سوریه در 24 ساعت گذشته نیز آبستن حوادث، تحولات و رایزنی های سیاسی و دیپلماتیک زیادی بود. در این میان یکی از مسائل عمده ای که از روز گذشته تاکنون مورد توجه بوده، اعلام ارسال سلاح های سنگین از سوی آمریکا به کردهای سوریه و اعتراض شدید ترکیه بود.
کد خبر: ۴۲۲۲۲۲
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۱ 11 May 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛ سوریه در 24 ساعت گذشته نیز آبستن حوادث، تحولات و رایزنی های سیاسی و دیپلماتیک زیادی بود. در این میان یکی از مسائل عمده ای که از روز گذشته تاکنون مورد توجه بوده، اعلام ارسال سلاح های سنگین از سوی آمریکا به کردهای سوریه و اعتراض شدید ترکیه بود.
 
دولت ترکیه تصمیم آمریکا برای دادن تسلیحات به شبه‌نظامیان کردی را محکوم کرده است که در شمال سوریه با گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) می‌جنگند.
 
 نورالدین جانیکلی، معاون نخست وزیر ترکیه گفت که مسلح کردن این شبه‌نظامیان قابل قبول نیست.

او گفت که این سیاست آمریکا مفید نیست و ابراز امیدواری کرد که دولت آمریکا اجرای آن را متوقف کند.

ارتش آمریکا می‌گوید که ائتلاف به رهبری یگان‌های مدافع خلق تنها نیرویی در صحنه نبرد است می‌تواند شهر رقه، مرکز اصلی قدرت داعش را از تصرف اعضای این گروه خارج کند.

اما ترکیه یگان‌های مدافع خلق را یک گروه تروریستی می‌داند که با شورشیان کرد ترکیه روابط نزدیکی دارند.

 lklk
 
در مقابل، نیروهای دموکراتیک کرد سوریه امروز از تصمیم واشنگتن برای تجهیز تسلیحاتی  کردهای سوریه استقبال کرد.

این نیروها اعلام کردند: مجهز کردن کردهای سوریه به سلاح، عملیات نابودی گروه های جهادی در این کشور را تسریع خواهد کرد.

«طلال سلو» سخنگوی نیروهای دموکراتیک کرد سوریه با اعلام این خبر افزود: این تصمیم واشنگتن بسیار مهم است و در راستای سرعت بخشیدن به نابودی تروریسم صورت می گیرد.

پیشتر یک مقام وزارت دفاع آمریکا - پنتاگون - تاکید کرده بود که آمریکا از نگرانی ترکیه در این زمینه "کاملا مطلع" است.

پنتاگون اعلام کرده بود که جیمز ماتیس وزیر دفاع تلفنی با همتای ترک خود صحبت کرده، اما جزییات بیشتری از این گفت‌وگو منتشر نکرده بود.

نیروی دموکراتیک سوریه که از شبه‌نظامیان عرب و یگان‌های مدافع خلق تشکیل شده، در نبرد با داعش از مشاوره و کمک نیروهای ویژه ارتش آمریکا و حمایت هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا برخوردار است.

یک مقام پنتاگون روز سه‌شنبه ۹ مه (۱۹ اردیبهشت) به بی‌بی‌سی گفت که تسلیحاتی که قرار است در اختیار کردها قرار گیرد شامل نفربر، مهمات و سلاح‌های سبک و سنگین است. به گفته او، ماشین‌های راهسازی همچون بولدوزور هم برای احداث سنگر و مواضع دفاعی در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.

وزارت دفاع آمریکا گفته است که قصد دارد پس از پایان جنگ، این تجهیزات را پس بگیرد.

تمدید وضعیت اضطراری در سوریه توسط ترامپ
 
دولت آمریکا از دستور رئیس‌جمهور این کشور برای تمدید وضعیت اضطراری علیه سوریه خبر داد.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در نامه‌ای به کنگره اعلام کرد که وضعیت اضطراری در ارتباط با سوریه را یک سال دیگر تمدید کرده است.
 
lklk
 رئیس‌جمهور آمریکا در این نامه ضمن متهم کردن دولت سوریه به «سرکوب مردم»، تاکید کرده است که تحریم‌های تحمیلی علیه دولت سوریه را حفظ خواهد کرد.

دولت آمریکا برای اولین بار در سال 2006 میلادی،وضعیت اضطراری در روابط با سوریه اعلام کرد.
 
درخواست ترامپ از لاورف در مورد  ایران و سوریه و پاسخ وزیرخارجه روسیه
 
«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بعد از دیدار با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه گفت که همه باید برای پایان دادن به خشونت در سوریه تلاش کنند.

رئیس‌جمهور آمریکا با بیان اینکه دیدار خوبی با «لاوروف» داشته است، گفت که کشتار وحشیانه در سوریه باید متوقف شود و همه باید برای آن کار کنند.

«ترامپ» خطاب به «لاوروف» تاکید کرد که ضرورت دارد برای پایان دادن به بحران سوریه  تلاش شود.

وی همچنین از «لاوروف» خواست که نظام «اسد» و ایران را مهار کند.
 
دیدار ترامپ و لاوروف در کاخ سفید (+عکس)

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نیز گفت که با «ترامپ» و «تیلرسون» درباره ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه و چشم‌انداز دور بعدی مذاکرات سوریه در آستانه گفتگو کرده است.

وی افزود: با «ترامپ» و «تیلرسون» درباره همکاری روسیه و آمریکا گفتگو کرده و درباره همکاری مشترک در زمینه مذاکرات آستانه با آن‌ها به توافق رسیده است.

وزیر خارجه روسیه همچنین از توافق با «تیلرسون» درباره ادامه همکاری کارگروه مشترک روسیه و آمریکا برای از بین بردن اختلافات بین دو کشور خبر داد.

لاوروف گفت که روسیه آماده همکاری با آمریکا درباره مناطق کاهش تنش در سوریه است و ما امروز پیشنهادهایی ملموس بررسی کردیم.

وی افزود: روسیه از تصمیم «دی‌میستورا» برای از سرگیری مذاکرات سوری سوری در ژنو استقبال می‌کند.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: من معتقدم که اعضای دولت «ترامپ» اشخاصی عملگرا هستند و می‌توانند برای حل مسائل تلاش کنند.

لاوروف  افزود: برنامه‌ای برای خروج از سوریه نداریم و همه باید با ما برای مبارزه با تروریسم همکاری کنند.

وزیر خارجه روسیه خطاب به آمریکایی‌ها گفت: نگاه کنید بعد از سرنگونی «صدام حسین» و «معمر القذافی» چه اتفاقاتی رخ داد، نباید اجازه دهیم که حوادث عراق در سوریه تکرار شود.

  گفتگوی تلفنی نتانیاهو و پوتین درباره سوریه
 
 ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تلفنی درباره اوضاع سوریه و منطقه گفتگو کردند.

این گفتگو در حالی انجام شده است که "ولادیمیر پوتین" رئیس‌جمهوری روسیه، فردا در بندر سوچی (جنوب روسیه) با "محمود عباس" رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار می‌کند.

 
lklk

قرار است طرفین درباره مسائل مهم مربوط به حل و فصل مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی گفتگو کنند.

 کنترل نیروهای سوریه دموکراتیک بر منطقه الحی الثالث شهر «الطبقه»
 
 برخی پایگاه های کرد از تسلط نیروهای سوریه دموکراتیک سوریه بر الحی الثالث شهر الطبقه در ریف رقه غربی خبر دادند.
 
 
 
نیروهای سوریه دموکراتیک  پس از درگیری با گروه تروریستی داعش بر منطقه الحی الثالث تسلط یافتند. خبرنگار العالم افزود: برخی ازغیر نظامیان از جمله یک کودک در درگیری جیش الاسلام از سویی  و هیات تحریر الشام و فیلق الرحمن از سوی دیگر در منطقه مدیرا در غوطه شرقی دمشق زخمی شدند.
 
 جلسه شورای امنیت برای بررسی مناطق کاهش تنش در سوریه
 
 رسانه های خارجی از برگزاری جلسه قریب الوقوع شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی مناطق کاهش تنش در سوریه خبر دادند.
 
 ژاپن و سوئد خواستار نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی مناطق  کاهش تنش در سوریه شدند.

هدف از برگزاری این جلسه که به زودی و طی هفته جاری برگزار خواهد شد، آگاهی از جزئیات مشخص شده در توافق روسیه، ایران و ترکیه درباره ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه است.

به گزارش تابناک، گفتنی است روسیه روز جمعه پیش نویسی را به شورای امنیت ارائه کرد که به موجب آن از توافق ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه استقبال می کند و از تمامی طرف ها می خواهد که به بندهای این توافق پایبند باشند. مسکو زمان رای گیری درباره این پیش نویس را تعیین نکرده بود.

شایان ذکر است که مناطق کاهش تنش در جریان مذاکرات سوم و چهارم ماه مه جاری در آستانه مطرح و از ششم ماه مه ۲۰۱۷ اجرایی شده است.


برچسب ها: تابناک یزد ، سوریه ، داعش
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار