مسئولان ستاد بحران پاسخگو باشند؛
آیا وزارت بهداشت، مسئول برنامه ریزی، کنترل،‌ ارزشیابی و بازرسی در زمینه بهداشت کار و درمان کارگری نبوده و موظف نبوده است اقدامات لازم را در این زمینه به عمل آورد؟ آیا مجموعه بهداشت و درمان استان به نمایندگی از وزارت بهداشت مسئولیتی در این زمینه نداشته است؟
کد خبر: ۴۷۰۴۷۸
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 01 August 2017
ظرف دو هفته گذشته دومین شهروند خوزستانی بدلیل گرمازدگی جان خود را از دست می دهد. 

دو کارگر بخاطر تعریق زیاد و بالا رفتن دمای بدن در اثر گرما فوت کردند و خانواده هایشان اینک عزادار شده اند.

این در حال است که پیشتر در چند نوبت به مسئولان استان متذکر شده بودیم که با توجه به موج فزاینده ی گرمای هوا و افزایش بی سابقه دما، لازم است آموزش های لازم برای پیشگیری از حوادث تلخ حاصل از گرمازدگی به شهروندان ارائه شود تا سلامت آنان به خطر نیفتد.

 در حالی که این انتظار وجود داشت با استفاده از فضای رایگان مجازی همچنین بیلبوردها و بنرها و دیگر ابزار آموزشی و اطلاع رسانی نسبت به آگاه سازی و ارائه آموزش های لازم به مردم اقدامات جدی و موثری انجام بشود اما اینک شاهدیم که دو کارگر عزیز هم استانی در شرایط سخت کاری بدلیل عدم رعایت نکات لازم برای حفظ سلامتی شان، جان شان را در اثر گرمازدگی از دست می دهند.

در حالی که پس از انتشار یکی از گرارش های تابناک خوزستان، ستاد بحران استانداری جلسه ای را برای کاهش پیامدهای گرمازدگی و آموزش دهی و اطلاع رسانی به شهروندان تشکیل داده و پیشنهاداتی نیز مصوب گردید اما هنوز گزارشی از کارآمد بودن چنین جلساتی و اقدامات اجراییِ انجام شده ارائه نگردیده است.

متاسفانه آنگونه که باید آموزش های لازم به شهروندان در این شرایط دمایی منحصر بفرد ارائه و تبلیغات لازم صورت نگرفته است در حالیکه با آگاه سازی و انجام اقدامات آموزشی در سازمان های دولتی و غیردولتی و کارگاهها و شرکت ها و... می شد از وقوع حوادث تلخی چون عزادار شدن دو خانواده جلوگیری کرد.

متاسفانه مشخص نیست چرا برخی از مسئولان متولی مدیریت چنین شرایطی که می بایست پیش از وقوع بحران و در شرایط وقوع دمای بی سابقه، دستگاه های سهل انگار و کم کار را مورد بازخواست قرار بدهند و آنها را به انجام اقدامات جدی و موثر در این رابطه فرابخوانند اینگونه تعارف و رودربایستی پیشه می کنند. مگر نه آنکه جان شهروندان خوزستانی عزیز است و رسالت مهم مسئولان، صیانت از جان و سلامتی آنهاست؟

آیا آموزش استفاده از چتر و عینک آفتابی و کرم های ضدآفتاب و یا مصرف آب و املاح ضروری بدن در شرایط کار و عدم حضور بیماران و سالخوردگان و کودکان در گرما و یا انجام کارهای سنگین و دیگر ملاحظات بهداشتی اینقدر کار سخت و دشواری است و این همه دستگاه های عریض و طویل توان انجام آن را ندارند؟

هزینه آموزش استفاده از چتر و عینک مناسب برای شهروندان عادی در طول روز چقدر است؟ آیا نمی شد در یک حرکت نمادین آموزشی، تابوی استفاده از چتر در گرمای سوزان خوزستان شکسته شود؟ 

آیا ارائه آموزش های لازم و فرهنگسازی برای نحوه مواجهه و برخورد مردم برای حفظ سلامتی شان در برابر افزایش دما و گرمای بی سابقه، کار هزینه بر و دشواری است؟ آیا دولت در طرح تحول سلامت و بهداشت و برنامه های مختلف دیگر، جایی برای چنین فرهنگ سازی هایی نیز در نظر گرفته است؟

آیا بررسی و نظارت بر وضعیت بهداشتی کارگران و کارکنان کار دشواری است؟ آیا کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار در این کارگاهها که جان دو هم استانی مان گرفته شده و دیگر کارگاههای مشابه تشکیل شده بود؟ آیا مسئول بهداشت حرفه ای این کارگاهها تعیین شده بود؟ چه دستگاهی مرجع تعیین و تایید  کارشناس بهداشت حرفه ای در این گونه محیط هاست؟ آیا این کارشناسان اقدامات لازم را انجام داده اند؟

از سویی آیا وزارت بهداشت، مسئول برنامه ریزی، کنترل،‌ ارزشیابی و بازرسی در زمینه بهداشت کار و درمان کارگری نبوده و موظف نبوده است اقدامات لازم را در این زمینه به عمل آورد؟ آیا مجموعه بهداشت و درمان استان به نمایندگی از وزارت بهداشت مسئولیتی در این زمینه نداشته است؟ اگر داشته، آیا این وظایف را بخوبی انجام داده و اگر انجام داده چرا چنین اتفاق تلخی برای دو کارگر عزیز روی داده است؟

آیا وقت آن نشده است همه دستگاه های متولی آموزش بهداشت و سلامت و ایمنی گزارش کاملی از میزان و نحوه هزینه کرد خود در این زمینه به مردم ارائه کنند؟

آیا چنین تصور شده که صرف مصاحبه درباره تلفات گرمازدگی و یا صدور اطلاعیه های گاه و بیگاه کفایت می کند؟

جان دو هموطن ما در گرمای سوزان خوزستان از دست رفت و ما بار دیگر مسولان و متولیان امور را به انجام اقدامات جدی پیشگیرانه، آموزش و اطلاع رسانی و آگاه سازی مناسب شهروندان برای مقابله با شرایط دشوار گرمای هوا و توزیع اقلام ضروری و مصرفی در محل های رفت و آمد شهروندان و استقرار اکیپ های حفظ سلامتی مردم در نقاط مختلف و بویژه پرتردد شهر و ارائه پکیج های آموزشی و... فرا می خوانیم و امیدواریم تکانی به خود بدهند، سلامت شهروندان را جدی تر بگیرند و از چنگ این حرکت های لاک پشتی و رفع تکلیفی بیرون بیایند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار