کد خبر: ۵۶۵۳۶۸
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۴ 13 February 2018

تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.


حجتی کرمانی: مسايل ۸۸ تا کی باید ادامه یابد؟


محمد جواد حجتی کرمانی، عضو مجلس خبرگان قانون اساسی در گفت‌وگویی با ایران در پاسخ به این سوال که «معتقدید «آشتی ملی» بر بازنگری قانون اساسی ارجحیت دارد؟» گفت: بله. ما ضمن قبول ایرادات قانون اساسی، می‌توانیم بگوییم این اشکالات را در زمان مقتضی حل خواهیم کرد؛ الآن همین قانون اساسی قابل اجراست و ما اگر به همین قانون اساسی عمل کنیم بسیاری از مشکلاتمان حل می‌شود. اما حرف من این است تمام کسانی که قانون اساسی را قبول دارند، اعم از اصلاح‌طلب،اصولگرا، روحانی، بازاری، دانشگاهی و سایر اقشار باوجود همه اختلافاتشان باید با یکدیگر به‌گفت‌و‌گو بنشینند. از اول انقلاب تا امروز 40 سال می‌گذرد. در این 40 سال ما اشتباهات زیادی داشته‌ایم. یکی از اشتباهات بزرگ ما این بود که بسیاری از افراد یا خودشان از قطار انقلاب پیاده شدند یا ما آنها را از قطار بیرون کرده‌ایم. در این سال‌ها مشغول دو قطبی‌سازی خودی و غیر‌خودی بودیم. در جریان 88 روزنامه‌هایی مثل کیهان و صدا و سیما هم بر این طبل کوبیدند و بعضی در نماز جمعه گفتند سران فتنه باید اعدام شوند. بس است دیگر! تا چه زمانی می‌خواهیم در کشور به دعوا و درگیری بپردازیم؟ انقلاب دیگر یک جوان 20ساله مغرور نیست؛ الآن در آستانه 40سالگی و پختگی است و باید برای دوام انقلاب و ایران و خودمان و موقعیت و مسئولیت‌مان تصمیمات درست بگیریم و این احتیاج به از خود گذشتگی و صبر و تحمل و به رسمیت شناختن همه آرا و عقاید و سلیقه‌ها دارد.

حضور بقایی در سومین جلسه دادگاه تجدیدنظر


معاون اجرایی دولت دهم برای شرکت در سومین جلسه دادگاه تجدیدنظر در شعبه 68 این دادگاه حضور یافت. بقایی صبح امروز (شنبه) - ۲۱ بهمن‌ ماه - در سومین جلسه رسیدگی به پرونده‌اش در دادگاه تجدیدنظر حاضر شد. در این جلسه مهران عبدالله‌پور وکیل‌مدافع بقایی نیز حضور دارد. نخستین جلسه دادگاه تجدیدنظر حمید بقایی روز شنبه - 14 بهمن - در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد. همچنین روز سه‌شنبه - 17 بهمن - نیز دومین جلسه دادگاه بقایی در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد.

آیت‌الله فاضل لنکرانی: اشتباه است که عامل اصلی زلزله را گناه مردم بدانیم


آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در دیدار با اسماعیل نجار معاون وزیر کشور و رئیس ستاد مدیریت بحران با بیان اینکه واقعا دولت محترم و مسئولان در بحران زمین لرزه کرمانشاه نهایت کوشش خود را کردند، اظهار داشت: بسیار بی انصافی بود که در رسانه ها این گونه مطرح شد که مسئولان در منطقه زلزله زده حضور پیدا نکردند. وی گفت: اینکه بحرانی بیاید و عامل اصلی زلزله را گناه مردم عزیز کرمان، کرمانشاه و تهران بدانیم اشتباه است و این یک بحران فرهنگی است که باید در کنار دیگر بحران ها مورد توجه قرار گیرد.همه باید بدانند که یک گناه می تواند زمینه ساز یک بلای عظیم باشد ولی دلیلی نداریم که علت تامه آن باشد. زلزله و بلایای طبیعی عاملی برای بازگشت به سمت خدا و توجه به معنویت و تذکر در مورد زلزله آخرت است.

دستگیری چند نفر در یک پروژه جاسوسی


دادستان تهران از شناسایی و دستگیری چند متهم مرتبط با یک پرونده جاسوسی خبر داد. عباس جعفری دولت‌آبادی امروز (شنبه) در جمع خبرنگاران در خصوص اقدامات متهمان پرونده اعلام کرد: این افراد در قالب اجرای پروژه‌های علمی و محیط زیستی نسبت به جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی کشور در حوزه‌های استراتژیک اقدام می‌کردند که با هوشیاری و رصد اطلاعاتی یکی از نهادهای امنیتی کشور، دستگیر و توسط دادستانی تهران بازداشت شده‌اند.

 

سوال عباس عبدی از آیت‌الله جنتی: چرا از مسئولیت شانه خالی نمی‌کنید؟


عباس عبدی در یادداشتی با اشاره به حرف‌های روزهای اخیر آیت‌الله جنتی در انتقاد از وضع اقتصادی موجود نوشت: اول از همه اين اظهار ناتواني يا ناموثر بودن شخص ايشان در حل مسائل كشور جاي تعجب دارد، زيرا هنگامي كه درباره جايگاه شوراي نگهبان سخن گفته مي‌شود آن را در حد بسيار بالايي ارتقا مي‌دهند، ولي اكنون كه زمان مسووليت‌پذيري درباره مسائل است قدرت اعضاي آن را در حد يك شهروند عادي و ناتوان معرفي مي‌كنند. ولي واقعيت جز اين است. اگرچه قصد نداريم كه همه قصور و تقصيرات را متوجه شوراي نگهبان كنيم، قطعا چنين كاري ناعادلانه است. ولي در فضاي كلي كشور بايد ميان قدرت و مسووليت تناسب برقرار باشد. شورای نگهبان يكي از موثرترين نهادهاي كشور در خوب و بد وضع آن است.

غفاری: مشکل نهضت آزادی این بود که خیلی می‌فهمیدند


هادی غفاری در گفت‌وگویی درباره روزهای اول انقلاب گفت: مشکل نهضت آزادی در سال های اول انقلاب این بود که بسیاری شان خیلی چیزها را می فهمیدند. این روزها که صحبت های آقای بازرگان را گوش می دهم، می فهمم ایشان امروز را می دید. در آن مقطع حرف های ایشان تندرویی بود. آن مقطع باید می فهمید که اگر برای پیامبر یک صلوات می فرستند و برای امام سه تا، این نشانه اعتراض به رژیم حاکم محمدرضاخانی است که می خواهد خمینی را له کند و مردم هم می خواهند جایگاه او را با همین ابزار صلوات بالا بیاورند.


واکنش آیت‌الله امینی به نامه مهدی کروبی

آیت‌الله ابراهیم امینی عضو مجلس خبرگان رهبری درباره نامه منتسب به یکی از محصورین درخصوص مدیریت رهبری، گفت: مقام معظم رهبری به بهترین نحو ممکن و همانند حضرت امام کشور را به خوبی مدیریت کرده است.وی با بیان اینکه، موفقیت‌ها در طول مدیریت 28 ساله رهبر انقلاب زمانی بوده که به رهنمودهای معظم له توجه شده است، گفت: متأسفانه آن بخش از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی که موردتوجه کامل مسئولین قرار نگرفته، از نقاط ضعف کشور بوده است؛ مثلاً در همین بحث اقتصادی متاسفانه به اقتصاد مقاومتی به خوبی عمل نشده است و اشکالات امروز نتیجه عدم توجه کافی به بیانات ایشان است.آیت‌الله امینی با انتقاد از کینه‌جویی برخی از رهبر معظم انقلاب اسلامی، گفت: من واقعاً مدیریت آیت‌الله خامنه‌ای را بسیار شایسته و موفق می دانم خداوند ایشان را برای مردم ایران حفظ کند./تسنیم

نسخه زیباکلام برای گفت‌وگوی ملی

صادق زیباکلام گفت: اگر گفت‌وگوی ملی از جانب سپاه، شورای نگهبان و چهره‌های شاخص و تندروی اصولگرا مطرح شود باید آن را جدی گرفت.این تحلیلگر سیاسی اصلاح طلب با اظهار اینکه «گفتگوی ملی نمی‌تواند به صورت جدی راه به جایی ببرد و به ویژه اینکه منجر به آشتی ملی شود» گفت: «دلیلش هم واضح است چون اصولگرایان و به خصوص جریان‌های تندور اصولگرا که قدرت را در دست دارند اساساً نیازی به گفتگوی ملی و به دنبال آن آشتی ملی نمی‌بینند. همیشه هم اینطور بوده است؛ کسانی که در قدرت هستند معتقدند دیگران به سمت ما بیایند و مانند ما فکر کنند. خودشان حاضر نیستند گامی در جهت گفتگو بردارند.»زیباکلام تصریح کرد: «بحث گفتگوی ملی همواره در ایران از جانب جریان‌های که در قدرت نبودند مطرح شده است؛ یعنی از جانب اصلاح طلبان مطرح شده و همواره هم از جانب اصحاب قدرت با سردی مواجه شده است؛ حتی اگر برخی از اصولگرایان صحبت از آشتی ملی می‌کنند اصولگرایان معتدل و میانه رو هستند. در مقابل جریان‌های تندرو که قدرت بیشتری دارند اعتقادی به گفتگوی ملی و آشتی ملی ندارند چون قدرت را در دست دارند و نیازی به آن نمی‌بینند.»/اعتمادآنلاین

هنوز کاخ نشین و کوخ نشینی در کشور وجود دارد


حجت الاسلام والمسلمین محسن غرویان استاد حوزه در مورد وضعیت جامعه ایران بعد از گشت 39 سال از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: ریشه همه این مشکلات نیز قدرت طلبی و هوای نفس و فاصله گرفتن از آن ارزش های اخلاقی است. هنوز هم فاصله طبقاتی در کشور به همان تعبیر کاخ نشین ها و کوخ نشین ها در کشور ما وجود دارد که این مشکل باید به وسیله اخلاق و معنویت حل بشود.استاد جامعه المصطفی در گفت‌وگو با ادامه داد : به طور نسبی می توانیم بگوییم که ما به برخی از آرمان های انقلاب رسیده ایم و یا در جهت آن آرمان ها حرکت کردهایم ولی به هدف ایده آل و نقطه مطلوب نرسیده ایم. نکته دوم این است که شعار ما استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود. تقریبا می توان گفت که ما استقلال سیاسی را بدست آورده‌ایم ولی هنوز از نظر اقتصادی به استقلال نرسیده‌ایم./عصر ایران

شروط الله‌کرم برای گفت‎وگو با اصلاح‌طلبان

حسین الله‌کرم درباره ضرورت گفت‎وگوی ملی بین جریان‎های سیاسی گفت: هر گونه گفت‎وگوی ملی یا غیر ملی، خرد یا کلان مورد موافقت من است، خصوصا وقتی هدف بحث رسیدگی و حل مسائل و مشکلات مردم مورد توجه باشد. اما برای آنکه گفت‎وگو به نتیجه برسد، نیازمند روشن شدن پیش فرض هایی است. زمانی یک گفت‎وگو نتیجه بخش خواهد بود که مواضع افراد درباره موضوع مورد بحث مشخص و قالب آن هم معین باشد.وی افزود: برای حل مشکلات کشور، گروهی راهکار سیاست خارجی و نگاه به غرب را در پیش گرفتند و در این راه موفق نبوده و نتوانستند به اهداف طرح شده دست پیدا کنند. این افراد چگونه می خواهند با کسانی که نگاه‎شان به سمت داخل است گفت و گو کنند؟ حالا اگر هم صحبت کنند معلوم نیست بحث ها و صحبت های آنها به کدام سمت برود، چون نگاه‌شان متفاوت است.این فعال سیاسی اصولگرا درباره موثر بودن گفت و گوی ملی برای اینکه دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب همدیگر را به عنوان رقیب سیاسی به رسمیت بشناسند، گفت: پیش فرض هر دو گروه براساس رقابت شکل می گیرد و حرف هایی که به یکدیگر نسبت می دهند براساس رقابت است. معتقدم اصلاح طلبان تا موضع خود را درباره 88 روشن نکنند، نمی توانند وارد رقابت سیاسی شود، حتی اگر شورای نگهبان می پذیرد، من مخالفم.الله‌کرم یادآور شد: اصلاح طلبان تا انتخابات 40 میلیونی و مشارکت بیش از 80 درصدی مردم را به رسمیت نشناسند و از تئوری تقلب توبه نکنند، اساسا وارد شدن آنها به رقابت معنی ندارد./رویداد 24

شرایط مردم و کشور بحرانی است

عبدالله ناصری عضو بنیاد باران دراین‌باره که اصلاح‌طلبان نباید برای حضور در ساختار قدرت از گفتمان اصلاح‌طلبی خود عبور کنند، توضیح داد: از رهبری جبهه اصلاحات گرفته تا پائین ترین رده آن هیچ‌گاه از چارچوب گفتمان خود عبور نکردند، اما آنچه مهم است شرایط کشور و مردم است و به‌قدری اکنون این وضعیت بحرانی است که اصلاح‌طلبان امروز معتقد به تشکیل جبهه نجات ملی هستند.وی در ادامه تصریح کرد: برای اصلاح‌طلبان رسیدگی به زلزله کرمانشاه بسیار بسیار مهم‌تر از کسب یک کرسی بیشتر در مجلس شورای اسلامی است، بنابراین خط قرمز آن‌ها هویت شان است. اصلاح‌طلبان جایگاهی در جامعه کسب کردند که با یک کلمه تکرار در سال 92 توانستند برنامه اصولگرایان را به هم بریزند، بنابراین آن هویت، هویتی است که حفظ شده و قابلیت تعمیم یافتن در سطوح جامعه را دارد./رویداد 24

 کشور گران اداره می‌شود

مهدی پازوکی یکی از اقتصاددانان کشور گفت: : ما کشور را گران اداره می‌کنیم. ما باید در بخش درآمد و هزینه شفاف‌سازی داشته باشیم. علاوه بر دولت، حکومت هم باید بخواهد تا شفاف‌سازی صورت گیرد. یکی از دلایلی که بانک‌های دنیا با ما کار نمی‌کنند همین عدم شفاف‌سازی است.او تأکید کرد: اصلاحات اقتصادی برای کشور ما ضروری است و اگر این اصلاحات انجام نشود، در بلندمدت کشور دچار مشکل می‌شود. من همین حالا وجود این مشکل را به‌عنوان کارشناس اقتصاد می‌بینم. اصلاحات، شامل اصلاحات ساختار اداری، فنی و اجرایی، نظام تصمیم‌گیری و مدیریت کشور است.پازوکی ادامه داد: اول باید سیستم اداری را تغییر دهیم. ازآنجایی‌که ما در سیستم اداره کشور بند پارتی داریم به‌جای افراد کارآمد بیشتر افراد ناتوان و بی‌تجربه وارد سیستم می‌شوند. این موضوع در همه دستگاه‌ها نیز دیده می‌شود. ما باید بدانیم که قضاوت به عالم علم حقوق نیاز داریم تا بتواند قضاوت عادلانه‌ای داشته باشد. اما آیا این اتفاق می‌افتد. همین ماجرا در آموزش‌وپرورش، نهاد ریاست جمهوری اتفاق می‌افتد./رویداد 24

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار