کد خبر: ۶۲۵۶۰۳
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۲ 02 July 2018
با اینکه مسئولان سازمان سنجش بلافاصله پس از برگزاری آزمون‌های سراسری سال جاری از نبود هیچگونه اشکال و اعتراض در فرایند برگزاری این آزمون‌ها سخن گفتند، خیلی زود خبری رسانه‌ای شد که حکایت از یک تخلف آشکار در  کنکور سال جاری داشت؛ خطایی که حداقل 450 داوطلب را متضرر کرد و ناهماهنگی در برگزاری این کنکور سال جاری را نشان داد.

به گزارش «تابناک»، کنکور‌های سالیانه که در اوایل تیرماه هر سال برگزار می‌شود، همیشه با حاشیه‌های فراوانی چه در زمان برگزاری و چه در زمان اعلام نتایج همراه هستند؛ حاشیه‌هایی که از جمله آن می‌توان اعتراض تعدادی از داوطلب به نحوه برگزاری آزمون و نیز نحوه محاسبه نمرات در هنگام انتخاب رشته اشاره کرد.

اگر چه مسئولان سازمان سنجش همواره تلاش کرده اند تا این آزمون‌های سراسری را در نهایت دقت و سلامت برگزار کنند، اما همواره مجموعه‌ای از خطا‌های فردی و سیستمی این هدف را برای آن‌ها محقق نکرده و جمعی از داوطلبان را متضرر کرده است.

جدا از اشکالات فراوانی که در آزمون‌های سال گذشته وجود داشت و از سوی داوطلبان مورد اعتراض قرار می‌گرفت، در آزمون سال جاری گروه علوم تجربی نیز اتفاق عجیبی رخ داد که در نتیجه آن حداقل ۵۰۰ داوطلب گروه علوم تجربی در دبیرستان هدایتی شهر قم را متضرر خواهد کرد.

در این آزمون و آنچنان که در رسانه‌ها منعکس شد، مسئولان اجرایی آزمون ۱۰ دقیقه مانده به پایان کنکور اقدام به جمع آوری برگه‌های امتحانی کردند و با این کار علاوه بر استرس و فشار روانی، شانس‌های باقیمانده این ۵۰۰ داوطلب دختر را برای بهبود وضعیت خود در مقایسه با سایر رقبا از بین بردند.

اگرچه به این اتفاق و چرایی وقوع آن نقد‌های فراوانی وارد است و نشان می‌دهد که حداقل در یکی از حوزه‌های آزمون آنچنان که باید و شاید اصول و مقررات برگزاری آزمون آموزش داده نشده است، اما عجیب‌تر از این اتفاق باید به نوع و نحوه برخورد رئیس سازمان سنجش با این مسئله اشاره کرد.

در رابطه با جزئیات این اتفاق ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور به رسانه‌ها گفت: در یکی از حوزه‌های امتحانی برای برگزاری آزمون ۵۰۰ داوطلب دختر گروه علوم تجربی درنظر گرفته شده بود که ۴۵۰ نفر آنان در جلسه حاضر بودند و داوطلبان نسبت به زمان‌بندی اعتراض دارند و معتقدند که مجریان، ۱۰ دقیقه زودتر از موعد مقرر اقدام به اتمام آزمون کردند، البته مجریان حوزه ۷ دقیقه را به ما گزارش کرده‌اند، اما به هر حال اعتراض حق قانونی این داوطلبان است و ما حتماً رسیدگی می‌کنیم.

خدایی افزود: داوطلبان مطمئن باشند که سازمان سنجش با استفاده از روش‌های علمی و آماری در نمره دهی آنان، این تأخیر زمانی را درنظر گرفته و حداکثر مساعدت را با این داوطلبان انجام می‌دهد تا حقی از این داوطلبان ضایع نشود و داوطلبان به هیچ وجه نگران نباشند.

رئیس سازمان سنجش بدون اشاره به تخلف و برخورد احتمالی با عاملان این اتفاق برای پایان بخشیدن به اعتراضات و حاشیه‌های پیش آمده در مورد این اتفاق، راهکاری را ارائه کرده است که خود مصداق بارز تخلف در برگزاری آزمون خواهد بود.

تصور کنید سازمان سنجش برای جبران اشکال پیش آمده و ضایع شدن ۱۰ دقیقه از زمان این ۴۵۰ داوطلب، سئوالات پایانی را حذف و یا با نمره حداکثری در کارنامه این داوطلبان اعمال کند و یا تصور کنید تصمیم بگیرد بر اساس سایر پاسخ‌های داده شده نمره سئوالات پایانی داوطلبان را تغییر دهد.

رئیس سازمان سنجش به گونه از علم و روش‌های آماری برای جبران خطا سخن گفته است که گویا با این رویه می‌توان خطا و اشکال پیش آمده را از بین برد، حال اینکه با هر احتمال و اقدامی دوباره عدالت در حق این داوطلبان و به ویژه سایر رقبا از بین خواهد رفت. چرا که سطح و توانایی این داوطلبان و میزان توانایی آن‌ها در دروس مختلف مشخص نیست و چه بسا در حق یکی از آن‌ها تخفیفاتی اعمال شود که در عالم واقع مستحق آن نباشد.

این مماشات عالی‌ترین مقام سازمان سنجش با تخلف صورت گرفته اگر با اعمال تخفیف در حق این ۴۵۰ داوطلب همراه شود به احتمال زیاد به یک رویه در آزمون‌های سال‌های آتی نیز بدل خواهد شد و دردسر‌های دیگری را نیز به وجود خواهد آورد.

به این ترتیب شاید نیاز باشد در مورد نحوه تصمیم گیری برای حل مشکل پیش آمده در حق ۴۵۰ داوطلب رشته تجربی در شهر قم تصمیم منطقی تری اخذ شود و از سویی نیز مسئولان بخشی از تلاش‌های خود را برای عیب یابی و رفع نقص‌های موجود در سیستم خود هزینه کنند.

چرا که اگر به خوبی آموزش‌ها و توجیه‌های لازم پیش از این اتفاق صورت گرفته بود، قطعاً اشکال به این شکل پیش نمی‌آمد و کار سازمان سنجش در این مقطع با مشکل رو به رو نمی شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار