کد خبر: ۴۱۹۲۹۵
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳ 06 May 2017
به گزارش تابناک یزد،همزمان با فرارسیدن اردیبهشت‎ماه، عطر گل‎‎های محمدی در تمام مناطق ییلاقی یزدی کویر می‌پیچد و سالانه علاقه‎‎مندان و گردشگران زیادی به ویژه گردشگران خارجی مشتاق را به این مناطق می    کشاند.
کارگاه‎‎های گلاب‌گیری مستقر در روستای «ده بالا» شهرستان تفت و همچنین باغ جهانی «پهلوان پور» شهرستان مهریز، از مکان‎‎هایی هستند که بسیار مورد توجه گردشگران هستند.
هر چند بسیاری شاید باور نداشته باشند که کهن شهر کویری یزد با وجود اقلیم خشک و پشت سر گذاشتن خشکسالی‌های پی در پی، دارای چنین مناطقی نیز باشد و عمدتاً شهرستان تاریخی کاشان را به عنوان قطب گلابگیری کشور بشناسند ولی عطر گل‎‎های محمدی کارگاه های گلاب‌گیری شهرستان‎‎های ییلاقی یزد نیز گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به سمت خود جلب می    کند و این عطر گردشگران را به آرامش خاطر می‎‎رساند.
عموماً یزد در کنار جاذبه‎‎های تاریخی، فرهنگی و همچنین کویری خود، مناطق طبیعی سرسبزی با اقلیم خاص ییلاقی دارد که در طول تابستان محلی دنج و آرامش‎‎بخش برای مردم این دیار و گردشگران است که به طور شایسته در مورد آنها اطلاع‌‌رسانی دقیقی نشده است.
با این وجود طبیعت خدادادی و شرایط آب و هوایی خاص شهرستان‎‎های تفت و مهریز و وجود کارگاه‎‎های گلابگیری، این امکان را فراهم آورده که فعالان گردشگری با برپایی تورهای گردشگری یک روزه، گردشگران داخلی و خارجی را به سمت این کارگاه‎ها بکشانند و نوعی گردشگری به نام «گردشگری کشاورزی» و جاذبه    ای به نام «گل و گلاب» ییلاقی را در یزد رقم بزنند.

گلاب‎‎گیری؛ از جاذبه‎‎های مهم گردشگری یزد
مسئول یکی از کارگاه‎‎های گلاب‌گیری در روستای «ده بالا» می‌گوید: گل‎های محمدی کاشته شده در این روستا منبع درآمد خوبی برای کارگاه های گلاب‌گیری روستای ده‌بالا و دیگر روستاهای ییلاقی استان هستند.
«محمدرضا دهقان» عنوان می‌کند: البته آن چنان که باید و شاید درباره این کارگاه‌ها تبلیغ و اطلاع‌رسانی نمی‌شود. هرچند که کارگاه‎‎های ما همانند کارگاه‎‎های قمصر کاشان نیست، با وجود کویری بودن شهر یزد، وجود چنین کارگاه‌‌هایی برای گردشگران عجیب و نوعی جاذبه محسوب می‌شود و اگر تسهیلاتی داده شود، می‌تواند جدای از رونق اشتغال در این روستاها، به رونق گردشگری یزد در فصل بهار کمک کند.
یکی از شهروندان یزد نیز معتقد است کارگاه‌های گلاب‌گیری در باغ پهلوانپور مهریز که هر ساله در قالب جشنواره دایر می‌شود، برای گردشگران و همچنین شهروندان یزدی که زمان کافی برای سفر به کاشان و دیدن کارگاه‌های گلاب‌گیری این شهرستان ندارند، بسیار جالب است.
«محمد رضایی‌منش» ادامه می‌دهد: در تبلیغ و اطلاع‎‎رسانی این جاذبه‌های دیدنی استان ضعیف عمل شده است و دست‎‎اندرکاران این جشنواره باید با برپایی تورهای یک‌روزه، شهروندان یزدی را بیشتر با این جاذبه‌ها آشنا سازند.
وی می‌گوید: در قالب این تورها می‌توان برنامه‌هایی شاد برای معرفی بهتر جاذبه‌ها و صنایع دستی این شهرستان‌ها و روستاها اجرایی کرد.

کارگاه‌های گلاب‌گیری؛ ظرفیتی برای جلب گردشگران
سرپرست معاونت گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان می‌گوید: ده‎بالا از روستاهای مهم ییلاقی استان است که ظرفیت‌ها و توانایی‌های زیادی در حوزه گردشگری طبیعی دارد.
«محمدرضا نصیری» می‌افزاید: با توجه به وجود کارگاه‌های گلاب‌گیری، مقرر شده است از طریق پرداخت تسهیلات و رونق این کارگاه‎‎ها و ایجاد کمپ‌های گردشگری، تولید و اشتغال و گردشگری این روستا را رونق بخشیم.

   فعالیت 60 کارگاه گلاب‌گیری در استان
کارشناس باغبانی جهاد‌کشاورزی استان بیان می‌کند: در استان یزد 60 کارگاه گلاب‌گیری فعالیت دارند که با خرید گل‌های محمدی از کشاورزان منطقه، اقدام به تولید گلاب و اسانس می‌کنند.
«محمد علی ذبیحی» می‌افزاید: در حوزه کاشت و برداشت گل‎‎های محمدی و کارگاه‎‎های گلاب‎‎گیری استان، 2 هزار نفر مشغول فعالیت هستند.
وی می‌گوید: جهادکشاورزی برای رونق این کارگاه‌ها، برنامه‌های تشویقی و حمایتی اجرا کرده که از مهم‌ترین آنها می‌توان به برگزاری کلاس‌های آموزشی برای تولیدکنندگان و کشاورزان، اعطای تسهیلات مالی برای رونق خط تولید کارگاه‌های گلاب‌گیری و همچنین توزیع نهال خوب و مناسب برای کاشت گل‌های محمدی اشاره کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار