در پی نامه نگاری چند نماینده سیستان و بلوچستان برای تجزیه استان
مولوی عبدالحمید در بخشی از خطبه‌های نمازجمعه اهل‌سنت زاهدان، ضمن هشدار نسبت به عواقب و پیامدهای منفی طرح تقسیم احتمالی استان سیستان‌وبلوچستان، از موافقان تقسیم خواست به‌جای اصرار بر این موضوع، برای رفع تبعیض و اشتغال‌زایی در استان تلاش کنند.
کد خبر: ۵۶۷۳۵۴
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۲ 17 February 2018

به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان مولوی عبدالحمید با اشاره به طرح تقسیم احتمالی استان سیستان‌وبلوچستان از سوی دو تن از نمایندگان این استان، اظهار داشت: متاسفانه بعضی از نمایندگان بر تقسیم استان سیستان‌وبلوچستان اصرار دارند و آن را در مجلس مطرح می‌کنند، درحالی‌که وزیر محترم کشور این تقسیم را به نفع استان ندانسته و در دولت هم تمایلی به این تقسیم وجود ندارد.
امام‌‌جمعه اهل‌سنت زاهدان ادامه داد: استان سیستان‌وبلوچستان با همین نام یکی از استان‌های مطرح در کشور است که مردم عزیز «سیستانی» و «بلوچ» در این استان با محبت و بدون هیچ تنشی کنار یکدیگر زندگی می‌کنند، اگر ما این استان را تقسیم کنیم و به‌عنوان مثال بگوییم از دوراهی زابل به آن‌طرف که محدودۀ سیستان محسوب می‌شود استانی به‌نام سیستان بشود، و زاهدان که مرکز بلوچستان است با خاش و سراوان یک استان بشود، ایرانشهر را با چند شهر دیگر به یک استان و چابهار را به استان ساحلی تقسیم کنیم، ‌این تقسیم‌بندی‌ها استان ما را تکه‌تکه می‌کنند و وجاهت استان را از بین می‌برند.
وی این برنامه را در استان‌هایی که در گذشته تقسیم شده‌اند بی‌تأثیر دانست و گفت: ما تجربه داریم استان‌هایی که تقسیم شده‌اند شاهد هیچ تاثیر مثبتی در خود نبوده‌اند، بلکه علاوه بر اینکه بافت‌های جمعیتی موجود را به‌هم زده است، اوضاع‌شان نیز به همان حالت قبلی باقی مانده ‌است. ما با کسانی که مخالف طرح تقسیم استان سیستان‌وبلوچستان هستند موافقیم و معتقدیم که فکر آنها صحیح و درست است.
مولوی عبدالحمید در ادامه به تبعات منفی تقسیم احتمالی سیستان‌وبلوچستان اشاره کرد و گفت: مطرح‌کردن تقسیم استان سیستان‌وبلوچستان منجر به اختلاف بسیار بزرگی به‌ویژه در نحوۀ تقسیم ازجمله اختلاف‌نظر در مرزبندی استان‌های احتمالی خواهد شد و عواقب این اختلافات خطرناک هستند. لذا طرح مسأله تقسیم استان سبب کدورت می‌شود و عاقلانه نیست.
وی خطاب به نمایندگانی که بر تقسیم استان سیستان‌وبلوچستان اصرار دارند خاطرنشان کرد: نمایندگانی که طرح تقسیم استان را پیگیری می‌کنند، بهتر است برای حل مشکلات این استان از طریق اقداماتی از قبیل اشتغال‌زایی و اختصاص اعتبارات بیشتر تلاش کنند.
خطیب جمعه زاهدان «تبعیض»، «بیکاری» و «عدم استفاده از پتانسیل‌ها» را جزو مهمترین مشکلات استان برشمرد و گفت: بزرگترین مشکلات استان سیستان‌وبلوچستان تبعیض، بیکاری، بسته‌بودن مرزها و عدم استفاده از پتانسیل‌ها و استعدادهای موجود در استان است؛ اگر مرزها باز باشند و از معادن و سایر استعدادهای استان در جهت اشتغالزایی در استان کار گرفته شود مشکلات استان برطرف خواهند شد.
وی در ادامه افزود: «تبعیض» در سطح استان سیستان‌وبلوچستان به‌ویژه در منطقۀ «سیستان» بیداد می‌کند.40 درصد مردم منطقه سیستان را اهل‌سنت تشکیل می‌دهند، اما هنوز یک فرماندار هم از اهل‌سنت در این منطقه انتخاب نشده است، فقط اخیرا در پنج شهرستان یک معاون فرماندار، یک بخشدار و رئیس اداره از بین اهل‌سنت انتخاب شده است.
مدیر دارالعلوم زاهدان خاطرنشان کرد: نمایندگانی که دنبال تقسیم این استان هستند و قبلا هم در این استان مسئولیت داشته‌اند، به‌‌جای طرح موضوع تقسیم استان، بهتر است دولت را به رفع تبعیض در بین شیعه و سنی در منطقه سیستان توصیه کنند و برای تحکیم وحدت و برادری از طریق اجرای عدالت تلاش نمایند.
مولوی عبدالحمید اظهار داشت: از تمام نمایندگان استان انتظار می‌رود که برای رفع تبعیض بین شیعه و سنی تلاش کنند؛ عقل و قانون همین را اقتضا می‌کند. استان سیستان‌وبلوچستان تنها با یک قوم یا یک طیف ساخته نمی‌شود، بلکه برای آبادانی استان باید تمام اقوام و مذاهب در ادارات و نهادها کنار یکدیگر باشند.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان بر لزوم وحدت و همدلی تاکید کرد و گفت: ما نباید موضوع شیعه و سنی و بلوچ و سیستانی را مطرح کنیم؛ همۀ ما برادریم و کنار هم زندگی می‌کنیم. ما و عزیزان سیستانی از یکدیگر جدا نیستیم، بلکه عزیزان سیستانی را دوست داریم و آنان را برادران خودمان می‌دانیم.

وی افزود: بودن شهرهای مختلف استان سیستان‌وبلوچستان در کنار یکدیگر مایۀ عزت و افتخار این استان است. اگر ما چابهار، سیستان، ایرانشهر، زاهدان، سراوان و سایر شهرها را از سیستان‌وبلوچستان جدا کنیم، دیگر برای این استان آبرو و عزتی نمی‌ماند.

مولوی عبدالحمید همچنین از 6 تن از نمایندگان مجلس استان سیستان‌وبلوچستان که طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور مخالفت‌شان را با تقسیم این استان اعلام کرده بودند، تشکر و قدردانی کرد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
France
|
۰۱:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
تقبل الله مولانا
سیستانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
افرین بر این سخنان گهر بار جناب مولانا و باشد که نمایندگان عزیز موافق تقسیم استان پند گیرند تقسیم استان اصلا به نفع هیچ یک از عزیزان سیستانی ما و برادران بلوچ مانیست
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار