کد خبر: ۴۷۹۴۵۷
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۳ 16 August 2017
کار آفرین بخش صنایع دستی گفت: لازم است تا سرمایه گذاران جهت حمایت از صنایع کوچک به این عرصه ورود کنند تا کارآفرین بتواند تمامی استعداد ها و هنرش را به معرض نمایش بگذارد.
محمد امین چاکری زاده یکی از اهالی روستای زنگیان از توابع شهرستان سراوان در گفت و گو با شستون اظهار داشت: از 10سال قبل در زمینه 'سواس بافی' (صندل بلوچی) فعالیت داشته که پس از کش و قوس های فراوان مجدد کارش را از حدود یک سال قبل به صورت کارگاهی آغاز کرده و هم اکنون زمینه اشتغال را برای سه نفر از جوانان جویای کار فراهم کرده است.
وی افزود: در یک سفر کوهستانی که داشته است، با مشاهده دوام و محکم بودن 'سواس'، تصمیم به طراحی متفاوت این صندل برای خود گرفته است، که از استقبال خوب جوانان برخوردار شد.
این جوان کارآفرین از عدم توجه مسئولین به صنایع کوچک گلایمند بود و گفت: فقط زمانیکه که مسئول استانی و یا کشوری به این شهرستان مراجعه کند، مسئولین شهرستان جهت بازدید آنان را همرامی می کنند.
چاکری زاده با تأکید بر لزوم ورود سرمایه گذاران به صنایع کوچک، خاطر نشان کرد: صنایع کوچک نقش بسزایی در اقتصاد مقاومتی دارد و کافی است از سوی مسیولین حمایت شوند تا هنرمند و صنعتگر استعداد های خودش را به معرض نمایش بگذارند.
وی ادامه داد: اگر این هنر و کارگاه را در شهرهای دیگر احیا و راه اندازی می کرد بی شک شاهد استقبال و حمایت بیشتر مسئولین و متولیان امر قرار می گرفت.
جوان کار آفرین روستای زنگیان با بیان اینکه دارای تنها کارگاه صندل سازی بومی در استان است، تصریح کرد: سواس و یا همان صندل بلوچی در این کارگاه کاملا به صورت سنتی و دستی ساخته می شود.
چاکر زاده اضافه کرد: صنعتگران زیادی هستند که در این زمینه فعالیت دارند اما هیچ‌ یک از آنان به صورت کارگاهی کار نمی کنند و وی دارای تنها کارگاه زنده سازنده سواس بلوچی در استان می باشد.
وی در ادامه با بیان اینکه از مسئولین انتظار دارد تا کارگاهش را در سطح کشوری و جهانی معرفی کنند، افزود: پس از سفال کلپورگان، 'سواس' های وی در حاشیه بازدید از پتانسیل های روستای کلپورگان، نظر کوین موری را به خود جلب کرده بود تا جاییکه که لینک کانال فروش اینترنتی و وب سایت 'سواس زنگیان' را از وی گرفته است.
این جوان کارآفرین در پایان گفت که چهره بومی بلوچی اش که با عمامه بلوچی، لباس بلوچی و سواس که پا داشته است، توجه ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی را به خود جلب کرده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار