کد خبر: ۶۰۹۲۵۳
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۷ 23 May 2018

چین با ساخت یک ناو هواپیمابر و به آب انداختن آن دور تازه ای از قدرت نمایی خود را در برابر آمریکا که این کشور را در دریاهای شرقی و جنوبی و اقیانوس آرام به چالش کشیده ،شروع کرده است.

به گزارش ایرنا ، این ناو در شرایطی مورد آزمایش قرار می گیرد که چین پیشتر تاکید کرده بود یکی از برنامه هایش تبدیل قدرت نظامی خود به یک ارتش مدرن تا سال 2035 میلادی است و تا 2050 میلادی این کشور یکی از برترین قدرت های نظامی دنیا خواهد بود.
چین تا پیش از این یک ناو هواپیمابر به نام لیایونینگ را در اختیار داشت که در واقع لاشه یک ناو هواپیمابر خریداری شده از اوکراین بود که چینی ها آن را تجهیز کرده بودند.
اما ساخت یک ناو دوم با اتکا به نیروی داخلی و با استفاده از ظرفیت هایی که در داخل چین وجود دارد نشان می دهد که این کشور توان نظامی بالایی پیدا کرده و حالا موفق شده است پیشرفته ترین کشتی خود را نیز در نیروی دریایی به خدمت بگیرد.
ساخت ناو مذکور که 50 هزار تنی است از سال 2013 میلادی شروع شد و با آزمایش آن بر روی آب که از روز یکشنبه شروع شد به نظر می رسد در مدت زمانی نه چندان طولانی ناو رسما در اختیار نیروی دریایی قرار خواهد گرفت.
خو ون مینگ رییس شرکت صنایع کشتی سازی چین می گوید : این یکی از پیشرفته ترین ناوهای هواپیمابر در دنیا محسوب می شود و قدرت ویژه ای از این پس به ارتش این کشور خواهد داد.
نام ناو هنوز به گفته وی رونمایی نشده است و زمانی که ارتش و نیروی دریایی اعلام کنند ناو رسما به خدمت گرفته شده است ، نام آن نیز برای عموم اعلام خواهد شد.
لای یی جون فرماندهی این ناو را در اختیار دارد و به گفته آن توان لجستیکی ارتش و نیروی هوایی چین با به خدمت گرفتن این ناو به مراتب افزایش خواهد یافت و چین می تواند برای ماموریت هایی که برای آن تعریف می شود در آبهای مناطق مختلف از این ناو بهره بگیرد.
ناو مذکور در شرایطی به آب انداخته می شود که چین و آمریکا بار دیگر در ارتباط با مساله تایوان سرشاخ شده اند و برنامه ریزی واشنگتن برای فروش تسلیحات بیشتر به تایوان و تحریک استقلال طلبان آن پکن را ناخرسند کرده است.
از سوی دیگر گزارش های رسانه ای نشان می دهد که تایوان به سرعت در حال تقویت نیروی نظامی خود با بهره گیری از کمک های شرکت های تسلیحاتی آمریکایی است و چین برای اینکه بتواند در تنگه تایوان موازنه قدرت را به نفع خود تغییر دهد ، چنین ناوی ساخته است.
جولان ناوشکن های چینی در تنگه تایوان در روزهای اخیر با همراهی ناو هواپیمابر لیایونینگ و به آب انداختن ناو جدید نشان می دهد که چین یک نقشه راه برای مقابله با آمریکا در دریاهای شرقی و جنوبی و تنگه تایوان تدوین کرده است.
گاجو کارشناس نظامی چین می گوید که ناو برای شرایط آب و هوایی و ماموریت های مختلف دریایی ساخته شده است و کارکردهای مختلفی بر اساس شرایط منطقه ای برای آن تعریف شده است.
ناو اول چین در سال 2011 میلادی برای 10 بار ماموریت آزمایشی انجام دادو به گفته این کارشناس نظامی احتمالا دوران آزمایش ناو دوم کوتاهتر خواهد بود .
انتظار می رود چین بر روی عرشه آن از جنگنده های جی 15 استفاده کند و در مراحل بعدی آزمایش ناو پرواز و فرود بالگردها روی عرشه ناو نیز انجام خواهد شد.
آمارهای رسمی نشان می دهد که برای ساخت ناو از 12 هزار قطعه مختلف استفاده شده که بیش از 530 شرکت چینی در ساخت آنها فعالیت داشته اند که بسیاری از آنها شرکت های خصوصی بوده اند.
ناو مذکور که در برخی از مواقع از سال 2013 میلادی به این طرف روزانه سه هزار نیروی کار در حال ساخت آن بوده اند نزدیک به سه هزار و 600 کابین دارد.
جانگ جونشه محقق موسسه مطالعات نظامی نیروی دریایی ارتش چین می گوید که این کشور برای تامین نیازهای خود دستکم به سه ناو هواپیمابر نیاز خواهد داشت.
با احتساب چین اکنون هفت کشور دیگر دنیا شامل آمریکا ، فرانسه ، انگلیس ، روسیه ، تایلند ، ایتالیا و هند دارای 18 ناو هواپیمابر هستند که 11 ناو آن با قدرت هسته ای متعلق به آمریکاست .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار