آمریکا و نیروی دریایی فیلیپین روز شنبه در میان افزایش نگرانی های بین المللی در مورد فعالیت تروریست ها در منطقه و دزدی دریایی، گشت دریایی مشترک در آب های خطرناک جنوب این کشور برگزار کردند.
کد خبر: ۴۵۱۰۳۷
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۵ 01 July 2017
به گزارش تابناک : تارنمای روزنامه 'فیل استار' اعلام کرد نیروی دریایی آمریکا به گشت یک ناوچه نیروی دریایی فیلیپین در دریای سولو پیوست که در آن دزدان دریایی حملات متعددی انجام می دهند.
سفارت آمریکا در مانیل در بیانیه ای اعلام کرد 'عملیات مشترک با نیروی دریایی فیلیپین در دریا نشان تعهد واشنگتن به اتحاد در جلوگیری از دزدی دریایی و فعالیت های غیر قانونی است.
آمریکا اعلام کرد گشت های دریایی به دعوت دولت فیلیپین برگزار شد.
'رودریگو دوترته' رئیس جمهوری فیلیپین پیش از این تاکید کرده بود اجازه نمی دهد با گشت های مشترک با آمریکا در دریای جنوبی چین به روابط مانیل با پکن آسیب وارد شود.
اما وی همکاری با آمریکا در جنوب فیلیپین به دلیل افزایش فعالیت های تروریستی را رد نکرد.
اندونزی، مالزی و فیلیپین حدود دو هفته پیش گشت مشترک دریایی در آبهای جنوبی را آغاز کردند.
توافقنامه نظامی دوجانبه بین فیلیپین و آمریکا با روی کارآمدن 'رودریگو دوترته' که خود را یک اصلاح طلب اجتماعی می داند، تضعیف شده و روابط گرم با چین و روسیه در مرکز سیاست خارجی دولت فیلیپین قرار گرفته است.
مردم فیلیپین به ویژه جوانان و دانشجویان افزایش همکاری نظامی با آمریکا را بر نمی تابند و خواستار لغو توافقنامه همکاری دفاعی دو کشور هستند.
پایگاه های نظامی آمریکا در فیلیپین نیز پیش از این در سال 1991 پس از رای مجلس سنا تعطیل شد، اما نیروهای آمریکایی از سال 1999 به بهانه تشدید تنش های مانیل و پکن بر سر یک صخره در دریای جنوبی چین بار دیگر همکاری با فیلیپین را آغاز کردند.
آمریکا با استفاده از فرصت وجود چالش های دریای جنوبی چین بین پکن و مانیل، بیش از دو سال پیش موفق به امضای توافقنامه نظامی با فیلیپین شد تا از این طریق حضور خود را در منطقه مستحکم کند.




منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار