معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت :
معاون برنامه ریزی وزیر صنعت ، معدن و تجارت گفت: دولت از مشارکت بخش خصوصی در بهره برداری از معادن و توسعه آنها حمایت می کند.
کد خبر: ۴۰۵۰۲
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۳ 28 May 2015
به گزارش تابناک یزد،حسین ابویی مهریزی چهارشنبه شب در گردهمایی زیر ساخت ایمیدرو مجتمع و شرمت های تابعه معدن سرب و روی بهادران مهریز یزد افزود: از برنامه های مهم دولت تدبیر و امید جلب مشارکت بخش خصوصی دراجرای طرح های مختلف معدنی و کمک به توسعه پایدار است.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به محدود بودن منابع مالی دولتی قطعا باید زمینه های لازم برای جلب بخش خصوصی در انجام طرح های مختلف در این حوزه و بخصوص معادن فراهم شود.

این مسوول تاکید کرد: با سیاست های وزارت صنعت ، معدن و تجارت شاهد یک تحول در جلب مشارکت بخش خصوصی در انجام طرح های مختلف هستیم و قطعا این روند شتاب خواهد گرفت.

وی افزود: معدن سرب و روی و باریت مهدی آباد در شهرستان مهریز از مهمترین معادن کشور محسوب می شود که باید در روند اجرایی و بهره برداری از آن یک حرکت جدی تری صورت گیرد .

اولین فعالیت اکتشافی انجام گرفته در معدن مهدی آباد مهریز یزد به سال 1329 باز می گردد که توسط شرکت پرژام انجام گرفته است.

نتیجه بررسی های ناشی از فعالیتهای 10 ساله اکتشافی این شرکت که شامل برداشت های زمین شناسی و تو پوگرافی ، عملیات ژئوفیزیکی ، گمانه زنی ، نمونه گیری و حفر تونل و ترانشه میباشد ، منتج به بهره برداری از منطقه ای به نام کالامین بصورت زیر زمینی گردیده است.

ماده معدنی استخراج شده پس از کلسینه شدن توسط کوره های دستی ( در محل معدن ) با عیار 50 درصد روی و 5 درصد سرب به خارج از کشور صادر می شده است.

پس از توقف 5 ساله در فعالیت معدن (بدلیل نوسانات قیمت سرب و روی ) در سال 1343 شرکت پرژام با همکاری شرکت آمریکایی آماکس فعالیتهای جدیدی را در منطقه شروع می کند.

عمده فعالیت این دوره علاوه بـر ادامه فعـالیت قبلـی در استخراج بخش کربناته کالامین، حفـر 9 حلقه سونداژ مغزه گیری اکتشافی با مجموع حفاری 1944 متر می باشد.

علیرغم مثبت بودن نتایج اکتشافات بار دیگر این معدن تعطیل میگردد. در سال 1352 و پس از وقفه ای چند ساله در فعالیت معدن ، بدنبال امضاء توافقنامه ای بین شرکت پرژام و شرکت ژاپنی میتسویی و نهایتاً تأسیس شرکت مشترکی به نام شرکت مهشهر ، ضمن ادامه فعالیت استخراجی بخش کالامین ، اقدام به فعالیتهای اکتشافی در بخش سولفوره معدن شد.

نتیجه 4671 متر حفاری مغزه گیری ( 15 حلقه سونداژ ) و حفاری تونلها و ترانشه های اکتشافی منتج به محاسبه ذخیره سولفوره ای به میزان حدود 2 میلیون تن گردید.

علیرغم برنامه ریزی شرکت مشترک به منظور استخراج و بهره برداری از بخش سولفوره ، در اواخر سال 57 بار دیگر فعالیت معدن متوقف گردید.

بدنبال تصمیم وزارت معادن و فلزات سابق جهت گسترش فعالیتهای مطالعاتی ، از سال 1366 بار دیگـر به این کانسار توجـه ویژه ای شد.

از سال 66 تا 83 به مدت 18 سال طرح سرب و روی مهدی آباد فعالیتهای اکتشافی بزرگی در بخش سولفوره معدن انجام داد.

با بیش از 18000 متر حفاری مغزه گیری جدید و با استفاده از اکتشافات قبلی ذخیره بیش از 100 میلیون تن سولفوره کم عیار با متوسط عیار حدود 5/7 درصد روی و 5/2 درصد سرب و نیز بیش از 10 میلیون تن سولفات باریم ( باریت ) کشف گردید.

از دیگر فعالیتهای مهم این دوره حفر چاه دو منظوره ( اکتشافی ـ استخراجی ) به عمق 325 متر و قطر مفید 5/4 متر به همراه بیش از 200 متر تونلهای مربوط به آن میباشد.

از سال 1379 در کنار فعالیت طرح سرب و روی مهدی آباد شرکت استرالیایی یونیون با همکاری شرکت ایتوک مطالعات تکمیلی بخشهای اکسیده شرقی و غربی معدن و نیز سولفوره جنوب معدن را آغاز نمودند .

فعالیتهای شرکتهای مذکور که بعدا تحت عنوان شرکت روی مهدی آباد انجام میگرفت تا اوایل سال 85 در معدن ادامه داشت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار