مجموعه تحولات اخیر در سوریه از جمله استقرار افسران آمریکایی در اطراف منبج و سد شدن راه پیشروی نیروهای سپر فرات، تصویری از گزینه های سخت و پیچیده رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه را در سوریه ترسیم می کند.
کد خبر: ۳۹۱۷۱۵
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۳ 09 March 2017
به گزارش تابناک تبریز به نقل از روزنامه الوطن سوریه، استقرار افسران آمریکایی در اطراف منبج و حضور یگان های کُرد در این منطقه و در نتیجه سد شدن راه پیشروی نیروهای ترک موسوم به «سپر فرات» تازه ترین تحولات سوریه است که  تصویری از گزینه های سخت و پیچیده اردوغان را در این کشور ترسیم می کند.

ضربه‌های پی در پی به زیاده خواهی‌های ترکیه در شمال سوریه

زیاده خواهی های ترکیه در شمال سوریه با ضربه های پی در پی روبه رو می شود که نمونه آن استقرار افسران و سربازان آمریکایی در اطراف شهر منبج و نیز راه یافتن یگان های ارتش سوریه به شمال محور شرقی حلب است، این تحولات به اضافه حضور یگان های کُرد در این منطقه همگی به مثابه سد کردن راه پیشروی نیروهای سپر فرات به سمت رقه است.

رویا پردازی اردوغان در رقه

این در حالی است که اردوغان از پیشروی نیروهای سپر فرات به سمت منبج سخن گفته و اعلام کرد مرحله بعد رقه خواهد بود.

نکته قابل توجه اینکه اگراروغان از تفاهم با روسیه سوء استفاده نمی کرد، نمی توانست نیروهای خود را به سمت الباب اعزام کند همانطور که هرگز بدون چراغ سبز آمریکا جرأت نمی کرد از خط استقرار نیروهای کُرد عبور کند حال آنکه از رویارویی مستقیم با نیروهای ارتش سوریه پرهیز می کند، زیرا این اقدام به مثابه قمار باخت است.

اردوغان برای حرکت به سمت رقه از واشنگتن پاسخ نگرفت

در این میان اردوغان نقشه نظامی خود مبنی بر مشارکت نیروهای ارتش ترکیه و مسعود بارزانی در آزادسازی رقه را برای پنتاگون ارسال کرد، اما از آنجا که این نقشه شامل حمله به مناطق عین العرب و تل ابیض برای رسیدن به رقه بود، واشنگتن به آن پاسخی نداد.

نگرانی مسکو از سیاست بندبازی اردوغان

از سوی دیگر مسکو که از تجاوزهای اردوغان در شمال سوریه چشم پوشی کرده بود، اکنون از بازی ها و تغییرات سیاسی ترکیه و سیاست بندبازی اردوغان نگران است زیرا وی دائما و به سرعت در حال گردش سیاست ها خود است از همین رو روسیه منتظر است بداند در نهایت کشتی اردوغان کجا پهلو خواهد گرفت.

سیاست ترامپ در قبال ترکیه چه خواهد بود؟

برای پی بردن به موانع زیاده خواهی ترکیه در سوریه باید پیش از هرچیز به مقاصد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پی برد و منتظر ماند و دید وی چقدر با روسیه هماهنگی و همکاری خواهد داشت و چگونه بحران سخت دو متحد خود یعنی ترکیه و کُردها را حل و فصل خواهد کرد.

آیا واشنگتن به ضرر کُردها عمل خواهد کرد؟

همانطور که همه می دانند، واشنگتن از ترکیه دست برنخواهد داشت زیرا ترکیه متحد آن در ناتو است و در سطح منطقه خاورمیانه نیز جایگاه خود را دارد، اما در عین حال با زیاده خواهی های اردوغان در سوریه و عراق نیز همراه نخواهد شد و این کار را به ضرر متحد مورد اعتماد خود یعنی کُردها انجام نخواهد داد.

باید در نظر داشت که واشنگتن در عین حال به خواسته های متحد کُرد خود مبنی بر ایجاد منطقه خود مختار پاسخ نخواهد داد، به این ترتیب نقطه ای که دولت آمریکا بین کُردها و ترکها اتخاذ خواهد کرد هنوز نامعلوم است.

نگرانی مسکو از چرخش همیشگی و سریع مواضع اردوغان

از سوی دیگر روسیه که روابطی توام با ملاحظه کاری و احتیاط با ترکیه در پیش گرفته است، در نظر دارد نقش آن در سوریه مبتنی بر جنگ با تروریسم حفظ شود. مسکو پس از کودتای نافرجام در ترکیه ، توانست تا حدودی در تغییر مواضع اردوغان موفق عمل کند اما وی به تغییر مواضع خود و اینکه شخص غیرقابل اعتمادی است، شهرت دارد زیرا به محض یک مکالمه تلفنی با ترامپ مواضع خود را تغییر داد از همین رو روسیه از چرخش مواضع اردوغان نگران است اما به هر حال هرگز اجازه نخواهد داد به جای مبارزه با گروه تروریستی داعش با نیروهای ارتش سوریه وارد جنگ شود.

در این میان ایران نیز شاهد قدرنشناسی اردوغان بود به ویژه اینکه مسئولان ترک به اتهام زنی علیه ایران اقدام کرده و از این گذشته با همکاری کشورهای عرب خلیج فارس از در ائتلاف‌های منطقه‌ای علیه ایران وارد شدند.

با این تفاسیر به موازات تحولات میدانی سوریه به نفع ارتش و متحدانش به ویژه پس از آزادی شهر تدمر و با در نظر گرفتن ابهام مواضع دولت جدید آمریکا، گزینه های اردوغان در سوریه رو به هرچه دشوار شدن و پیچیده تر شدن است./تسنیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :