مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان خبر داد
دکتر نیره پورملائی مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: هر سال از اوایل مهرماه ، مهاجرت پرندگان شکاری به نوار ساحلی و مناطق جنوبی استان سیستان و بلوچستان آغاز می‌شود. وی افزود: بررسی آمار و تجربیات سالهای گذشته نشان می‌دهد حدود 30 گونه پرنده شکاری مهاجر در جنوب استان سیستان و بلوچستان زندگی و یا زمستان گذرانی می‌کنند.
کد خبر: ۵۱۱۴۰۷
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۵ 19 October 2017
به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان دکتر نیره پورملائی مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: هر سال از اوایل مهرماه، مهاجرت پرندگان شکاری به نوار ساحلی و مناطق جنوبی استان سیستان و بلوچستان آغاز می‌شود. وی افزود: بررسی آمار و تجربیات سالهای گذشته نشان می‌دهد حدود 30 گونه پرنده شکاری مهاجر در جنوب استان سیستان و بلوچستان  زندگی و یا زمستان گذرانی می‌کنند.
پورملائی بیان کرد: همزمان با فصل مهاجرت این پرندگان زیبا، افراد سودجو و شکارچیان زنده گیری پرنده هم دست به کار شده و برای زنده گیری و فروش آنها به کشورهای حوزه خلیج فارس اقدام به ساخت کوخه در خورها و مناطق مسطح نوار ساحلی جهت بدام انداختن این پرندگان میکنند
پورملائی ادامه داد: در طول این مدت که حدود 45 روز به طول می انجامد که از نیمه مهرماه تا پایات آبان ماه  هر سال می باشد، فعالیت گشت و کنترل مأمورین یگان و کارشناسان محیط طبیعی در طول نوار ساحلی بصورت مستمر انجام میشود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: سیستان و بلوچستان به دلیل تنوع زیستگاهی و مجاورت با کشورهای پاکستان و افغانستان در مرکز توجه سوء استفاده کنندگان برای مقاصد قوش‌بازی و دست آموز کردن غیر مجاز پرندگان شکاری قرار دارد.
پورملائی خاطر نشان کرد: برخی از گونه‌های پرنده شکاری در استان سیستان و بلوچستان که مورد توجه شکارچیان برای زنده گیری هستند عبارتند از دلیجه معمولی، دلیجه کوچک، بالابان، بحری و شاهین که همگی از جمله گونه‌های در معرض خطر انقراض میباشند و شکار آنها موجب می‌شود هر سال با تعداد کمتری به زیستگاه اصلی‌شان برگردند
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ادامه داد: متأسفانه روش های زنده گیری بگونه ای هستند که در اکثر مواقع  منجر به قطع انگشت پرندگان، یا شکستن بال، کور شدن و وارد آمدن آسیب جدی به چشم ها و عفونت حاد اجزای حیاتی آنها شده، که این موضوع رهاسازی و بازگشت این پرندگان به طبیعت را با مخاطراتی روبه رو می‌کند. که عملا رهاسازی پرنده باعث تلف شدن آنها میگردد.
پورملائی گفت: پرندگان شکاری در رأس یکی از هرم های غذایی چرخه طبیعت قرار دارند و حضور آنها درکنترل حشراتِ مضر و جوندگان بسیار مؤثر است و حذف آنها باعث اختلال در اکوسیستم های طبیعی وابسته به آنها می‎شود.
پورملائی بیان کرد: با توجه به مرز ساحلی گسترده استان (بیش از 540 کیلومتر)  و وجود مرز خشکی با کشور های پاکستان و افغانستان که از عمده مناطق زنده گیری و قاچاق حیات وحش، از جمله پرندگان شکاری میباشند و نیز تعدد مبادی خروجی و اسکله ها، همواره سیستان و بلوچستان یکی از معبرهای قاچاق این پرندگان بوده است و در سال جاری نیز با مکاتبات و رایزنیهای صورت گرفته با نهادهای مرتبط تلاش شده است این اقدامات خلاف قانون به حداقل برسد.خوشبختانه نیروی انتظامی، گمرکات استان، پلیس فرودگاه، مرزبانی و واحدهای گشت دریایی سپاه پاسداران و دریابانی  تعامل و همکاری مناسبی با اداره کل محیط زیست دارند و با حساسیت پرسنل خدوم این ارگان ها در بازدید ازگلوگاه ها، اسکله ها و دیگر مناطق احتمالی تردد قاچاقچیان، ریسک اقدام به تخلف بالاتر رفته است.
پورملائی افزود: با افزایش میزان جرائم ضرر و زیان به حیات وحش از دو سال گذشته، جریمه زنده‌گیری و صید یک بهله دلیجه به ۲۰ میلیون تومان و جریمه زنده‌گیری و صید هر بهله شاهین، بحری و بالابان به ۶۰ میلیون تومان افزایش یافت که متخلفان علاوه بر پرداخت جرائم، محکوم‌ به جرائم کیفری و پیگرد قانونی نیز خواهند شد.
مدیکر حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: در چند روز اخیر نیز مأموران یگان  محیط زیست استان نسبت به تخریب 18 باب کوخه ، جمع آوری 22رشته تور زنده گیری و سایر ادوات شکار و صید در حوزه نوار ساحلی اقدام نموده اند
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار