مولوی علدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان
مولوی عبدالحمید در مراسم امروز نماز جمعه زاهدان، تعاون و همکاری در کارهای خیر را از توصیه‌های مهم دین مبین اسلام دانست و بر لزوم گسترش این فرهنگ اسلامی در جامعه تاکید کرد.
کد خبر: ۵۱۱۷۲۶
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۰ 21 October 2017
به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان مولوی عبدالحمید در این مراسم اظهار داشت: دین اسلام به‌عنوان آخرین دین الهی، دین بسیار وسیعی است که راهنمایی‌هایش نیز فراگیر بوده و تمام ابعاد زندگی انسان را شامل می‌شود. تمام تمدن‌ها و فرهنگ‌های دنیا دارای کمبود‌، نارسائی‌، مشکلات و اشتباهاتی هستند، اما دین اسلام دینی است که در آن هیچ‌گونه نارسایی، کمبود و خطا وجود ندارد، بلکه دین کاملی است که در مسیر میانه و اعتدال حرکت می‌کند.
وی افزود منبع و سرچشمه دین اسلام وحی است که در وحی احتمال خطا و اشتباه وجود ندارد و تمام قوانین، راهنمایی‌ها و ارشادات آن کامل و بدون عیب و نقص هستند؛ کسی که در وحی الهی احتمال خطا و اشتباه را متصور می‌داند، ذهن خودش دچار نارسایی و نقصان است.
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان تعاون و همکاری در امور خیر را از تعالیم مهم دین مبین اسلام برشمرد و گفت: یکی از راهنمایی‌های شریعت اسلام این است که انسان‌ها در امور خیر، تقوا و پرهیزگاری با یکدیگر تعاون و همکاری کنند و از تعاون در امور ناجایز مثل ظلم و تعدی به دیگران اجتناب ورزند. الله تعالی به صراحت خطاب به مؤمنین می‌فرماید: «وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ» در مسیر گناه و تجاوز همکاری نکنید.
مولوی عبدالحمید ادامه داد: متاسفانه امروز بسیاری از همکاری‌ها در راستای ظلم، جرم، جنایت، گناه و چپاول ثروت‌های ملت‌ها انجام می‌گیرند؛ تمام این‌ها مصداق تعاون بر گناه بوده و ناجایز است. همکاری با کسی که قصد سرقت و راهزنی را دارد، یا می‌خواهد ربا و رشوه بگیرد و یا اینکه از مواد افیونی و مشروبات الکلی استفاده کند و یا قصد پایمال کردن حقوق مردم را دارد و مواردی از این قبیل، حرام و گناه است.
وی تاکید کرد: کسانی که به قدرت‌های متجاوز کمک می‌کنند تا بر سر مردم بمب و موشک بریزند، شریک جرم بوده و گناهکارند. هر کسی به هر شیوه‌ای شریک جرم و گناه باشد، گناهکار است. بسیاری افراد مستقیما قاتل نیستند، اما شریک قتل‌اند، بسیاری افراد زناکار نیستند، اما شریک گناه زنا هستند.
مدیر دارالعلوم زاهدان همکاری در امور خیر را توصیه شریعت اسلام دانست و گفت: باید در امور خیر و ثواب از قبیل: یتیم‌پروری، رسیدگی به خانواده‌های زندانی، ساخت مساجد و مدارس، همکاری در بخش سلامت و بهداشت و مداوای مریضان، تلاش برای آبادانی شهر، تامین امنیت، آرامش و نظم شهر و کشور و... با یکدیگر همکاری داشته باشیم.
وی ادامه داد متاسفانه امروزه بسیاری از مردم از همکاری در کارهای نیک فرار می‌کنند، قرابت و خویشاوندی از هم پاشیده و روحیه تعاون در جامعه اسلامی بسیار ضعیف است؛ اینها نتیجه فاصله گرفتن مسلمانان از آموزه‌های اسلامی است. ما باید روحیه ارتباط با خویشاوندان و کمک و محبت با هم‌نوعان را در جامعه زنده کنیم.

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در بخش دیگری از خطبه ها کسبه و بازاریان را به رعایت انصاف توصیه کرد و گفت: بی‌انصافی در تمام امور به‌ویژه در تجارت و کسب‌وکار، ناجایز و ممنوع است. تجارت و کسب‌وکار زمانی صحیح و درست است که انصاف را رعایت کنیم و از گران‌فروشی بپرهیزیم.
وی تاکید کرد: بگذاریم روستایی‌ها که تولیدکنندگان اصلی هستند خودشان اجناس‌شان را در بازار بفروشند تا ساکنان شهر هم جنس را با قیمت ارزان‌تری خریداری کنند. بی‌انصافی در معاملات ظلم محسوب شده و سبب بی‌برکتی در روزی می‌شود. لذا توصیه بنده به تمام اصناف و بازاریان آن است که انصاف را رعایت کنند.

این عالم اهل‌سنت در بخش پایانی خطبه ها به بیان صفات و ویژگی‌های مرحوم شیخ‌الحدیث مولوی محمدیوسف حسین‌پور پرداخت و گفت: درگذشت حضرت شیخ‌الحدیث علامه مولانا محمدیوسف حسین‌پور یکی از ضایعات بسیار بزرگ بود. مولانا حسین‌پور رحمه‌الله شخصیتی فرهیخته و استثنایی بود.
مولوی عبدالحمید که در بین اهل سنت ایران لقب شیخ الاسلام دارد ادامه داد: مولانا محمدیوسف رحمه‌الله در تقوا، تواضع و فروتنی نمونه و الگو بود. ایشان استاد علما بود که هزاران شاگرد را تربیت کرده و تحویل جامعه اسلامی داد. با درگذشت ایشان مسئولیت علما سنگین‌تر شده است. الله تعالی درجات این عالم فرهیخته را بلند گرداند و ضایعه‌ی درگذشت ایشان را برای جامعه ما جبران فرماید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار