کد خبر: ۴۳۲۵۳۳
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۷ 30 May 2017

چند سالی است که ماه مبارک رمضان با فصل گرم مقارن شده و همین امر موجب گشته است روزه و روزه داری در این ایام به  دلایلی چند، از جمله طولانی بودن روزها و گرم بودن هوا و تشنگی و عطش ناشی از این گرما سخت و طاقت فرسا شود. اما آیا این بهانه مناسبی برای ترک روزه است؟

به گزارش ایسنا، مردم استان سیستان و بلوچستان، از شمال تا جنوب آن در روزهای اخیر دمای بالای 50 درجه را تجربه کرده اند بطوری که این گرما در برخی شهرهای استان همچون زهک، هیرمند، راسک و کنارک واقعه بی سابقه بوده است . 

ثبت دمای بی‌سابقه "۵۱ درجه" در سیستان و بلوچستان

کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: امروز در شهر راسک دمای 51 درجه سانتی‌گراد بالای صفر ثبت شد که بیشترین دمای ثبت شده در این شهر و استان سیستان و بلوچستان محسوب می‌شود . 

علی ملاشاهی در گفت وگو با ایسنا افزود: گرمترین دمای ثبت شده در استان با 51 درجه سانتی‌گراد بالای صفر متعلق به شهر زابل بود و ثبت دمای 51.7 درجه سانتی‌گراد بالای صفر در راسک بالاترین دمای ثبت شده در استان از ابتدای تاسیس ایستگاه‌های هواشناسی محسوب می‌شود . 

این کارشناس هواشناسی در ادامه گفت: بیشینه دمای شهر نیکشهر نیز 49.8 درجه سانتی‌گراد بالای صفر را نشان داده که رکورد گرمترین روز در نیکشهر از زمان تاسیس ایستگاه هواشناسی این شهر را نیز شکست . 

روزه را به بهانه گرما ترک نکنیم

با این وضعیت گرما و حتی کبود شدید آب در برخی از مناطق جنوبی استان، باز هم مردم سیستان و بلوچستان ذره ای از اعتقادات و انجام فرایض دینی خود عقب ننشستند و این گرما باعث روزه نگرفتن آنها نشده است . 

برخی از مردم سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار ما بیان کردند؛ میل و اشتیاق آنها به روزه داری نه تنها در این روزهای گرم کم نشده بلکه بیشتر نیز شده است . 

محمد عثمان ریگی از اهالی شهر راسک گفت: شهر راسک دمایی بالای 50 درجه را دارد اما شما ملاحظه کنید که افراد کوچک و بزرگ شهر در هنگام ظهر و عصر و همچنین هنگام افطار در مساجد با چه شور و اشتیاقی دور هم جمع می شوند و اصلا گرمای هوا بر آنها تاثیری ندارد . 

عیسی گرگیج یکی دیگر از شهروندان نیز بیان کرد: روزه در گرما نه تنها بد و زیان آور نیست بلکه برای آن اجری بزرگ نیز در نظر گرفته شده است. 

عارف نوتی زهی از شهروندان بندر کنارک نیز گفت: صیادان کنارکی و بندر چابهار رابطه ویژه‌ای با خدا دارند چرا که حس می‌کنند مستقیما روزی خود را از خدا دریافت می‌کنند . 

وی اظهار کرد: این ارادت و عشق در ماه رمضان با توجه به اینکه ماه میهمانی خدا است اوج می‌گیرد و برای کسب روزی حلال حتی با زبان روزه هم دست از کار نمی کشیم . 

ابراهیم احمدی از شهروندان ساکن شمال استان و شهرستان زهک نیز به خبرنگار ما گفت: بی شک روزه داری در گرمای شدید هوا، آن هم در مدت طولانی، اجر و ثواب بسیاری نزد خدای متعال دارد . 

رضا نوری از دیگر شهروندان نیز اظهار کرد: واقعاً حیف است که انسان از فرصت عظیم معنوی این شب ها و روزها ، بی بهره یا کم بهره باشد و حال آن که خداوند بهترین زمینه را برای توبه، مغفرت و کسب درجات معنوی و والا در این ماه فراهم و مهیا کرده است،  پس گرمای هوا نمی تواند مانع از انجام عبادات مان شود . 

محمد کیخا شهروند هیرمندی نیز معتقد است، گرمای هوا نیز جزئی از نعمات خدا است نباید ناراضی بود بلکه همه باید شکر گزار نعمات الهی باشیم . 

گرمای هوا دلیل مناسبی برای روزه خوری نیست

مسئول کانونهای فرهنگی و هنری مساجد استان روزه داری را فرصتی ارزشمند از جانب خداوند عنوان کرد و گفت: روزه داری در این هوای گرم اجر و ثوابی دارد که خداوند بندگان روزه دارش را از آن بی نصیب نمیگذارد . 

حجت الاسلام پودینه در گفت وگو با ایسنا بیان کرد: در میان استثنائات روزه‌داری به موردی بر نمی خوریم که گرما و طول روز را دلیل مناسبی برای روزه نگرفتن شمرد از این رو می توان گفت حکم وجوب روزه مختص به زمان و مکان خاصی نیست بلکه شامل حال تمامی مومنین در هر سرزمین و هر فصل سال که ماه رمضان با آن مقارن شده است می باشد .

وی خاطرنشان کرد: روزه گرفتن در چنین هوایی یک امتحان الهی است که باید سعی کنیم از این امتحان نزد خداوند و پیامبر اکرم (ص) سرفراز بیرون آییم . 

پودینه گفت: روزه گرفتن در هوای گرم نشانه مطیع خداوند و رسول خدا و ائمه اطهار (ع) بودن، علامت ایمان راسخ و اراده‌ای قوی است. حکایت از دلی سرشار از عشق به اسلام و خداوند دارد و حاکی از تسلط روزه‌دار بر هواهای نفسانی و شهوات، است و روزه‌‌خواری ضد همه این ارزش‌ها و مقدسات است . 

به هر حال ماه رمضان شروع شده و گرمای بی حد و حصر هوای سیستان و بلوچستان بسیاری از فرایندها را مختل و یا دچار مشکل کرده؛ چه خوب است که مسئولان حتی المقدور شرایط و امکانات را به گونه ای برای شهروندان فراهم کنند که صبوری شهروندان با توجه به قرار گرفتن در شرایط بیرون از منزل هر چه بیشتر رقم بخورد و روند کاری و زندگی آنان را در این گرمای طاقت فرسا با زبان روزه تسهیل شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار