منابع آبی در استان مازندران در سال های اخیر همواره در خطر اتلاف و آسیب قرار داشته اند.تا همین چندسال پیش کسی تصور نمی کرد این استان هم درگیر مشکلات آبی ناشی ازر تغییرات اقلیم ایران و خشکسالی ها و همجنین عدم مدیریت منابع شود. چون در اذهان عامه مردم و مدیران ، استان سرسبز مازندران سرزمینی پرآب است که با تکیه به دریای خزر و رشته کوه بزرگ و طولانی و سربه فلک کشیده البرز همواره قادر خواهد بود از تنش ها و چالش های موجود جان سالم به در ببرد.
کد خبر: ۴۵۳۸۰۵
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۸ 05 July 2017
به گزارش تابناک : تا سال 94 در خبرها و آمار منتشره ذکر شده بود که تا همان تاریخ  ۱۰ سد مخزنی برای مهار آب رودخانه‌های مازندران با ظرفیت تنظیم حدود ۴۰۰ میلیون مترمکعب ساخته شده است.همچنین ساخت۲ سد مخزنی گلورد و هراز با ظرفیت تنظیم ۷۵۰ میلیون مترمکعب و کانال انتقال آب چالوس با ظرفیت ۳۲۰ میلیون مترمکعب که اینک کار خود را آغاز کرده است قرار است طی ۱۰ سال آینده  به کمک مهار حدود ۲ میلیارد متر مکعب از آبهای سطحی استان وارد کار شود.

در این میان سد  بتنی گلورد سی و سومین سد افتتاح و آب‌گیری شده دولت یازدهم در کشور است که اینک با حضور حمید چیت چیان با این ماموریت به چرخه آبی کشور مدد می رساند  واین در حالی است که دولت قصد دارد تا پایان امسال چند سد دیگر نیز مورد بهره برداری و یا آبگیری قرار گیرد.

چیت چیان روز گذشته در آیین افتتاح  و آبگیری این سد  با بیان اینکه از دهه ۳۰ که فعالیت های سد سازی در ایران آغاز شده است مجموع سدهایی که در کشور ساخته شده است امکان ذخیره سازی ۱۴میلیارد مترمکعب آب را داشت که به صورت میانگین ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب از این سدها استحصال می شد، افزود: از ابتدای انقلاب تا ابتدای دولت یازدهم یعنی از سال ۵۷ تا ۹۲ در طی ۲۵ سال، ۲۰میلیارد مترمکعب آب تنظیم شده به ظرفیت ذخیره سازی آب در سدها اضافه شد اما به صورت متوسط سالانه در دولت یازدهم ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب از سدهای کشور استحصال شده است.

چیت چیان  طبق گزارش روز گذشته ایسنا  اظهار کرد: سدهای ساخته شده در دولت یازدهم که به بهره برداری و آبگیری رسیدند توان تنظیم و استحصال، ۴.۵میلیارد مترمکعب آب را دارند که به ازای هر سال یک میلیارد و ۱۲۵ میلیون مترمکعب ظرفیت تنظیم آب به کشور اضافه شد و این نمونه بارز اقدام و عمل دولت یازدهم بود.

وزیر نیرو درباره تامین آب شرق مازندران از طریق سد گلورد عنوان کرد: بخش اعظم مشکل آب شرب و کشاورزی شرق مازندران با آبگیری سد گلورد مرتفع می شود.

وی با اشاره به آبرسانی روستایی در کشور عنوان کرد: با کمک دولت و مجلس منابع اعتباری خوبی برای آبرسانی روستایی در کشور اختصاص داده شده است. در دولت یازدهم  ۵هزار و ۴۰۰ روستا، آبرسانی روستایی صورت شده است و تنها در سال ۹۴، دو هزار و ۹۵۸ روستا، آبرسانی شد.

همچنین  برخی از دیگر طرح های آبی استان مازندران روز گذشته توسط چیت چیان به بهره برداری رسید. کلنگ زنی طرح آبرسانی به سوادکوه و ۱۴ روستای لفور از سد البرز نیز در منطقه سواد کوه از جمله این طرح ها بود.پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو در این خصوص خبر داد که عملیات اجرای مجتمع آبرسانی به سوادکوه شامل سه شهر و ۱۴ روستای منطقه لفور از سد البرز آغاز شد.

وزير نيرو در این  آيين نیز اظهار داشت:هدف وزارت نيرو تأمين آب پايدار براي تمامي شهرها و روستاهاي مازندران است.

چیت چیان با بیان این مطلب تاکید کرد: به هنگام تهیه برنامه راهبردی وزارت نیرو رسالت  این وزارتخانه  نیرو بر اساس تعالیم دین مبین اسلام جهاد و تلاش برای تامین نیازهای مردم و خدمت رسانی به آنها در نظر گرفته شد و آب اولین و مهم ترین آنهاست.

وی ادامه داد: خرسندم از اینکه در مازندران جامع نگری و برنامه ریزی بلندمدت انجام شده و برای تمامی مناطق استان برنامه ریزی کامل تامین آب پایدار انجام شده که برخی در حال اجراست و امروز نیز آبرسانی سوادکوه به صورت رسمی آغاز می شود.

وزیر نیرو تصریح کرد: اگر تسهیل کارها در دستگاه های اجرایی استان نباشد هیچکدام از طرح ها قابل اجرا نیست و بر این اساس ما امیدواریم با تلاش مجموعه آب و برق و با همکاری استانداری و تمامی سازمان های استان مازندران این طرح ها به سرعت اجرایی شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه هم اکنون تمامی طرح های آب و برق استان با توان داخلی صنعت آب و برق در دست اجرا است که نمونه آن اجرای نیروگاه برق نوشهر است.

محمدابراهیم یخکشی، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مازندران در آیین کلنگ زنی طرح مجتمع آبرسانی به سوادکوه از سد البرز اظهار داشت: در طرح جامع آب شرب استان کل شهرها و روستاهای استان به ۹ مجتمع آبرسانی شهری و روستایی تفکیک و برنامه ریزی شده و آبرسانی به شهرهای سوادکوه (شهرستان های سوادکوه شمالی و سوادکوه شامل سه شهر و ۲۴ روستا ) با جمعیتی بالغ بر ۵۶ هزار نفر یکی از مجتمع های 9 گانه آبرسانی به شهرها و روستاهای استان مازندران است.

وی میزان آب اختصاص داده شده به طرح آبرسانی سوادکوه را ۲۷۰ لیتر در ثانیه اعلام کرد و افزود: خط انتقال به طول حدود ۴۲ کیلومتر، مخازن جمعاً ۱۷۷ هزار متر مکعب، تصفیه خانه به ظرفیت ۲۷۰  لیتر در ثانیه از مشخصات طرح است و برای آن ۸۰۰۰ میلیارد ریال هزینه شده  است.

یخکشی با بیان اینکه پروژه کلنگ زنی فاز اول عملیات اجرایی طرح شامل خط انتقال به طول  ۲۱ کیلومتر انجام می شود، گفت: برای این طرح ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است و در مدت ۲۱ ماه اجرا می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران درباره مشخصات طرح آبرسانی به مجتمع روستایی منطقه لفور شامل ۱۴ روستا نیز گفت: این طرح با هدف تأمین آب ۱۴ روستا واقع در حاشیه سد البرز با جمعیت ۱۰ هزار نفر اجرا می شود و میزان آب اختصاص داده شده، ۳۰ لیتر در ثانیه و اجرای طرح شامل خط انتقال به طول ۴۸ کیلومتر با اقطار ۶۳ تا ۲۲۵ میلی متر، مخزن به تعداد ۱۵ باب و با حجم سه هزار و۳۵۰ مترمکعب،ایستگاه پمپاژ به تعداد ۱۸ دستگاه،تصفیه خانه به ظرفیت ۳۰ لیتر در ثانیه است.

وی کل هزینه اولیه طرح حدود ۲۰ میلیارد تومان اعلام کرد و مدت اجرای آن را ۲۴ ماه برشمرد.

بدین ترتیب معضلاتی مانند  تخریب جنگل ها و کاهش نفوذ آب و تبدیل شدن به سیلاب و از دسرس خارج شدن منابع آبی، حجم آب قابل نفوذ کاهش می یابد، آبی که می تواند پس از نفوذ به آب های زیر سطحی و آب های زیر زمینی راه پیدا کند و در آینده بتوان از ان استفاده کرد.

در صورت ادامه روند تخریب جنگل ها و پوشش های گیاهی در منطقه شمال کشور و از طرفی خشکسالی های پی در پی سالیان اخیر، مشکلاتی زیادی در خصوص مدیریت و استفاده از آب به وجود می آید که مهمترین اثری که در آینده نزدیک به وجود خواهد آورد از بین رفتن شالیزارها و در نتیجه کاهش تولید محصول استراتژیک کشور یعنی برنج خواد بود.

بر این اساس روند  اجرای طرح های آبی وزارت نیرو در استان مازندران می تواند چشم اندازهای امیدوارکننده نجات بخش در این پهنه از کشور را گسترده تر کند.





منبع : عصر اقتصاد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار