با حضور جمعی از علاقمندان صورت گرفت
نشست طنز حوزه هنری قزوین با حضور مجید بالدران و جمعی از علاقمندان در تالار حافظ برگزار شد و طی آن کتاب طنز«املت دسته‌دار» نوشته ناصر فیض قرائت و مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
کد خبر: ۵۴۱۳۲۶
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۲ 20 December 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک از قزوین، نشست طنز حوزه هنری قزوین با حضور مجید بالدران و جمعی از علاقمندان در تالار حافظ برگزار شد و طی آن کتاب طنز«املت دسته‌دار» نوشته ناصر فیض قرائت و مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

در این نشست مجید بالدران محقق و پژوهشگر ادبی اظهار داشت: قزوین به عنوان یکی از مراکز مهم طنز کشور دارای چهره‌های شاخصی بوده و هست چنانکه هم عصر و دوره حافظ، عبید زاکانی را داریم و پس از مشروطه هم نسیم شمال و دهخدا و در دهه‌های اخیر بهاءالدین خرمشاهی و جواد مجابی داریم.

وی با بیان اینکه طنز همانند بسیاری واژگان ایرانی کاراکتری است که در طول زمان شخصیتش تغییر کرده، افزود: طنز در قدیم به معنای طعنه و یا به رمز صحبت است اما امروز معنای نقد اجتماعی آمیخته به شوخی را دارد.

این پژوهشگر ادبی افزود: امروز با دو دسته از طنزپردازان مواجه هستیم که یکی از آن‌ها طنز پردازان گریز و دیگری طنزپردازان ستیز است؛ طنزپردازان گریز تلاش می‌کنند افق مشخصی از مقصد و مقصودشان ارائه نمی‌دهند در حالی که طنزپردازان ستیز به طور دقیق می‌دانند چه چیزی می‌خواهند؛ به عنوان نمونه عبید آشکارا سخن می‌گوید اما زبان حافظ درونی و پنهان است.

وی یادآور شد: شوخی مکتوب به چهار دسته شکرخند، زهرخند، نیش‌خند و عالی‌ترین نوع طنز اندوه‌خند تقسیم می‌شود که اتفاقاً تعریف امروز از طنز به اندوه‌خند بسیار نزدیک بوده و فیلم‌های چاپلین نمونه کامل این نوع طنز است.

بالدران در بررسی کتاب املت دسته‌دار گفت: در اشعار این اثر نقد اجتماعی، مذهبی و غیره مشاهده می‌شود و شاعر بیشترین تأثیر را از حافظ و سعدی الهام گرفته است.

گفتنی است در این نشست بخش‌هایی از کتاب «املت دسته‌دار» قرائت و نقد و بررسی شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار