کد خبر: ۴۲۷۳۶۵
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۲:۱۸ 21 May 2017
به گزارش شنبه شب ایرنا به نقل از تارنمای خبری سی بی اس نیوز، رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا امروز شنبه در کنفرانس خبری مشترک با عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان در ریاض افزود: من هرگز تلفن را به روی ایران یا هر کشور دیگری که قصد گفتگوی سازنده داشته باشد، قطع نکرده ام.
وی گفت که امیدوار است 'روحانی در دوره دوم ریاست جمهوری خود به برنامه موشک بالستیک ایران پایان دهد.'
وزیر امور خارجه آمریکا ادامه داد: 'اگر روحانی قصد داشته باشد که روابط ایران با جهان را تغییر دهد، اینها کارهایی است که او می تواند انجام دهد.'
تیلرسون درباره قرارداد 110 میلیارد دلاری فروش تسلیحات به عربستان که دقایقی پیش از کنفرانس خبری به امضای دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا رسید، گفت: این قرداد تسلیحاتی امنیت مرزی و ابزارهای مبارزه با تروریسم و همچنین تجهیزات دفاع هوایی و موشکی را برای عربستان تامین خواهد کرد.
وی با بیان اینکه این قرارداد باری را که در این زمینه بر دوش آمریکاست، کم می کند، تاکید کرد که این معامله باعث ایجاد فرصت های شغلی در آمریکا نیز می شود.
تیلرسون درباره گزارش نیویورک تایمز مبنی بر اینکه یکی از مشاوران ارشد کاخ سفید مظنون پرونده رابطه ترامپ با روسیه است، گفت: هیچ اطلاعاتی درباره هویت فرد مظنون ندارد.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده در نخستین سفر خود پس از به قدرت رسیدن، روز شنبه وارد فرودگاه بین المللی «ملک خالد» ریاض شد و مورد استقبال رسمی ملک سلمان پادشاه سعودی قرار گرفت.
پادشاه عربستان هفته گذشته با ارسال دعوت نامه هایی به 17 کشور عربی و اسلامی از رهبران این کشورها خواست که در اجلاسی با حضور رئیس جمهوری آمریکا در ریاض،‌ حضور یابند.
طبق اخبار منتشر شده، امضای قراردادهای نظامی و تسلیحاتی با عربستان از مهم ترین رویدادهای این سفر محسوب می شود.
گفته می شود که در سفر ترامپ به عربستان، قراردادهایی تا 300 میلیارد دلار در زمینه های تسلیحاتی و سرمایه گذاری های مشترک میان دو طرف به امضا خواهد رسید.
حجم چنین معامله های تسلیحاتی در سال های اخیر کم سابقه توصیف شده است. این در حالی است که عربستان هم اکنون به دلیل کاهش شدید درآمدهای نفتی و سوء مدیریت های اقتصادی به شدت تحت فشار قرار دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار