بر اثر بارش شدید باران و سیل؛
وقوع سیل طی دو روز اخیر ۲۰ تا صد درصد خسارات به محصولات و زمین های کشاورزی زده است.
کد خبر: ۴۰۹۲۹۳
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۳ 17 April 2017
به گزارش تابناك آذربايجان غربي:بر اساس گزارش هواشناسی که از بارندگی در نیمه غربی ایران خبر داده بود، بارش باران مداوم که چندین ساعت به طول انجامید منجر به جاری شدن سیل دراستان‌های نیمه غربی کشور شد.
این بارش شدید باران بهاری در آخرین جمعه فروردین ماه باعث پر آب شدن رودخانه‌های آذربایجان غربی و موجب طغیان رودخانه و جاری شدن سیل در شهرستانهای ارومیه، اشنویه، پیرانشهر، میاندوآب، چالدران و نقده شده است و برخی از مسیرهای ارتباطی شهرستان‌ها و روستا‌ها به دلیل سیلاب شدید و طغیان رود‌ها خسارت دیده و مسدود شده است.

و، اما بارش‌های اخیر در سه شهرستان ارومیه، نقده و اشنویه خسارت‌های زیادی را به بخش کشاورزی، شبکه آب فاضلاب و راه‌های ارتباطی زد که به یاری امدادگران و تلاش بی‌وقفه آنان با امدادرسانی، انتقال و اسکان اضطراری مصدومان و حادثه دیدگان، درصد خسارات را به حداقل خود رساندند.

پنج هزار و ۴۷۰ نفر در حادثه سیلاب شهرستان‌های ارومیه، اشنویه و نقده امدادرسانی شده اند

حسن محمودی اصل در گفت و گو با خبرنگار باریش افزود: پنج هزار و ۴۷۰ نفر در حادثه سیلاب شهرستان‌های ارومیه، اشنویه و نقده امدادرسانی شده و اقلام ضروری دریافت نمودند.
 
مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان آذربایجان غربی گفت: اقلام ضروری بین یک هزار و ۳۷۲ خانوار حادثه‌دیده در سیل اخیر در آذربایجان غربی توزیع شده است و تیم‌های ارزیاب امدادی در سطح روستاهای آسیب‌دیده مستقرشده و در حال شناسایی مناطق امن و ایجاد اردوگاه برای اسکان اضطراری حادثه دیدگان هستند.

خریداری ۵۰ تن مواد غذایی ضروری برای حادثه دیدگان سیلاب

حمید چیت چیان نیز به عنوان نماینده ویژه رییس جمهور به آذربایجان غربی سفر کرده بود در جلسه مدیریت بحران استان آذربایجان غربی از خریداری ۵۰ تن مواد غذایی ضروری برای حادثه دیدگان سیلاب خبر داد و افزود:این اقلام که طبق برآورد احتیاجات ضروری مردم خریداری‌شده، آماده ارسال به مناطق حادثه‌دیده در کمترین زمان بوده و به‌دست مردم خواهد رسید.
وزیر نیرو از تمام دستگاههای اجرایی به ویژه جمعیت هلال احمر خواست در ارسال اقلام ضروری تمام همت خود را به کار برند.

وی با اشاره به تلفات جانی در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی گفت:تلفات جانی در آذربایجان غربی حداقل بوده است، اما در آذربایجان شرقی، متاسفانه تلفات جانی زیاد بوده است که عمدتا به دلیل بی احتیاطی افرادی بوده است که برای عکس و فیلم گرفتن به حریم رودخانه‌ها رفته بودند.

خسارت ۲۵۰ میلیارد ریالی سیل به راه‌های آذربایجان غربی

عبدالحسین علی اکبری در جلسه ستاد مدیریت بحران آذربایجان غربی افزود: طی بروز سیلاب‌ها و طغیان رودخانه‌های استان در شهرهای ارومیه، نقده و اشنویه، سه پل ارتباطی دچار آب شکستگی شده و ۳۰ کیلومتر راه روستایی نیز دچار آسیب شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی با بیان اینکه ۶۰ روستای استان دچار آبگرفتگی شده است، گفت: بیشتر این روستا‌ها در حوزه شهرستان ارومیه قرار دارد و ۸۰۰ نفر از عوامل راهداری در مسیرهای منتهی به این روستا‌ها در حال انجام عملیات راهداری هستند.

وی با اشاره به میزان خسارات وارده گفت:حدود ۲۵۰ میلیارد ریال به راه‌های استان در شهرستان‌های ارومیه و اشنویه خسارت وارد شده است.

خسارات وارده به محصولات کشاورزی از ۲۰ تا صد درصد است

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی هم در گفت و گو با خبرنگار باریش نیوز از خسارت ۱۵۰۰ میلیارد ریالی سیل به بخش کشاورزی خبر داد و گفت:بارش باران و طغیان رودخانه‌ها به ۱۵ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی زراعی و باغی آذربایجان غربی خسارت زده است.
کریم زاده به میزان خسارت اشاره کرد و گفت:خسارات وارده به محصولات کشاورزی از ۲۰ تا صد درصد است و به بهترین باغ‌های استان که در حاشیه این رودخانه‌ها هستند خسارات وارد شده است.
وی برآورد اولیه میزان خسارت‌ها را در اراضی زراعی اشاره کرد و گفت:در شهرستان اشنویه حدود ۷۵۰ میلیارد ریال، در نقده حدود ۴۶ میلیارد ریال و در پیرانشهر حدود ۱۵۰ میلیارد ریال اعلام شده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد:سه هزار و ۲۱۰ کندوی مدرن زنبور عسل و چهار واحد تولید پرورش ماهی در شهرستان‌های اشنویه و پیرانشهر نیز دچار خسارت صد در صدی شده است.
 
ورود ۸۰ میلیون متر مکعب آب از طریق رودخانه ها به دریاچه ارومیه

کیومرث دانشجو مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی نیز افزود: بارش های متناوب باران در آذربایجان غربی موجب شده تا ۸۰ میلیون متر مکعب آب از طریق رودخانه ها و در جریان سیلاب های اخیر وارد دریاچه ارومیه شود.

وی با بیان اینکه با تداوم بارش ها در استان میزان آب ورودی به دریاچه به ۱۰۰ میلیون متر مکعب می رسد افزود: در کل سال آبی در استان و در حوزه دریاچه ارومیه، ۲۴۱ میلمیتر بارش ثبت شده که ۲۰ درصد نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته و ۹ درصد نسبت به دراز مدت مشابه کاهش یافته است.

دانشجو با اشاره به وعیت بحرانی و طغیانی رودخانه های آذربایجان غربی در ۲ روز گذشته ادامه داد: نازلوچای، گدار، باراندوز، زرینه و سیمینه رود جزو رودخانه های مهم جاری در استان است که در ۴۸ ساعت گذشته وضعیت سیلابی داشت

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار