معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جها د کشاورزی هرمزگان گفت: طی9ماهه گذشته تاکنون( ازآغاز سال زراعی مهر93) 121هزار اصله نهال یارانه دار بین باغداران این استان توزیع شده است.
کد خبر: ۴۲۱۵۱
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۵ 01 June 2015
به گزارش تابناک - جزیره، سید سعید مدرس دوشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: برای این منظور دومیلیاردو 966میلیون ریال ازمحل اعتبارات یارانه نهاده ها و عوامل تولید کشاورزی سرمایه گذاری شده است.
 
وی، بیشترین نهال های یارانه دار توزیع شده بین باغداران هرمزگان را انواع مرکبات به تعداد 100هزار اصله شامل لیموشیرین، پرتقال، و نارنگی عنوان کرد.
 
این مقام مسوول در سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان از توزیع شش هزار اصله نهال یارانه دار سالم انگور واناربین باغداران حاجی آباد بعنوان سردترین منطقه آب و هوایی این استان بعنوان بخشی دیگر از فعالیت های این معاونت در 9ماهه گذشته نام برد.
 
مدرس از احداث باغها به روش فنی و مجهز به آبیاری نوین، تولید محصول سالم ، اصلاح باغها و حذف درختان بی کیفیت و غیر اقتصادی و همچنین ایجاد اشتغال پایدار بعنوان مهمترین اهداف توزیع نهال یارانه دار در بین باغداران این استان نام برد.
 
دقت در انتخاب نهال مناسب برای باغات مرکبات از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا باغاتی وجود د ارد که بر اثر سرما، بیماری، سن بالا و یا کمی توجهی بهره برداران شماری از درختان خود را از دست داده اند، لذا همیشه باغداران برای یکدست نگه داشتن باغات به غرس نهال جدید نیاز دارند که مراکز خدمات جهاد کشاورزی زیر مجموعه سازمان های جهاد کشاورزی می توانند با راهنمایی باغداران گامهای موثری بردارند.
 
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان از اصلاح باغها با استفاده از جایگزینی نهالهای اصلاح شده درختان گرمسیری شامل انبه و گواوا بعنوان بخشی دیگر از ماموریت های این معاونت نام برد و گفت: در این راستا تعداد 15 هزار اصله نهال یارانه دار بین باغداران این استان توزیع شده است.
 
در راستای اجرای برنامه پنج ساله پنجم توسعه کشور( تاپایان سال 94خورشیدی) انجام عملیات اصلاح، بهسازی و نوسازی 15هزار هکتارشامل شش هزارو 565هکتار باغ مرکبات ، شش هزارهکتار نخیلات و دو هزارو 435هکتار از نباتات گرمسیری با محوریت باغهای انبه، چیکو و کنار استان هرمزگان در دستور کار این مدیریت قرار دارد.
 
' نتایج بعمل آمده ازانجام طرح های اصلاح و بهسازی مرکبات و نخلستانها (دراین استان و استانهای دارای مشابهت آب و هوایی) نشانگر افزایش کمی و کیفی محصول تولیدی به میزان چند برابر است '.
 
در اطلاعات منتشره سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان آمده است: افزون بر 92درصد از وسعت باغهای این استان را انواع مرکبات و نخلستانهای خرما تشکیل می دهند.
 
دراین اطلاعات وسعت نخلستانها 37هزارو 800هکتار (47درصد) ، باغهای مرکبات هرمزگان 36هزارو 800هکتار( 45درصد) عنوان و اعلام شده چهار هزارو200 هکتار دیگربه نباتات گرمسیری از جمله دو هزارو800هکتار باغ انبه اختصاص دارد.
 
وسعت زمینهای کشاورزی هرمزگان 154هزار هکتار با تولید سالانه دو میلیون و 200 هزار تن محصول باغی و زراعی با محوریت تولید یک میلیون و 600هزارتن محصول جالیزی خارج از فصل ذکر شده است
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار