۵۰۰ نیروگاه خانگی خورشیدی در استان یزد که قرار بود توسط کمیته امداد احداث شود به دلایلی از جمله شایعه‌ای در مورد سرطان‌زا بودن این نیروها اجرایی نشد.
کد خبر: ۶۱۲۶۴۴
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰ 29 May 2018

نخستین اتاق فکر انرژی خورشیدی یزد با حضور مسئولان استان و با بررسی وضعیت استان در زمینه ظرفیت‌ها و اقدامات صورت گرفته در زمینه انرژی خورشیدی برگزار شد.

محمدرضا صحتی مدیرعامل شرکت توزیع برق استان یزد در این نشست از ایجاد نیروگاه کوچک انرژی خورشیدی در هزار واحد مسکونی خبر داد و اظهار داشت: تاکنون قرارداد احداث یکصد نیروگاه منعقد شده که از این تعداد در حال حاضر 27 نیروگاه به شبکه متصل شده و 10 نیروگاه نیز در شرف اتصال به شبکه است.

سیدجواد حسینی عزآبادی نماینده گروه انرژی‌های خورشیدی پیشگامان یزد در توضیح صحبت‌های صحتی گفت: طرحی در شورای اقتصاد مقاومتی استان مبنی بر تجهیزهزار واحد مسکونی به نیروگاه خورشیدی خانگی مصوب شد.

جلب مشارکت مردمی در یزد برای احداث 500 نیروگاه خورشیدی خانگی

وی افزود: در تنها مبحثی که همگام با دنیا در حال پیشرفت هستیم همین مقوله انرژی خورشیدی است و دنیا همه به سمت ایجاد نیروگاه‌های خانگی در حال حرکت است که در فاز اول 137 منزل مسکونی را در دست اقدام داریم که 27 واحد در مدار قرار گرفته و 10 واحد نیز در شرف اتصال به مدار بوده و بقیه هم به ترتیب به شبکه متصل می‌شود.

نماینده گروه انرژی‌های خورشیدی پیشگامان خاطرنشان کرد: به دلیل محدودیت‌های اجرایی در احداث نیروگاه‌های خورشیدی خانگی طرحی را به نام طرح گام به گام طراحی کرده که بر اساس آن شرکت تعاونی تاسیس شده که کلیه کسانی که نیروگاه خانگی دارد می‌توانند عضو این شرکت تعاونی شده و در قالب تامین و نیاز نیروگاه داران اقدام می‌کند.

 وی ادامه داد: مشارکت ما به این صورت است که افراد 15 میلیون تومان سرمایه‌گذاری کرده و نیروگاه تاسیس شده و از محل درامد نیروگاه درآمد ماهیانه به وی پرداخت شده و صاحب منزل در این شرکت 6 میلیون تومان سهامدار می‌شود.

حسینی با بیان اینکه تاکنون برای اجرای این طرح بیش از 500 منزل مسکونی را مورد بازدید و ارزیابی قرار دادیم تا به تعداد 137 منزل رسیدیم گفت: برخی منازل به دلیل سایه‌اندازی و جهت نصب نیروگاه قابلیت نصب ندارد.

وی از راه‌اندازی سامانه مانیتورینگ داخلی برای ارائه اطلاعات به صورت آنلاین به صاحبان منازل برخوردار از نیروگاه خبر داد و گفت: با این سامانه افراد می‌توانند عملکرد لحظه‌ای، تولید ماهانه و سالانه نیروگاه و درآمد حاصل از آن را مشاهده کند و امیدواریم بتوانیم تعداد نیروگاه‌ها را تا پایان سال به 500 واحد برسانیم.

شایعه سرطان‌زا بودن عاملی برای عدم اجرای 500 نیروگاه خورشیدی در یزد

امیر زین‌العابدین قمی معاون اشتغال کمیته امداد امام خمینی(ره) استان یزد هم در این نشست در تشریح دلائل عدم موفقیت این نهاد در اجرای طرح احداث 500 نیروگاه انرژی خورشیدی خانگی گفت: کمیته امداد در سال 95 تفاهم نامه‌ای را در ارتباط با ایجاد 500 نیروگاه خانگی با شرکت توزیع برق استان منعقد کرد که در نخستین گام 568 خانوار مددجو شناسایی شد.

قمی افزود: اولین مشکلی که با آن روبرو شدیم شایعاتی در خصوص سرطان‌زا بودن پنل‌های خورشیدی بود که برای رفع نگرانی مددجویان مجبور شدیم تعدادی از آنان را برای بازدید از اقدامات صورت گرفته به خراسان رضوی اعزام کنیم.

وی خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی را به عنوان مشاور طرح برای بازدید از این منازل انتخاب کردیم اما مشکل اساسی در اجرا وجود منازلی با متراژ پایین یا منازلی قدیمی با سقف‌های قوسی که نیاز به مرمت و تمهیدات ویژه‌ای داشتند، بود.

وی افزود: بر اساس تحقیقاتی که انجام شد هزینه تعمیرات در حدود 10 میلیون تومان و هزینه ایجاد نیروگاه در حدود 30 میلیون تومان بود درحالی که ما متوسط هزینه را 35 میلیون تومان برآورد کردیم که مددجویان ما فاقد هیچ‌گونه آورده‌ای نبوده و باید این مبلغ را به صورت تسهیلات در اختیار آن‌ها قرار می‌دادیم که حتی توان بازپرداخت اقساط تسهیلات هم توسط مددجویان وجود نداشت.

قمی افزود: مشکل دیگر بحث بیمه طرح بود که نتوانستیم با هیچ شرکتی در خصوص بیمه 20 ساله و خدمات پس از فروش آن و همچنین گارانتی 5 ساله این طرح را حل و فصل کنیم که نتیجتا بر اساس رایزنی‌های صورت گرفته با مرکز تصمیم گرفتیم به صورت مشاور اقتصادی عمل کنیم و اعلام کردیم هر کس تمایل دارد اقدام کند که استقبالی صورت نگرفت.

زمینه جذب سرمایه‌گذار بیشتر در انرژی‌های خورشیدی یزد فراهم شود

محمدصالح اولیا رئیس دانشگاه یزد هم در این جلسه پیشنهاد داد تا نام این جلسات به ستاد هماهنگی انرژی خورشیدی استان یزد تغییر دهند.

وی با بیان اینکه دانشگاه یزد از چندین سال گذشته مبحث انرژی‌های نو را به عنوان یکی از محورهای توسعه خود قرار داده است گفت: یکی از المان های مهم در مبحث شهر هوشمند توجه به مقوله انرژی است بنابراین هم در مراکز تحقیقاتی و نیز به صورت پسیو و اکتیو در این زمینه اقداماتی انجام دادیم.

رئیس دانشگاه یزد ادامه داد: قراردادی با یک شرکت ایرانی – ایتالیایی منعقد کردیم که کار ایجاد نیروگاه با ظرفیت چهار و نیم مگاوات بر روی سطح ساختمان‌ها و پارکینگ‌ها طرح اجرایی شود و با این اقدام نیازی به زمین نیز نداریم.

اولیا عنوان کرد: نباید به انرژی خورشید تنها به عنوان منبع تامین انرژی نیروگاه‌ها نگاه کرد بلکه باید به عنوان یکی از محورهای توسعه اقتصادی استان نیز به آن توجه کنیم و شرکت‌های تولیدی و صنعت ما نیز باید در خدمت انرژی خورشیدی بیایند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار