کد خبر: ۵۶۶۳۲۷
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۶ 14 February 2018

خیز ارتش سوریه برای آغاز عملیات پاکسازی غوطه شرقی، انهدام یک تانک در سوریه توسط پهپاد ارتش آمریکا، استقرار «گنبد آهنین» اسرائیل در مرز لبنان، کشته شدن ده ها مبارز روس در حمله هوایی آمریکا در دیرالزور و احداث پایگاه نظامی آمریکا در یک قدمی ایران، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به تهدید بی سابقه ماکرون برای حمله به سوریه نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد، در صورت اثباتِ ادعای استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه غیرنظامیان در جنگ داخلی سوریه، «فرانسه به حمله نظامی متوسل خواهد شد!».

بنا به گزارش رویترز، «امانوئل ماکرون» روز سه شنبه اعلام کرد، در صورتی که ادعای استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه غیرنظامیان در جنگ داخلی سوریه ثابت شود، «فرانسه به حمله نظامی متوسل خواهد شد»؛ اما در عین حال اذعان نمود، تاکنون شواهدی برای اثبات این مدعا به دست نیامده است.

ماکرون خطاب به خبرنگاران گفت: «در مورد تسلیحات شیمیایی، من یک خط قرمز تعیین کردم و بار دیگر آن خط قرمز را تأیید می کنم.»

تهدید بی سابقه ماکرون برای حمله به سوریه/ کشته شدن ده ها مبارز روس در حمله هوایی آمریکا به دیرالزور/احداث پایگاه نظامی آمریکا در یک قدمی ایران/ خیز ارتش سوریه برای آغاز عملیات پاکسازی غوطه شرقی

وی در ادامه افزود: «تا به امروز آژانس های [اطلاعاتی] و نیروهای مسلح ما ثابت نکرده اند که تسلیحات شیمیایی- قید شده در معاهدات- علیه غیرنظامیان به کار رفته است».

ماکرون در گفت وگویی تلفنی با «ولادیمیر پوتین»، همتای روسی خود در مورد وجود نشانه هایی دال بر استفاده از بمب هایی حاوی گاز کلر علیه شهروندان ابراز نگرانی کرد!

خیز ارتش سوریه برای آغاز عملیات پاکسازی غوطه شرقی

نیروهای تحت امر سرهنگ «سهیل الحسن» در ارتش سوریه، آماده آغاز عملیات تازه‌ای می شوند.

وبگاه خبری «عنب» گزارش داد، قرار است نیروهای ارتش سوریه در غوطه شرقی واقع در شرق دمشق عملیات پاکسازی این منطقه را آغاز کنند.

منابع میدانی اعلام کردند، تجهیزات نظامی برای انتقال نیروهای مقاومت به جبهه غوطه شرقی فراهم شده است.

صفحه عملیات نیروهای «النمر» (لقب سهیل الحسن) در فیسبوک با انتشار تصاویری از مناطق اطراف غوطه اعلام کرد که آماده آغاز عملیات نظامی است.

«وسام الطیر» رئیس وبگاه خبری «دمشق الآن» در صفحه فیسبوک خود هم تأکید کرد که نیروهای نمر به سمت غوطه شرقی در حرکتند.

نیروهای «النمر» از مهمترین نیروهای حاضر در ارتش سوریه هستند و نقش مهمی در آزادسازی شهر حلب و دیرالزور و مناطق اطراف شهر رقه داشتند.

این نیروها در نبردهای اخیر در ریف شرقی حماه و ریف جنوبی ادلب به عنوان «سر نیزه» مشغول فعالیت بودند؛ منطقه ای که حضور داعش در آن پایان یافت.

تهدید بی سابقه ماکرون برای حمله به سوریه/ کشته شدن ده ها مبارز روس در حمله هوایی آمریکا به دیرالزور/احداث پایگاه نظامی آمریکا در یک قدمی ایران/ خیز ارتش سوریه برای آغاز عملیات پاکسازی غوطه شرقی

نیروهای مقاومت در تلاشند، در غوطه شرقی از سه محور پیشروی داشته باشند: محور نخست از سمت ساختمان استانداری ریف دمشق، محور دوم از سمت «الرحبه» و محور سوم نیز از سمت اداره حمل و نقل ارتش سوریه.

نیروهای مقاومت همچنین قصد دارند، در بخش «المرج» به ویژه در محور شهرک «النشابیه و حوش الضواهره» در عمق مناطق تحت اشغال تروریست های جیش الاسلام پیشروی کنند.

ارتش سوریه با کمک نیروهای متحد در اواسط دی ماه گذشته با عملیات گسترده خود موفق شد منطقه غوطه غربی واقع در ریف جنوب غربی دمشق را از دست تروریست‌ها پس بگیرد.

نیروهای سوری طی عملیات سه ماهه خود در این منطقه، تروریست ها را مجبور کردند به شروط نیروهای مقاومت تن دهند و ضمن تحویل سلاح سنگین خود، از این مناطق خارج شوند.

انهدام یک تانک در سوریه توسط پهپاد ارتش آمریکا

یک پهپاد ارتش آمریکا، یک تانک T-۷۲ ساخت روسیه را در خاک سوریه هدف قرار داده و آن را منهدم کرده است. این حادثه که آخر هفته قبل رخ داده، دومین مورد طی کمتر از یک هفته بوده است؛ این حمله توسط یک پهپاد MQ-۹ ارتش آمریکا انجام شد.

رویترز در ادامه نوشت: ژنرال جفری هاریگان، فرمانده ارشد نیروی هوایی آمریکا در خاورمیانه در گفت وگو با خبرنگاران از پاسخ به این موضوع و اینکه چه کسی در تانک بوده طفره رفت؛ اما یک مقام دیگر آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود، گفته دو نیروی حامی دولت سوریه در این حمله کشته شده‌اند.

ارتش آمریکا گفته، این پهپاد یک دستگاه تانک که در برد آتش آن و تحت حمایت آتش توپخانه بوده است را منهدم کرده است.

کاخ کرملین روز سه شنبه اعلام کرد، هیچ اطلاعی از کشته شدن نیروهایش در سوریه گزارش نشده است.

اما الکساندر اروین هماهنگ کننده روسیه در سوریه به خبرگزاری ریانووستی گفته است که یک شهروند روسی در حمله قبلی نیروهای ائتلاف به نیروهای حامی دولت سوریه کشته است.

این مقام روسی گفته که نیروهای آمریکایی این حملات را در حمایت از نیروهای دموکراتیک سوریه انجام می‌دهند.

استقرار «گنبد آهنین» اسرائیل در مرز لبنان

در پی ساقط شدن یک جنگنده اسرائیلی پس از حمله به خاک سوریه و بالا گرفتن تنش میان اسرائیل با سوریه و لبنان، ارتش رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه سامانه‌های پدافند موشکی «گنبد آهنین» را در مناطق شمالی اراضی اشغالی مستقر کرده است.

در حالی که ارتش اسرائیل رسما در این باره اظهار نظر نکرده، شاهدان محلی می‌گویند کاروانی از آتش‌بارهای پدافند موشکی را دیده‌اند که به سمت مناطق شمالی در حرکت بود.

تهدید بی سابقه ماکرون برای حمله به سوریه/ کشته شدن ده ها مبارز روس در حمله هوایی آمریکا به دیرالزور/احداث پایگاه نظامی آمریکا در یک قدمی ایران/ خیز ارتش سوریه برای آغاز عملیات پاکسازی غوطه شرقی

به نوشته روزنامه «جروزالم پست» تصاویری از حرکت خودروهای حامل آتش‌بار سامانه‌های گنبد آهنین در نزدیکی شهر «باقة الغربیه» نیز منتشر شده است.

کشته شدن ده ها مبارز روس در حمله هوایی آمریکا در دیرالزور

بلومبرگ امروز سه شنبه در خبری به نقل از منابع آگاه مدعی شد، در حمله هفته گذشته جنگنده‌ های آمریکایی به مواضع نیروهای دولت سوریه، ده‌ ها تبعه روس نیز جان خود را از دست داده اند.

به گزارش بلومبرگ، دو منبع روس در این باره گفته اند که بیش از ۲۰۰ تبعه این کشور که به صورت شخصی برای دولت سوریه در این کشور می جنگند، در حمله آمریکا به این نیروها در منطقه «دیر الزور» کشته شده اند؛ بیشترین تلفاتی که به ادعای این نشریه پس از جنگ سرد بر جای مانده است.

بر اساس این گزارش، مقامات نظامی روسیه اعلام کرده اند که ارتباطی با این حمله نداشته و ارتش آمریکا نیز چنین موضوعی را پذیرفته است.

تهدید بی سابقه ماکرون برای حمله به سوریه/ کشته شدن ده ها مبارز روس در حمله هوایی آمریکا به دیرالزور/احداث پایگاه نظامی آمریکا در یک قدمی ایران/ خیز ارتش سوریه برای آغاز عملیات پاکسازی غوطه شرقی

این در حالی است که جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا بدون ارائه اطلاعات بیشتر در این خصوص موضوع مذکور را «گیج‌کننده» خوانده است.

در ادامه گزارش بلومبرگ در این باره آمده است: مقامات آمریکایی گفته اند که پیش، هنگام و حتی پس از حمله به مواضع این نیروها با همتایان روس خود در تماس بوده اند.

احداث پایگاه نظامی آمریکا در یک قدمی ایران

نقشه استقرار و پراکندگی نیروهای نظامی آمریکا در عراق، حاکی از آن است که نیروهای این کشور همچنان در عراق حضور دارند و هدف اصلی آنان، تنگ کردن عرصه برای نیروهای حشد الشعبی و کاهش دایره نفوذ آنان است.

«محمد شفیق»، روزنامه نگار عرب طی یادداشتی در روزنامه لبنانی «الاخبار»، به بررسی حضور نظامیان آمریکایی در عراق و هدف اصلی پافشاری واشنگتن بر این مسأله با وجود پایان نبرد نظامی با داعش پرداخت و نوشت: در حالی که عراق برای برگزاری انتخابات پارلمانی در 12 می آینده آماده می‌شود و در سایه بحران تصویب بودجه سال 2018 و تداوم اختلافات با منطقه کردستان، پرونده حضور نظامی آمریکا در خاک عراق نیز در میان افزایش تهدیدهای گروه‌های مختلف زیرمجموعه الحشد الشعبی، از نظر سیاسی و رسانه‌ای خود را نشان می‌دهد.

رسانه‌های آمریکایی چند روز پیش از آغاز کاهش شمار نیروهای آمریکایی در عراق و مقدمه‌سازی برای عقب‌نشینی کامل آنها خبر دادند و همین موجب شد که دولت عراق نیز آن را تأیید کند؛ اما پنتاگون آن را تکذیب کرد. تمامی این اتفاقات موجب احیای پرونده حضور نظامی آمریکایی‌ها در عراق و تشدید درخواست‌ها برای اخراج این نیروها شد و دولت را به تنگنا انداخت.

«اریک باهون»، سخنگوی پنتاگون در اظهاراتی تلویزیونی گفت: واشنگتن قصد ندارد به این زودی، نظامیان خود را از عراق خارج کند و پنج هزار و 200 نظامی با اطلاع بغداد در عراق حاضرند.

یک منبع آگاه در «اتحاد القوی العراقیة» از وجود تلاش‌هایی برای متقاعد کردن دولت به ابقای پایگاه‌های نظامی آمریکایی در کشور از جمله پایگاهی که در نزدیکی مرزهای ایران قرار دارد، خبر داد.

بر اساس این گزارش، واشنگتن قصد دارد در مناطقی که نیروهای حشد الشعبی حضور دارند، پایگاه نظامی تأسیس کند. از جمله پایگاه‌های نظامی احداث شده و در حال احداث، «القیارة» است که با هدف جلوگیری از نفوذ الحشد در مناطق «الشرقا» در استان «صلاح الدین» و شهرستان «الحویجة» از توابع کرکوک، احداث شد. یک پایگاه نیز نزدیک «تلعفر» در استان نینوی احداث شده که مانع نفوذ نیروهای حشد در سنجار و مرزهای مشترک عراق و سوریه شود.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
لیلا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
به نظر من ماهواره باعث این خیانت ها به خانواده هاس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار