به استمرار خرابی قطارها و به روز نبودن تعمیرات نگهداری و نبود آموزش‌های لازم در حوزه مدیریتی از دیگر دلایل بروز حادثه قطار شده است.

 فرهنگی با انتقاد از نبود آموزش لازم به پرسنل و ضعف مدیریت گفت:‌ در قطارها امکان اطفای حریق و آموزش لازم برای اطفای حریق وجود ندارد. برای ایمنی و حمل و نقل نیز سیستم نامناسب با قیمت بالا و کیفیت پایین تهیه شده است. همچنین ترتیبات اجرایی درستی برای دادن مجوز خاموش کردن سیستم‌های الکترونیکی نیز فراهم نشده است.

فرهنگی با اشاره به ماده ۱۴ قانون اساسنامه شرکت راه آهن مبنی بر عضویت حداقل سه نفر از اعضای هیأت رئیسه از کادر رسمی و باسابقه راه‌آهن گفت: در چنین شرایطی پنج نفر عضو هیأت رئیسه راه آهن بوده که هیچ سابقه‌ای نداشتند. یک نفر از این افراد عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت، ‌دیگری عضو هیأت مدیره شرکت پیمانکاری، فرد دیگر پرسنل بیمه و دو نفر دارای شغل آزاد بودند. یکی از این افراد در  اواخر کار تغییر کرد و سابقه راه آهنی داشت اما در کمیسیون سوانح مسئولیت داشت که این کار نیز غیرقانونی بود.

وی افزود:‌ در شرایطی که باید از وضعیت قطارها، ایستگاه و ریل‌ها بازدید صورت گیرد و در جهت رفع نواقص احتمالی اقداماتی انجام شود در حدود سه سال اخیر هیچ بازدیدی انجام نشده و انگار آقایان مشغله‌های بیشتری داشتند.

وی به مواد ۵۳۳ و ۵۲۶ قانون مجازات اسلامی اشاره کرد و اظهار کرد: بر اساس این مصوبه رابطه علیت و نظر کارشناس در تمام مراحل مدنظر قرار می گیرد؛ یعنی کسی که مسئولیت اجرایی داشته و کسانی که انجام دهنده کار هستند همه باید در چنین مواردی پاسخگو باشد. این شامل عدم رعایت مقررات قانونی در انتصابات نیز می‌شود. ماده ۱۴۵ نیز بی‌احتیاطی و بی مبالاتی را تحت عنوان تقصیر دانسته است؛ به همین دلیل طبق این مواد کسی که در انتصاب افرادی نقش داشته که آن افراد تخصصی برای آن کار نداشته‌اند مسئولیت مستقیم در بروز حوادث دارد.

این نماینده اصولگرای مجلس با اشاره به بندی در قانون کیفری مربوط به راه آهن گفت:‌ طبق این بند هر کسی اقدامات اختلالی در امر راه آهن انجام دهد که موجب خروج قطار از خط یا تصادم و یا حادثه شود به حبس محکوم می‌شود و اگر در نتیجه حادثه یک یا چند نفر کشته شوند مرتکب محکوم به اعدام می‌شود. این قانون در حال حاضر نیز اجرایی می‌شود.

فرهنگی با اشاره به نحوه حادثه قطار سمنان گفت:‌ در آن زمان در کمیسیون سوانح علت را یخ زدگی سیستم ترمز بیان کردند که ما پرسیدیم که چرا این اتفاق در کشورهایی چون سیبری و روسیه رخ نمی‌دهد در پاسخ گفتند بر ای هر کشوری متناسب با دمای آن کشور سیستم ترمز تهیه می‌شود که باز هم این سوال مطرح شد چرا سیستم ترمز در کشور مناسب با دما تهیه نشده است؟ در ادامه گفتند که اصلا علت بروز حادثه سیستم ترمز نبوده و دلیل نشت هوا در سیستم ترمز بوده اما واقعیت آن است که قبل از بروز حادثه به دلیل بروز مشکل سه واگن آخر بدون تعمیر قطار جدا شده و قطار با 10 واگن به ایستگاه بعدی می‌رود و سپس توقف می‌کند.

وی اضافه کرد: علت اصلی حادثه را بنده می‌گویم تا آقایان دیگر مجبور به پنهانکاری و دروغ نشوند. علت این است که ترمز و سیستم توان تحمل فشار ۱۳ واگن در سراشیبی‌ها و توان پایین را نداشته است. آیا این ضعف در نظارت نیست؟ فرسودگی واگن، سنگینی بار و تک دیزلی بودن قطار نیز به بروز حادثه کمک کرده است؛ به طوری که بعد از سانحه بخشنامه‌ای شده که همه قطارها دو دیزلی شوند. داخل قطار امکانات کامل اطفای حریق نیز وجود نداشته است.

این عضو مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی با اشاره به دلیل بروز خطا در وارد شدن کدها برای ادامه راه قطار مسافربری   گفت:‌ فردی که نگهبان بوده و اطلاع و آموزش لازم را ندیده است برای وارد کردن کدهای ctc در ایستگاه می‌گذارند. این فرد کدهای بسیرای در جیبش داشته که حتی یک بار کد اشتباه به راننده قطار منتقل می‌کند  و آن را اصلاح می‌کند و دوباره کد دیگری را اعلام می‌کند که این کد اشتباه بوده و در نهایت باعث بروز حادثه شده است.

وی افزود:‌ وقتی در بازجویی از این فرد سوال می‌شود که چرا با وجود نبود دانش و خطاها اطلاع رسانی نکرده است پاسخ می ‌دهد که تمامی این موارد بارها و بارها برای او و کلیه اپراتورها پیش آمده و مرتب یادآوری و به مسئولان تکرار کرده است. در واقع عدم تامین تجهیزات و کمبود امکانات باعث این اتفاق شده است 
 

14:15 آغاز نوبت عصر جلسه علنی امروز مجلس
 
نشست علنی امروز (یکشنبه یکم بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی به ریاست دکتر علی لاریجانی و با حضور201 رأس ساعت 14:12 دقیقه آغاز به کار کرد.

گفتنی است؛امیرحسین قاضی زاده هاشمی دستورکار صحن علنی را به شرح زیر قرائت کرد:

1.بررسی استیضاح عباس آخوندی وزیر محترم راه و شهرسازی

2.ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون مشترک در مورد طرح تقویت و توسعه نظام استاندارد ( اعاده شده از شورای محترم نگهبان 2)

3.گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه سال 1396 کل کشور. 

12:20 استیضاح وزیر راه به نوبت دوم کشید

نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) استیضاح وزیر راه و شهرسازی را مورد بررسی قرار دادند.

در این جلسه نمایندگان موافق استیضاح و عباس آخوندی اظهارات خود را مطرح کردند.

قرار است در نوبت بعد از ظهر امروز (یکشنبه) مجلس برخی دیگر از نمایندگان موافق و مخالف استیضاح سخنرانی کنند و در نهایت استیضاح وزیر به رای مجلس گذاشته خواهد شد. 
 
12:10 تاجگردون مخالف استیضاح وزیر راه:
 
سهم آخوندی در حوادث حوزه راه در حد استیضاح نیست

غلامرضا تاجگردون در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس و در جریان بررسی استیضاح وزیر راه و شهرسازی به عنوان یکی از مخالفین استیضاح، گفت: برخی می‌گویند زمان زیادی تا پایان عمر دولت باقی نمانده لذا نباید وزیر را استیضاح کنیم اما من نمی‌گویم که چون زمان دولت کم است استیضاح نکنیم بلکه اگر وزیری حتی یک ثانیه وزارتش به ضرر نظام بود نباید بگذاریم پشت میز وزارت بنشیند و اگر خلاف و خیانتی کرده باید استیضاح شود.

وی افزود: سالانه 20 تا 25 هزار نفر از عزیزان ما جانشان را در جاده‌ها از دست می‌دهند. شاید من و امثال من هم در آینده جزو این قربانیان باشیم. اما آیا وزیر مقصر این اتفاق است؟ ما باید در این حوادث سهم تقصیر هر دستگاه را مشخص کنیم. اگر سهم وزیر در حد استیضاح است او را استیضاح کنیم اما اگر ادله کارشناسی به این نتیجه می‌رسد که سهم آخوندی در حد استیضاح نیست باید جلوی آن را بگیریم.

نماینده مردم گچساران در مجلس در ادامه استیضاح را وظیفه قانونی نمایندگان عنوان و خاطرنشان کرد: استیضاح تقابلی بین نمایندگان موافق و مخالف ایجاد نمی‌کند. بلکه هر دو گروه مطالبات اجتماعی، فنی، اعتقادی و نقطه نظر خود را مطرح می‌کنند.

وی ادامه داد: اینکه وزیری بارها در ملأ عام، در تلویزیون و امروز چندین بار در صحن مجلس رسماً از مردم و نمایندگان پوزش طلبیده و برای اولین بار معاون وزیری استعفا داده موضوعی است که باید آن را به فال نیک بگیریم و با قدر دانستن آن را در جامعه تکثیر کنیم. اگرچه وظیفه وزیر بود که معذرت بخواهد و این کار را کرد. اما کسانی هم بودند که مقصر بودند و هیچ وقت عذرخواهی نکردند.

تاجگردون با تأکید بر لزوم ارزیابی عملکرد وزارت راه در حوزه هوایی، دریایی و ریلی ادامه داد: ما باید نقاط قوت و ضعف را در کنار هم بگذاریم و به وزیر نمره بدهیم. اگر اینها را بررسی کنیم می‌بینیم که شاید نشود نمره منفی به وزارت راه داد. آقای آخوندی 160 هزار میلیارد تومان قرارداد بسته در حالی که من به عنوان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و رئیس کمیسیون تلفیق بودجه یک دهم این مبلغ را هم نمی‌توانم به وزارت راه اعتبار دهم و چون در بودجه 96 نتوانستیم یک میلیارد دلار برای بخش ریلی اختصاص دهیم خود را در حوادث آتی ریلی هم مقصر می‌دانم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه با اشاره به برخی ابهامات و سوالات درباره وزیر راه اظهار کرد: من به عنوان وظیفه نمایندگی خدمت آقای وزیر رسیدم و گفتم آیا صحت دارد که فرزند شما با فرزند مدیرکل در فلان معامله شریک است و آیا صحت دارد که فلان معاون شما چنین کرده؟ ایشان از من خواست موضوع را بررسی کنم، اگر به تشخیص می‌رسیدم که در مجموعه آقای آخوندی و یا هر وزیر دیگری امکان فساد وجود دارد که منجر به نگرانی برای ملت است نمی‌آمدم به خاطر امثال آقای آخوندی دنیای خود را بفروشم. من به عنوان وظیفه نمایندگی از ایشان سوال کردم و اگر به نتیجه دیگری می‌رسیدم حتماً می‌گفتم.

تاجگردون درباره طرح اتهاماتی مبنی بر سیاسی بودن وزیر راه گفت: ما می‌فهمیم که کدام وزیر رفتار سیاسی دارد یا نه. تک تک معاونین وزیر راه را مرور کنید، از شرکت زیرساخت تا راه‌آهن، پشتیبانی امور مجلس و برنامه‌ریزی و اقتصاد کدام یک آدم‌های سیاسی و وابسته به جناح سیاسی هستند؟ اینها متعلق به دوره‌ها و دولت‌های مختلف هستند. به کدام جریان سیاسی و حزبی وصل هستند؟ نه اینکه سیاسی بودن اشکالی داشته باشد اما اگر رفتار سیاسی دیده شود باید با آن برخورد شود.

نماینده مردم گچساران در ادامه با بیان اینکه حتی کشته شدن یک نفر در حوادث ریلی،‌ جاده‌ای و هوایی حائز اهمیت است،‌ افزود: من به خانواده‌های داغداری که در سانحه قطار سمنان عزیزانشان را از دست دادند تسلیت می‌گویم و به مردم شریف آذربایجان و خراسان نیز تسلیت می‌گویم. اما از نمایندگان می‌خواهم که این استیضاح رأی ندهند و بگذارند چرخه‌ای که به راه افتاده به سرمنزل مقصود برسد. 
 
12:00 ابوالفضل حسن بیگی مخالف استیضاح وزیر راه:

 نماینده دامغان: وزارت راه پاک‌ترین وزارتخانه دولت است

ابوالفضل حسن بیگی در  مخالفت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی گفت: بنده یک اصولگرا هستم که اصول را خود را از امام، رهبری و شهدای جنگ تحمیلی و شهدای انقلاب اسلامی آموخته‌ام و امروز براساس تکلیف شرعی از وزیر راه و شهرسازی دفاع می‌کنم.

نماینده مردم دامغان در مجلس سپس به تشریح چگونگی حادثه قطار سمنان و اقدامات وزارت راه و شهرسازی پرداخت و افزود: در ساعت اولیه حادثه در منطقه در کنار نیروهای اجرایی هر آنچه که می‌شد، انجام گرفت. بنده به عنوان نماینده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به بررسی ابعاد این حادثه پرداختم. براساس بررسی های انجام گرفته قطار در دمای 13- درجه ترمزش یخ زده بود و همین عامل باعث تصادف با قطار دوم شد. این مساله در حالی اتفاق افتاد که مراکز کنترل سی تی سی و ای تی سی و مراکز کنترل مرکزی تهران و شاهرود مسیر را تحت کنترل داشتند.

وی ادامه داد:  در مرحله اول، هدف کمک به آسیب دیدگان بود و در مرحله دوم دنبال مقصر یا مقصران بودیم و این در حالی بود که در آن شرایط حساس، هر دستگاه، دیگری را به عنوان مقصر معرفی می‌کرد. رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز برای روشن شدن ابعاد حادثه بنده را از طرف کمیسیون مامور بررسی موضوع کرد. البته تعدادی از اعضای کمیسیون عمران نیز در منطقه حاضر شدند. در این حادثه اشکالات عجیب و غریبی مطرح می شد. ما سراغ مانیتورها رفتیم تا مغایرت اظهارات مسئولان با تصاویر ثبت شده در مانیتورها مشخص شود.

حسن بیگی ادامه داد: محل وقوع حادثه جزو مناطق صعب العبور بود که به دلیل ترمزهای پی در پی، ترمز قطار کارایی خود را از دست داده بود. گزارش های متعدد و ضد و نقیض ما را بر آن داشت که تحقیقات دوم را آغاز کنیم. هجمه ها در این گزارش ها به مسئولان استان تا جایی پیش رفت که تلاش داشتند گزارش های نادرست را به تایید مقامات مسئول برسانند.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از نگاشتن نامه محرمانه به رئیس جمهور خبر داد و افزود: در همان مقطع به فاصله حدود دو هفته از حادثه قطار نامه ای محرمانه در 22 محور به رئیس جمهور نوشتم و از وجود مافیا برای خرید تجهیزات پیشرفته خط آهن از روسیه، آمریکا یا رژیم صهیونیستی خبر دادم و به ایشان تاکید کردم که نباید در برابر این مافیا کوتاه بیایند.

نماینده مردم دامغان در مجلس یادآور شد: تمام تحقیقات و بررسی های انجام گرفته را بار دیگر با تعداد زیادی از کارشناسان و متخصصان حتی متخصصان بازنشسته مرور کردم و مشخص شد که مدیر عامل سابق شرکت راه آهن در حادثه قطار سمنان مقصر نبود.

وی مجلس شورای اسلامی را در اصلاح زیرساخت های حوزه راه آهن مسئول دانست و افزود: راه آهن تهران - مشهد که اعتبار ایران است باید از نظر زیرساختی با پیش بینی بودجه مورد نیاز اصلاح شود و این کار باید توسط ما نمایندگان مجلس انجام شود، مجلس در این زمینه سهیم است.

حسن بیگی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به استعلام های انجام گرفته از وزارت اطلاعات در حادثه قطار سمنان گفت: در خصوص گزارش های متعدد تهیه شده در این موضوع از وزیر اطلاعات سوال کردم و ایشان به من گفتند بخش اعظم گزارش ها نادرست است. به اذعان ایشان وزارت راه یکی از پاک ترین وزارتخانه ها در دولت فعلی است. 
 

10:20 آخوندی در دفاع از خود:
 
یک بار دیگر بابت هرگونه قصور پوزش می‌طلبم

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی که در جلسه علنی مجلس در جریان رسیدگی به استیضاحش حضور داشت طی سخنانی اظهار کرد: بی گمان مذاکرات این جلسه سخت و تاریخی به همین جا ختم نمی‌شود و در آینده مورد قضاوت ملت ایران و نکته‌بینان تیزبین قرار می گیرد و می‌طلبد که من دقت در مطالبم را چند چندان کنم.

وی افزود: در سه ماه گذشته چندین حادثه غمبار کام ملت ایران را تلخ کرد. نخست حادثه تصادف دو قطار در ناحیه هفت خان دامغان که جان عزیز 49 نفر از هموطنان را به دام مرگ کشاند، دیگری حادثه تاسف بار آتش سوزی پلاسکو که افزون بر جان باختن چهار نفر از شهروندان، 16 نفر آتش نشانان نیز به شهادت رسیدند که از سوی رهبری و دولت این آتش نشان به عنوان شهید خدمت شناخته شدند و مورد آخر هم مرگ راهدار فداکار در شرایط برف و بوران در گردنه مبارک آباد که به افتخار شهادت نائل آمد.

وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: آرزوی غفران برای جان‌باختگان دارم و همچنین عرض تسلیت به خانواده‌های جان‌باختگان، نزدیکان آنان و تمام ملت ایران و نمایندگان آذربایجان دارم و یک بار دیگر از بابت هر گونه قصور یا کوتاهی از سوی دستگاه خودم یا حتی سایر دستگاه های اجرایی و شخص خودم پوزش می‌طلبم.
 
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: استیضاح حق نمایندگان است و از اینکه در این جایگاه پاسخگوی نمایندگان هستم خرسندم و معتقدم استیضاح تمرین مردم‌سالاری دینی و نماد این واقعیت است و در این مسیر باید توجه کنیم که از جاده حق و انصاف خارج نشویم.

وی افزود: من پنج بار از مجلس رأی اعتماد گرفتم؛ یک بار برای تصدی مسئولیت وزارت، سه بار پس از پاسخ قانع کننده به سوالات نمایندگان و یک بار نیز در جریان استیضاح در مجلس قبل که این نشان دهنده سیاست‌گذاری درست و تدبیر مطلوب بر وزارت راه و شهرسازی است و شاید جالب باشد که بدون دریافت هیچ کارت زرد و اخطاری دو بار برای استیضاح به مجلس آمدم در حالی که روند اجرای استیضاح معمولاً به گونه‌ای است که اگر وزیر نتواند به سوالات نمایندگان پاسخی قانع کننده بدهد در جریان می‌افتد.

آخوندی تصریح کرد: در شرایطی که استیضاح در مجلس در جریان بود و بخشی از تمرکز ۶۷ هزار کارمند وزارتخانه معطوف این موضوع شده بود کارها در جریان بود و قرارداد احداث راه مرند- تبریز، گسترش فرودگاه مشهد و تصویب طرح مسکن اجتماعی و حمایتی در دولت و همچنین پیشرفت پروژه راه‌آهن کرمانشاه- خسروی در همین دوران به ثمر رسید.

وی با اشاره به رویکرد جدید وزارت راه در سه سال گذشته، گفت: توسعه حمل و نقل، مبارزه با فساد و ایمنی حمل و نقل برنامه وزارت راه است و برای تکمیل پروژه‌های در حال انجام ۱۷۰ هزار میلیارد اعتبار نیاز است و به این میزان پروژه‌هایی که نمایندگان برای توسعه حوزه انتخابیه خود دنبال می‌کنند نیز اضافه می‌شود. همچنین برای توسعه حمل و نقل در برنامه ششم ۱۹۰ هزار میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده و برای رسیدن به اهداف برنامه ۱۴۰۴ نیز ۵۷۵ هزار میلیارد اعتبار ظرف هشت سال مورد نیاز است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این مبالغ در حالی است که مبلغ اختصاص یافته در سال جاری در تمامی بخش‌ها تنها ۸۰ میلیارد تومان بوده که در دو ماه گذشته ۱۲۰۰ میلیارد تومان به آن اضافه شد و ۲۵۰۰ میلیارد تومان اسناد خزانه پیش‌بینی شد و در بودجه ۹۶ نیز کل اعتبارات پیش‌بینی شده در بخش عمرانی ۴۰ هزار میلیارد تومان است و این به این معنا است که به تدریج حجم بودجه‌ای طرح‌های عمرانی کاهش می‌یابد و ادامه روند بدون پیش‌بینی منابع جدید امکان پذیر نیست.

وی تأکید کرد: توسعه گفتمان جدید در وزارت راه برای تأمین اعتبارات از منابعی غیر از منابع دولتی و کاهش وابستگی به نفت و بودجه عمومی در دستور کار قرار گرفته و ۱۳ هزار میلیارد تومان برای سرمایه‌گذاری غیردولتی در زیرساخت‌های تأمین شده و در سه ساله گذشته ۲۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها نشان از تدبیر و توجه به اقتصاد مقاومتی است. همچنین ۵۳۵۰ کیلومتر راه اصلی و ۷۰۰۰ کیلومتر روکش آسفالت راه‌های اصلی و فرعی اتفاق بزرگی است که در سه سال‌ اخیر اتفاق افتاده است که در همین زمان مشابه در دولت‌های قبلی بی‌سابقه بوده است.

آخوندی خاطرنشان کرد: تدبیر ویژه‌ای برای تأمین اعتبار و جلب سرمایه‌گذاری در وزارت راه پیش‌بینی شده تا وابستگی به منابع ملی کاهش یابد. به طوری که برای ۳۱۸ هزار میلیارد تومان طرح مذاکره صورت گرفته و در جریان است و برای ۲۶۴ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری یادداشت تفاهم امضا شده و ۱۶۳ هزار میلیارد تومان قرارداد قطعی برای سرمایه‌گذاری منعقد شده است. 

ادامه دارد ....
 
10:30 قاضی پور در موافقت با استیضاح:

لیست اموالتان را به قوه قضائیه ارائه دهید
 
نادر قاضی‌پور که به عنوان موافق استیضاح وزیر راه و شهرسازی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی سخن می‌گفت، خاطر نشان کرد: آقای آخوندی شما یک فعال اقتصادی هستید و شرکت‌ها و بنگاه‌های مختلفی را تاسیس کرد، اما چرا در میان این فعالیت‌ها، کارخانه تاسیس نکردید که جوانان بتوانند در آنجا اشتغال داشته باشند و فقط دنبال تجارت بودید و اگر ان‌شاءالله رای نیاوردید حتما یک کارخانه تاسیس کنید.

وی افزود: آیا شما لیست اموال خود را به قوه قضائیه تحویل داده‌اید یا خیر؟ شرکت هایی که توسط اعضای خانواده شما اداره می‌شود و به ظاهر بعد از وزارت از آنها خارج شدید چقدر از وقت شما را گرفته است و از رانت وزارت شما استفاده کرده؟ لطفا نسبت خود را با خانم‌ها و آقایانی که در شرکت‌های منتسب به شما فعالند را بگویید.

قاضی‌پور تصریح کرد: تعدادی از معاونان وزیر راه دو شغله هستند و در شرکت های خصوصی فعالیت می کنند و وزیر اطلاعات به جای اینکه در مجلس بنشیند و از وزیر حمایت کند برود و به این تخلفات برسد. اشخاص و وابستگان درجه یک آقای آخوندی همه در شرکت های خصوصی مشغول کار با وزارت راه هستند، نظیر شرکت کیسون، همچنین فرزند ایشان نیز چندین شرکت زیرساختی ثبت کرده است و محمدهادی آخوندی و احمد آخوندی شرکت های فراوانی به اسم خود دارند و با کد ملی 0010311646 و با شما چه نسبتی دارند؟

وی در ادامه با اشاره به اموال وزیر راه گفت: املاک شما در شمال تهران و دفتر کار مجهز شما از چه راهی به دست آمده و منزلی که به آقای محمدهادی آخوندی اختصاص یافته به چه عنوان بوده و ایشان با شما چه نسبتی دارند؟ همچنین رئیس سازمان بنادر نیز 15 هزار یورو برای ماموریت خارج از کشور حق ماموریت گرفت. همچنین ساختمان بلوار کاوه، تقاطع دولت، خیابان وارسته کوچه فرهنگ پلاک 10 به چه عنوان به عنوان خانه دوم شما استفاده می شود و از این به بعد مردم باید آنجا را زیر نظر داشته باشند.

قاضی‌پور خاطرنشان کرد: بیش از یک گونی مدارک در مورد آقای آخوندی به دست آمده و همه آنها مساله دار است و در کنار این یک گونی، انتصاب های ایشان نیز مشکل دار است. چرا لیسانس علوم قضائی را به عنوان معاون خود قرار می‌دهد. همچنین سهل انگاری هواشناسی باعث شد پرتقال و کیوی کشاورزان یخ بزند، چرا با مسئولین سازمان هواشناسی برخورد نشده است.
 
10:15 فرهنگی موافق استیضاح:
 
استیضاح آخوندی فنی، عملکردی و نظارتی است

محمدحسین فرهنگی در جلسه علنی مجلس به عنوان موافق استیضاح وزیر راه و شهرسازی، گفت: در این استیضاح مقام مسئولی وادار به توضیح شد و متن بر حاشیه غلبه کرد و در این استیضاح عملکرد فارغ از مسائل سیاسی و شخصی مورد بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به اعلام موضع برخی از فراکسیون‌های مجلس درباره استیضاح، گفت: علت اینکه برخی از فراکسیون‌ها قبل از شنیدن استدلال‌ها نسبت به استیضاح وزیر اعلام موضع کردند را نمی‌دانم اما امیدوارم تجدیدنظر کنند.

فرهنگی همچنین با انتقاد از هیأت رئیسه برای تعلل در دستور کار قرار دادن استیضاح وزیر راه و شهرسازی، گفت: این استیضاح در ۱۴ /۹/ ۹۵ تصویب شد اما بعد از بیش از دو ماه در دستور کار قرار گرفت که این کار خلاف آیین‌نامه است. این توضیح که این تأخیر به دلیل بررسی برنامه ششم در مجلس بوده نیز با توجه صراحت آیین‌نامه قابل قبول نیست.

وی در پایان گفت: بنده و آقای دهقان بعد از صحبت‌های وزیر استدلال‌های محکم و قابل توجهمان را مطرح می‌کنیم. امیدوارم هیأت رئیسه در  آن زمان تدبیری بیندیشد تا با برقراری نظم در مجلس نمایندگان بتوانند به صحبت‌های ما گوش کنند. لذا ادامه بحثم را بعد از صحبت‌های وزیر مطرح می‌کنم. 
 
10:05 علیرضابیگی موافق استیضاح:
 
دلیلم برای استیضاح وزیر راه فاینانس خرید هواپیما است

احمد علیرضابیگی در جلسه استیضاح وزیر راه  و شهرسازی در مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر راه گفت: در این جلسه، به نمایندگان مجلس اثبات می کنم که آقای آخوندی صلاحیت وزارت را ندارد.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس سپس در تشریح دلایل استیضاحش گفت: آیا شهادت شهدای منا بی‌شباهت با جان باختن عزیزانمان در منطقه هفت خان سمنان نیست؟ یا جان باختن دیگر عزیزانمان در حادثه تبریز با شهدای پلاسکو شباهت ندارد؟ همانطور که می‌گوییم معتقدیم آل سعود لایق خدمت گذاری حرمین شریفین نیستیم با همان استدلال معتقدیم آقای آخوندی لیاقت و کفایت وزارت راه و شهرسازی را ندارد.

وی با طرح ادعاهایی نسبت به مدیر عامل سازمان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: سعدی نژاد در زمانی که مدیر عامل راه آهن بود به عنوان خریدار، در این سازمان عمل می کرد. آیا ایشان امروز نیز در خریدهای سازمان کشتیرانی نقش آفرین است؟ حضور ایشان در این سازمان نشانه بی لیاقتی وزیر راه و شهرسازی است.

علیرضا بیگی سپس جهت انتقادات خود را متوجه قرارداد خرید هواپیما از شرکت ایرباس و ای تی آر کرد و افزود: شرکت ایرباس در قراردادش با سازمان هواپیمایی کشوری شرایطی را به ایران تحمیل کرده است. از آن گذشته مصوبه هیات وزیران برای خرید ۱۱۱ فروند هواپیما از طریق تسهیلات فاینانس به ارزش ۱۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو و همچنین خرید هواپیماهای ای تی آر و ارزش میلیون ها دلار آن هم از طریق منابع فایناس (منابع مالی خارجی) بدون استفاده از منابع مالی داخلی مشکل دیگری است که آقای آخوندی باید جوابگوی آن باشد.

نماینده مردم تبریز در مجلس با طرح این پرسش که خرید هواپیما کجای اقتصادی مقاومتی قرار دارد گفت: چرا تمام برنامه وزارت راه و شهرسازی به خرید هواپیما اختصاص یافته است، در حالی که هر دو روز یک بار به اندازه یک سقوط هوایی در جاده های کشور کشته می دهیم؟ 
 
9:50 صباغیان، موافق استیضاح:
 
علت موافقتم با استیضاح حادثه قطار تبریز -مشهد است
 
 محمدرضا صباغیان بافقی در نشست علنی امروز (یکشنبه، یکم اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی درصحن علنی مجلس اظهارداشت: من تاکنون سعی کرده ام وابستگی جناحی نداشته باشم و برای همه دیدگاه ها احترام قائل شوم.

نماینده مردم بافق،ابرکوه،مهریز و خاتم در مجلس شورای اسلامی گفت: آقای "آخوندی" را وزیری توانمند و صاحب ایده می دانم و به ایشان نمره قابل قبولی می دهم، کمتر وزارتخانه ای را به یاد دارم که در این دولت و دولت های قبل پس از اتفاق افتادن اینگونه حوادث، مدیر رده بالایی از آن ها به دلیل کوتاهی آن ها در زیر مجموعه مرتبط استعفا داده و برکنار شده باشد که این امر پس از حادثه قطار تبریز- مشهد صورت پذیرفت.

عضوکمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: شاید سوال شود با این شرایط چرا استیضاح وزیر راه و شهرسازی را امضا کرده ام، موافقت من با استیضاح بیشتر به دلیل حادثه قطار تبریز -مشهد است که در سمنان رخ داد.

مشکل اصلی ما در حوادث نشان دادن افراد رده پایین به عنوان مقصر است

صباغیان بافقی ادامه داد: یکی از ضعف های بزرگ مدیریت در کشور ما این است که در اینگونه حوادث افراد رده پایین مقصر شناخته می شوند و بعضا تنبیه می گردند؛اما مسئولین ارشد که در رأس حوزه اجرایی می باشند از پاسخگویی مصون بوده و در حاشیه قرار می گیرند،این درحالی است که در کشورهای پیشرفته خلاف این روند به عنوان یک اصل پذیرفته شده شناخته می شود.

وی با اشاره به نمونه هایی از عذرخواهی مدیران رده بالای سایر کشورها افزود: نخست وزیر کره جنوبی به دلیل غرق شدن کشتی استعفا داد و وزیر نیروی ژاپن به دلیل قطعی نیم ساعته برق، 20 دقیقه به حالت تعظیم از مردم عذرخواهی کرد، این اندیشه و تفکر در سطوح بالای اجرایی سایر کشورها جاری می باشد.

فرهنگ عذرخواهی درکشور نهادینه شود

عضو کمیسیون شوراهاو امور داخلی کشور مجلس گفت: مسئولان قوه مجریه اگر در مسائلی مانند فساد، اعتیاد،املاک نجومی،اختلاس، آلودگی هوا، حقوق های نجومی و پلاسکو بنابر خواسته عمومی استعفا می دادند،جامعه وضع بهتری داشت.

وی افزود: با توجه به اینکه حادثه قطار تبریز-مشهد درحوزه وزارت راه و شهرسازی اتفاق افتاده و نزدیک به یکصد نفر از هموطنانمان کشته و خسارات زیادی وارد شده من نیز این استیضاح را امضا کرده ام.امیدوارم که فرهنگ عذرخواهی درکشور نهادینه شود. 
 

9:40 محمداسماعیل سعیدی موافق استیضاح:
 
استیضاح وزیر راه سیاسی نیست/ عدم رضایت مردم از صنعت ریلی و هوایی کشور

محمداسماعیل سعیدی در نشست علنی امروز (یکشنبه یکم اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس گفت: در ابتدا لازم است کلیاتی را در خصوص استیضاح وزیر راه مطرح کنم،مبنی بر اینکه بر خلاف آنچه که در روزهای گذشته مطرح شده است،استیضاح وزیر راه به هیچ عنوان سیاسی نیست.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دلایل استیضاح وزیر راه بر مبنای مستندات قانونی است افزود: مجلس شورای اسلامی باید به وظیفه نظارتی خود عمل کرده و اگر مشکلی در عملکرد وزرا و مسئولان دولتی وجود دارد این موضوع باید درصحن علنی مجلس پیگیری و مورد رسیدگی قرار گیرد؛بنابراین مطرح کردن مسائلی مبنی بر اینکه چند ماه تا پایان کار دولت زمان باقی است و نباید استیضاح در مجلس پیگیری شود،قابل قبول نبوده و وجهه قانونی ندارد.
 
علت استیضاح حادثه قطار تبریز -مشهد است/ استیضاح وزیر راه سیاسی نیست
 
بسیاری از خانواده ها در حادثه قطار حتی به خاکستر عزیزان خود نیز دست نیافتند

وی با تاکید براینکه پاسخگویی از سوی مسئولان به مردم باید نهادینه شود تصریح کرد: به گفته امام(ره) مردم ولی نعمت ما هستند و لذا با پیشانی باز در مقابل این مردم درخصوص مشکلات باید عذرخواهی شود؛هرچند که این موضوع در حوادث گذشته به ندرت اتفاق افتاده به طوری که در حادثه اخیر قطار وزیر راه در مقابل مردم گفتند "نگران نباشید افراد دارای بیمه بودند."

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه متأسفانه بسیاری از خانواده ها عزیزانشان را در این حادثه از دست دادند گفت:بسیاری از خانواده ها در این حادثه حتی به خاکستر عزیزان خود نیز دست نیافتند؛بنابراین این سوال مطرح می شود که چرا قطار مجهز به امکانات و تجهیزات نبود و چرا امدادگران با تاخیر به محل حادثه آن هم پس از یک و نیم ساعت رسیدند.

سعیدی با اشاره به اینکه گفته می شود از بهترین سیستم ها و تجهیزات در زمان خطر برای قطار استفاده شده است افزود: اگر برای این سیستم میلیاردها تومان هزینه شده و گزارش آن به مردم داده شده است؛پس چرا خطای انسانی در این اتفاق به صفر نرسیده و چرا این حادثه ناگوار اتفاق افتاد و حدود 48 نفر در آتش سوختند.

آیا مردم از تکمیل پروژه های مسکن مهر راضی هستند؟

وی با بیان اینکه چرا برای عبور از رکود سنگین مسکن اقدامات قابل قبولی انجام نشده است،تصریح کرد: آیا از بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده شهری که تبدیل به معضل شده راضی هستید؟آیا از به سازی و نوسازی بافت های روستایی و اقدامات انجام شده در این مسیر رضایتی وجود دارد؟ آیا مردم از تکمیل پروژه های مسکن مهر راضی هستند؟.

این نماینده مردم در مجلس دهم با انتقاد از بی توجهی وزارت راه و شهرسازی در پیگیری مسکن اجتماعی گفت: آیا از بهبود وضعیت صنعت حمل و نقل ریلی راضی هستید. در خصوص نوسازی ناوگان برون شهری و درون شهری حرکت قابل قبولی انجام شده است. متاسفانه وزیر راه و شهرسازی بدون ارائه نظر کارشناسی طرح مسکن مهر را "مزخرف" می داند؛ضمن اینکه مسکن اجتماعی نیز تا کنون در حد شعار باقی مانده است. همچنین وزارت راه با وجود تخریب توأمان عرضه و تقاضا اقدام خاصی نیز در این حوزه انجام نداده است.

وی با بیان اینکه با کدام منطق خرید 118 فروند ایرباس و 108 فروند هواپیمای بوئینگ برای ایران ایر انجام شده است افزود: منابع خرید این هواپیماها از صندوق توسعه ملی تامین شده که رویکرد قابل قبولی نیست؛ضمن اینکه در کنار این شرکت هواپیمایی 13 شرکت هواپیمایی دیگر هم وجود دارد که اقدام حمایتی برای آنها انجام نشده است.همچنین اقدامات وزارت راه در صنعت هوایی باعث آزادسازی نرخ بلیط شد این در حالی است که این موضوع منجر به  ایجاد انحصار و افزایش هزینه برای مردم گردید.

عضوکمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر اینکه بسیاری از پروژه های ریلی منتظر تامین منابع هستند،تصریح کرد: باید به مشکلات موجود در وزارت راه و شهرسازی توجه کرد. 

9:35 مقدسی موافق استیضاح:
 
استیضاح وزیر به معنای نادیده گرفتن خدمات دولت نیست

سیدمهدی مقدسی که به عنوان یکی از متقاضیان استیضاح وزیر راه و شهرسازی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) سخن می‌گفت، اظهار کرد: من با افتخار از دولت حمایت کرده و می‌کنم و اگر موضوع استیضاح وزیر هم مطرح شود نباید آن را به معنی نادیده گرفتن خدمات دولت دانست. در مقابل هر جا دولت خوب عمل می‌کند ما خود را موظف به حمایت از دولت می‌دانیم. لذا نگاه ما یک نگاه سیاه و سفید نیست و بر اساس منطق، ‌عقلانیت و اعتدال مسائل را مطرح می‌کنیم.

وی افزود: من از موضع فراکسیونی حرف نمی‌زنم، فراکسیون امید نظر خود را اعلام کرده بلکه ما در مقابل قانون اساسی قسم یاد کردیم که از حقوق ملت دفاع کنیم و این استیضاح هم بر اساس احساس تکلیف بود. ما نباید نگران جراحی در دولت باشیم. زیرا اگر اشکالی را در دولت برطرف کنیم این به سود دولت خواهد بود و اعتقاد مردم به دولت بیشتر می‌شود.
 
علت استیضاح حادثه قطار تبریز -مشهد است/ استیضاح وزیر راه سیاسی نیست 
 

این عضو کمیسیون صنایع مجلس،‌ اضافه کرد: در همه دنیا وقتی خطایی رخ می‌دهد بالاترین مقام دستگاه مربوطه عذرخواهی می‌کند. زیبنده بود آقای آخوندی هم بعد از حادثه قطار سمنان استعفا می‌داد نه به واسطه اینکه همه مسئولیت متوجه او شود بلکه این حداقل انتظار برای کاهش آلام مردم بود.

مقدسی مسأله اشتغال را جزو مطالبات مردم عنوان و خاطرنشان کرد: 11 ماه از سال 95 گذشته و دولت و سایر قوا باید پیرامون اقتصاد مقاومتی گزارش عملکرد خود را ارائه کنند. من بارها به آقای آخوندی تذکر دادم وقتی امکان ساخت واگن باری و مسافری داریم چرا اقدام به خرید از کشور دیگری می‌شود؟ وقتی وزیری مثل آقای نعمت‌زاده که دایرة المعارف صنعت کشور است می‌گوید جلوی واردات واگن را می‌گیرم چرا وزیر راه ایشان را دور می‌زند و به آقای روحانی برای واردات واگن نامه می‌نویسد آن هم در شرایطی که کارخانه‌های واگن‌سازی ما رو به تعطیلی است؟ پس ما کی می‌خواهیم به دستور رهبری برای اقتصاد مقاومتی عمل کنیم؟

نماینده مردم اراک در مجلس ادامه داد: در شرایطی که کارگران ما بیکارند و هشت تا 9 ماه است حقوق نگرفته‌اند چرا ما برای کره‌ای‌ها و چینی‌ها بازار ایجاد می‌کنیم؟ باید با ارائه سازوکار و هماهنگی مناسب بحران بیکاری را حل کنیم نه اینکه هر وزیر راه خود را برود.

این نماینده مجلس پیش از آغاز سخنان خود نسبت به تجمع جمعی از نمایندگان در اطراف صندلی وزیر انتقاد کرد و خواستار توجه وزیر، نمایندگان دولت و همکاران نماینده خود به اظهاراتش شد.

سیدمهدی مقدسی که در جریان نشست مشترک فراکسیون امید با وزیر راه و شهرسازی دچار فشار عصبی شده و به بیمارستان منتقل شده بود در پایان اظهارات خود از نمایندگانی که به ملاقات وی آمدند تشکر کرد و به مزاح گفت: من به دوستان از بیمارستان توصیه کردم اگر جانم را از دست دادم این را به بندهای استیضاح اضافه نکنند.

 
 
9:30 لاریجانی: پیگیر هستیم تا مشکل ریزگردها و مشکلات استان‌های شمالی مرتفع شود

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در آغاز نشست علنی طی سخنانی اظهار داشت: در روزهای اخیر به دلیل نزولات آسمانی زیاد که جای شکر دارد، در مناطقی از کشور به ویژه مناطق شمالی شرایط خاصی برای مردم به وجود آمده و از طرفی طوفان‌ها و ریزگردها در سیستان و بلوچستان و خوزستان و برخی استان‌های دیگر شرایط سختی را برای زندگی متعارف مردم به وجود آورده است.

وی با بیان اینکه از هفته گذشته هم نمایندگان مجلس و هم دولت تلاش‌هایی برای این مسائل داشتند، افزود: در این زمینه با معاون اول رئیس جمهور بحث مفصلی صورت گرفت و قرار شد جلسه‌ای را برگزار و طرف‌های مختلف را از بخش‌های مختلف دعوت کنند و یک اتهام ملی در کشور برای حل این مسائل هم در کوتاه‌مدت و هم در میان‌مدت انجام شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: روز گذشته این جلسه برگزار شد و با آقای رئیس جمهور نیز در این زمینه بحث شد که پشتیبانی‌های جدی از این موضوع صورت گیرد و ساز و کارهایی فراهم شود تا از این مسائل جلوگیری شود. همه بخش‌ها در حال حاضر در این موضوع درگیر هستند.

لاریجانی در پایان خاطرنشان کرد: ما در تلاش‌های انجام شده و همچنین از نمایندگان استان‌هایی که دچار برف‌های سنگین شده‌اند و همچنین از نمایندگان خوزستان و سیستان و بلوچستان که با جدیت موضوع را دنبال می‌کنند تشکر می‌کنم. این مسئله همچنان مسئله مهم کشور ما هست و پیگیر هستیم تا نگرانی‌ها در چند استان مرتفع شود.

آغاز بررسی طرح استیضاح «آخوندی» در صحن علنی مجلس

در در ابتدای نشست، بررسی طرح استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

طرح استیضاح عباس آخوندی در نشست علنی روز سه‌شنبه هفته گذشته پارلمان با 34 امضا در اعلام وصول شد.

طبق اصل 89 قانون اساسی، نمایندگان مجلس می‌توانند در مواردی که لازم می‌دانند هیأت وزیران یا هر یک از وزرا را استیضاح کنند، استیضاح وقتی قابل طرح در مجلس است که با امضای حداقل 10 نفر از نمایندگان به مجلس تقدیم شود. هیأت وزیران یا وزیر مورد استیضاح باید ظرف مدت 10 روز پس از طرح آن در مجلس حاضر شود و به آن پاسخ گوید و از مجلس رأی اعتماد بخواهد. در صورت عدم حضور هیأت وزیران یا وزیر برای پاسخ، نمایندگان مزبور درباره استیضاح خود توضیحات لازم را می‌دهند و در صورتی که مجلس مقتضی بداند اعلام رأی عدم اعتماد خواهد کرد. اگر مجلس رأی اعتماد نداد هیأت وزیران یا وزیران یا وزیر مورد استیضاح عزل می‌شود. در هر دو صورت وزرای مورد استیضاح نمی‌توانند در هیأت وزیرانی که بلافاصله بعد از آن تشکیل می‌شود، عضویت پیدا کنند.

طبق ماده 108 آیین‌نامه داخلی مجلس، براى استیضاح یک وزیر دو ساعت و براى استیضاح دولت یا بیش از یک وزیر چهار ساعت، استیضاح‌کنندگان مى‏‌توانند از بین خود یک یا چند نفر را براى بحث در موضوع استیضاح معرفى نمایند، ولى در هر حال مجموع نطق‌هاى استیضاح‌کنندگان نباید از مدت فوق تجاوز نماید.

بر اساس مواد 223، 224 و 225 آیین‌نامه داخلی، در جلسه استیضاح، پس از بیانات استیضاح‌کنندگان، رئیس‌جمهور مى‏‌تواند به دفاع از وزیر یا وزیران مورد استیضاح بپردازد، همچنین وزیر یا وزیران مورد استیضاح نیز مى‏‌توانند به دفاع از خود بپردازند. حداکثر وقت دفاع از استیضاح براى رئیس‌جمهور یا چند وزیر پنج ساعت و براى یک وزیر سه ساعت خواهد بود.

وزیر یا وزیران مورد استیضاح مى‏‌توانند حداکثر یک ساعت از وقت دفاع خود را در اختیار یک یا دو نفر از نمایندگان موافق قرار دهند.

بیانات استیضاح‌کنندگان و پاسخ آنها در یک یا چند جلسه باید به طور متوالى صورت گیرد.

استیضاح‌کنندگان مجاز نخواهند بود در ضمن ارائه دلایل و توضیحات خود، موضوعات دیگرى را که به مورد استیضاح مربوط نیست مورد بحث قرار دهند.

پس از پاسخ وزیر یا وزیران مورد استیضاح و یا پاسخ رئیس‏‌جمهور از طرف هیأت وزیران مورد استیضاح، حداکثر دو نفر از نمایندگان استیضاح‌کننده حق دارند، توضیحات تکمیلى بدهند، به شرطى که صحبت هر کدام از ربع ساعت تجاوز ننماید. رئیس‌جمهور مى‏‌تواند حداکثر یک ساعت به دفاع از هیأت وزیران بپردازد و وزیر مورد استیضاح هم مى‏‌تواند حداکثر نیم ساعت مجدداً از خود دفاع کند.

در ماده 225 آیین‌نامه داخلی هم آمده است که پس از انجام استیضاح، رئیس جلسه مجلس «عدم اعتماد وزیر یا وزیران» را به رأى مى‏‌گذارد.

ماده 227 آیین‌نامه داخلی نیز تأکید می‌کند که هنگامى که استیضاح در دستور مجلس است به هیچ وجه نمى‏‌توان دستور را تغییر داد، مگر در موارد طرح‏‌ها و لوایح سه فوریتى.

متن کامل طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی به شرح ذیل است:

بسمه تعالی

هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی

احتراماً اینجانبان امضاء‌کنندگان ذیل به عنوان نمایندگان مجلس شورای اسلامی به استناد بند اول اصل 89 قانون اساسی و ماده 222 آیین‌نامه داخلی مجلس به دلایل زیر تقاضای استیضاح وزیر محترم راه و شهرسازی جناب آقای دکتر آخوندی را داریم.

1 ــ سیستم ریلی به عنوان ایمن‌ترین شیوه حمل و نقل در دو سال گذشته در یک محل دارای دو سانحه مرگبار شده است در حالی که اولاً عامل آن مشکل مدیریتی و خطا در برنامه‌ریزی بوده و نه یک اتفاق. ثانیاً در استیضاح قبلی ایرادات اساسی ایمنی حمل و نقل ریلی هشدار داده شده بود و ثالثاً این سانحه دردناک در محوری اتفاق افتاد که هزینه ابهام‌آمیز تجهیزات سیگنالینگ آن مورد سؤال در استیضاح قبلی بود و بلاک‌بندی این مسیر به‌عنوان افتخار مدیریتی وزارت قلمداد می‌شد ولی همین بلاک‌بندی به‌دلیل سوء مدیریت و برنامه‌ریزی موجب سانحه شد.

2 ــ علت به‌کارگیری نیروی بازنشسته علی‌رغم مخالفت وزارت اطلاعات به‌عنوان مسئول حراست وزارتخانه چیست و چرا علی‌رغم تذکرات دستگاههای نظارتی ایشان را حفظ کرده‌اید و در قبال دخالتهای گسترده ایشان در تخلفات اقتصادی و سوء استفاده‌های مدیریتی سکوت کرده‌اید؟

3 ــ توسعه فعالیت اقتصادی بنگاه‌های وابسته به جناب‌عالی در حوزه وزارت راه و شهرسازی چیست و نقش فرزند شما در قراردادهای وزارتخانه چه توجیهی دارد؟

4 ــ مسکن مهر را مزخرف اعلام کرده و مسکن اجتماعی که در سال اول وزارتتان جایگزین مسکن مهر اعلام نمودید هیچ‌گاه معرفی نشد. طرح جامع مسکن را هم متوقف و بخش مسکن را بلاتکلیف کردید.

5 ــ علت اینکه توافقات خرید هواپیما را مخفی انجام داده و متن توافق را حتی در اختیار کمیسیون عمران قرار ندادید، چیست؟

6 ــ علت اینکه در هیئت دولت به‌جای کار وزارتخانه به‌دنبال طرحهای حزب‌سازی هستید، چیست؟

7 ــ علت عدم شفافیت در قراردادهای شرکت فرودگاه‌های کشور و عدم نظارت بر فعالیتهای اقتصادی مدیران این شرکت چیست؟

8 ــ چرا بررسی سانحه آنتونوف 149 تهران ــ طبس را متوقف نمودید؟

9 ــ در خصوص 4 سانحه مرگبار هوایی و ریلی چه پاسخی دارید؟

10 ــ برای کشته شدن سربازان راکب اتوبوس در فارس چه پاسخی به جامعه دادید؟

11 ــ در تمام دنیا با سوانحی چون سقوط آنتونوف و قطار سمنان، مدیر مربوطه استعفا یا برکنار می‌شد اما شما در سانحه آنتونوف که با مجوز غیرقانونی رئیس هواپیمایی وقت فعالیت می‌کرد، رسماً از ایشان حمایت کردید و جلوی استعفای ایشان را گرفتید، چه پاسخی به افکار عمومی دارید؟

12 ــ کریدورهای بین‌المللی عبوری از ایران به‌دلیل عدم اقدام به‌موقع در کشورهای مجاور جایگزین شده و عملاً فرصتهای نسلهای آینده در حال از دست رفتن است، چه پاسخی دارید؟

برای حضور در جلسه بررسی استیضاح وزیر راه

اسحاق جهانگیری در صحن علنی مجلس حضور یافت

پس از آن، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور برای حضور در جلسه بررسی طرح استیضاح «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی، وارد صحن علنی مجلس شورای اسلامی شد.

برخی از وزرا و معاونان کابینه نیز همراه با اسحاق جهانگیری در صحن علنی مجلس حضور یافتند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار