کد خبر: ۵۶۶۴۷۰
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱ 15 February 2018
فضانوردان طی یک دوره یک ماهه شرایط زندگی در مریخ را در صحرای ظفار (Dhofar) کشور عمان شبیه‌سازی می‌کنند تا مقدمات سفر و زندگی در سیاره سرخ فراهم شود.

بر پایه برنامه از پیش تعیین شده، فضانوردان به مدت یک ماه با شبیه‌سازی شرایط حاکم بر سیاره مریخ در صحرای ظفار عمان تلاش می‌کنند خود را برای زندگی در مریخ آماده کنند. آن‌ها در طول این مدت در این صحرای سوزان در گلخانه‌های بادی زندگی می‌کنند، صحرایی که دمای آن تا ۵۱ درجه سانتی‌گراد هم بالا می‌رود که همین عامل موجب کسب تجربه در صورت اقامت روی مریخ خواهد بود.

فضانوردان طی مدت اقامت خود در این شرایط، از پهپادها، ربات‌های کاوشگر و گلخانه‌های بادی استفاده می‌کنند و توسط آن‌ها مامور به انجام ۱۹ ماموریت و آزمایش هستند.

صحرای ظفار از فضا به شکل یک زمین مسطح و لکه‌ای قهوه‌ای دیده می‌شود. حیوانات و گیاهان معدودی قادر به زندگی و زنده ماندن در این صحرا هستند.
 
 

فضانوردان یک ماه در قرنطینه در شرایط شبیه‌سازی شده سیاره مریخ در بیابان ظفار در عمان برای کمک به آماده‌سازی بشریت برای ماموریت آینده در مریخ زندگی می‌کنند.

در حاشیه شرقی خلیج به ظاهر بی‌پایان عمان، پایگاه مریخی عمان قرار دارد که یک سری خانه‌های بادی بزرگ ۲.۴ تنی است که توسط وسایل ترابری و آزمایشگاهی مختلف محاصره شده است.

بیش از ۲۰۰ دانشمند از ۲۵ کشور مختلف این منطقه را به عنوان مکان مناسب برای آزمایشات خاک و ماموریت‌های انسانی در سیاره سرخ انتخاب کردند.

ناسا امیدوار است انتقال انسان به مریخ تا دهه ۲۰۳۰ محقق شود.

سخنگوی این مأموریت گفت: صحرای ظفار، بزرگترین استان در کشور عمان است که شباهت‌هایی به ویژگی‌های مختلف سطح مریخ مانند ساختار رسوبی، گنبد‌های نمکی از دریاچه نمک جنوب عمان و بستر‌های رودخانه‌های باستانی است.

وی افزود: این منطقه خاص، طیف گسترده‌ای از شن و ماسه همراه با تنوع گسترده‌ای در گرایش را برای ما فراهم می‌آورد.

این آزمایشات تا ۲۸ فوریه ادامه خواهد داشت.

رقابت شدیدی در فرستادن اولین انسان به مریخ درگرفته است. از دولتمردانی همچون "باراک اوباما" رئیس جمهور اسبق آمریکا گرفته تا "الون ماسک" مدیرعامل شرکت فضایی "اسپیس‌ایکس" که همگی ادعا کردند سفر انسان به مریخ در آینده نزدیک میسر خواهد بود.

اخیرا کشور‌هایی نظیر چین و روسیه و شرکت‌های خصوصی مانند "بلو اوریجین" (Blue Origin) نیز به این رقابت پیوسته‌اند.

"کارتیک کومار" فضانورد آزمایشی حاضر در این آزمایش می‌گوید: پرتاب موفقیت‌آمیز موشک "فالکون هوی" در هفته گذشته ما را به یک قلمرو کاملا متفاوت برد و اکنون می‌دانیم که می‌توانیم محموله به فضای عمیق و مریخ بفرستیم.

وی می‌افزاید: گام بعدی برای سفر به مریخ این است که مشکلات غیر مهندسی مانند شرایط پزشکی و قرنطینه حل شود. این‌ها چیز‌هایی هستند که فکر می‌کنم نمی‌توان آن‌ها را دست کم گرفت.

در حالی که فضانوردان روسی و آمریکایی مهارت‌های پرواز فضایی ارزشمندی را در ایستگاه فضایی بین‌المللی یاد می‌گیرند و آمریکا نیز از فناوری واقعیت مجازی برای آموزش فضانوردان استفاده می‌کند، اکثریت کار برای آماده شدن برای سفر‌های میان سیاره‌ای روی زمین انجام می‌شود. 
مهر
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار