کد خبر: ۵۱۸۶۷۸
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۸ 03 November 2017
 معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: در هر 6 ثانیه یک نفر در جهان و روزانه 250 نفر در ایران دچار سکته مغزی می شوند.

به گزارش ایسنا- منطقه سیستان و بلوچستان، دکتر علی خواجه در جمع خبرنگاران افزود: 165 مورد با علائم سکته مغزی (فلج نیمه بدن، اختلال در تکلم و فلج یک طرف صورت) از ابتدای امسال تا کنون در سامانه مرکز اورژانس این دانشگاه ثبت شده است.

وی ادامه داد: پزشکان بیماری 149 نفر از این افراد را سکته مغزی از نوع ایجاد لخته خون در مغز و بقیه را خون ریزی مغزی(نوع حاد) تشخیص دادند.

دکتر خواجه با بیان اینگه 80 درصد بیماران سکته حاد مغزی در صورت مراجعه در سه ساعت نخست بعد از مشاهده علائم سکته به مراکز درمانی و انجام به موقع تزریق برگشت پذیر هستند گفت: 10 درصد بیماران سکته مغزی در مدت یک سال فوت می کنند که بیشتر این افراد مرد هستند.

وی خاطرنشان کرد: کادر درمان اورژانس پیش بیمارستانی با آموزش های لازم ارائه شده، آمادگی حضور به موقوع بر بالین بیمار و ارائه خدمات لازم را دارند.

خواجه افزود: طرح مدیریت درمان سکته حاد مغزی امسال در بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) زاهدان و بیمارستان امام علی (ع) چابهار در حال انجام است و خانواده ها به محض مشاهده علائم سکته مغزی در هر یک از اطرافیان باید سریعا با اورژانس تماس گیرند تا بیمار در سه ساعت نخست(زمان طلایی) به این مراکز انتقال یابد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان در تعریف سکته مغزی گفت: در مغز یک سری سرخ رگ خون رسانی می کنند و یک سری سیاه رگ خونی که اکسیژن آن کم شده را به قلب بر می گردانند تا قلب توسط شش ها دوباره اکسیژن را به خون بازگرداند، در زمان سکته مغزی این شریان با ایجاد لخته خون بسته می شود.

وی بیان کرد: طرح مدیریت درمان سکته حاد مغزی از ابتدای امسال در چابهار و از 22 مهر ماه در زاهدان در حال انجام است و پزشکان بیمارستان امام علی(ع) چابهار در این مدت با درمان به موقع و سریع بیماران که شامل تزریق داروی آلتپلاز است جان چهار بیمار و پزشکان بیمارستان علی ابن ابیطلاب(ع) زاهدان نیز تاکنون جان 2 بیمار را با این روش نجات دادند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: چنانچه درمان بیماران در سه ساعت اولیه بروز علائم در بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) انجام شود عوارض ناشی از سکته حاد مغزی قابل پیشگیری است و بیمار می تواند به روند عادی زندگی خود ادامه دهد.

وی تصریح کرد: سبک زندگی و تغذیه نامناسب، دیابت، وزن بالا، فشار و چربی خون و کهولت سن از جمله عوامل بروز سکته مغزی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار