کد خبر: ۶۳۰۶۳۴
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۷ 16 July 2018

بستن گذرگاه مرزی با کویت توسط معترضان در بصره، موافقت جهاد اسلامی فلسطین با آتش‌بس با اسرائیل در غزه، پیام پادشاه و ولیعهد عربستان به رئیس‌جمهور عراق، تأسیس مقر هوایی جدید آمریکا در کویت و مذاکره پوتین و مکرون درباره ایران از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، آماده باش نیروهای کویت در مرز با عراق نیز از جمله تحولات مهم بوده است.

به گزارش «تابناک»؛ در پی ناآرامی های اخیر در شهرهای جنوبی عراق، کویت با افزایش سطح آماده باش در مرز با این کشور، صدها نظامی خود را به منطقه مرزی «العبدلی» اعزام کرد.

وزارت کشور و گارد ملی کویت در پی تحولات اخیر در مرزهای شمالی این کشور با عراق، سطح آماده باش نیروهای خود را در این منطقه افزایش دادند.

بنا به اعلام روزنامه کویتی الرای، سفارت کویت در بغداد از اتباع این کشور خواسته است تا از حضور در محل های برگزاری تظاهرات و تردد در جاده های عراق خودداری کنند.

روزنامه الانباء چاپ کویت نیز به نقل از یک منبع امنیتی گفت که مقام های دریایی و زمینی تحولات عراق را از نزدیک دنبال می کنند و با مسئولان عراقی در ارتباط هستند.

این منبع امنیتی تأکید کرد، اوضاع در مرزهای دو کشور کاملا آرام است؛ اما برای احتیاط بیشتر معاون وزارت کشور دستور اعزام 400 افسر و نیروی نظامی به منطقه العبدلی را صادر و گارد ملی نیز تدابیر مشابهی را در زمینه آماده باش نیروها در پیش گرفته است.

آماده باش نیروهای کویت در مرز با عراق/بستن گذرگاه مرزی با کویت توسط معترضان در بصره/موافقت جهاد اسلامی فلسطین با آتش‌بس با اسرائیل/ پیام پادشاه و ولیعهد عربستان به رئیس‌جمهور عراق

استان های جنوبی و مرکزی عراق که عموما شیعه نشین هستند، از اواخر هفته گذشته شاهد اعتراضات عمومی به مشکل برق، آب و بیکاری بوده اند.

تظاهرات مردمی نخست در بصره در اعتراض به بیکاری و مطالبه برای اشتغال جوانان این استان در شرکت های خارجی نفتی فعال در میادین نفتی در این استان و همچنین اعتراضات مردم استان «واسط» (شرق عراق) به وضعیت برق آغاز شد و به تدریج به دیگر استان های جنوب و مرکز عراق سرایت کرد.

بستن گذرگاه مرزی با کویت توسط معترضان در بصره

یک منبع عراقی تأکید کرد، تظاهرکنندگان در بصره گذرگاه مرزی میان عراق و کویت را بستند.

به گزارش سومریه نیوز، یک منبع عراقی اعلام کرد، تظاهرکنندگان در بصره روز شنبه گذرگاه مرزی سفوان میان عراق و کویت را بستند.

پیشتر گزارش شده بود که بار دیگر شهر بصره در گذرگاه سفوان واقع در مرزهای مشترک با کویت شاهد تظاهرات بوده و تظاهرکنندگان خواهان بهبود خدمت رسانی و ایجاد فرصت‌های شغلی شدند.

موافقت جهاد اسلامی فلسطین با آتش‌بس با اسرائیل در غزه

داود شهاب مسئول دفتر اطلاع رسانی جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفت: این جنبش با درخواست مصر برای توقف درگیری با رژیم اشغالگر صهیونیستی در نوار غزه و بازگشت آرامش به این باریکه موافقت کرده است.

وی افزود: طی دو ساعت گذشته، تماس‌های گسترده‌ای با طرف مصری برای بازگشت آرامش به غزه برقرار شد و ما با درخواست مصر برای توقف درگیری ـ که از ساعت ۸ امشب آغاز می‌شود ـ موافقت کردیم؛ بر این اساس که رژیم صهیونیستی به توقف حملات خود پایبند باشد.

شهاب بر حق مقاومت فلسطین در واکنش به هر گونه تجاوز خصمانه رژیم صهیونیستی تأکید کرد.

آماده باش نیروهای کویت در مرز با عراق/بستن گذرگاه مرزی با کویت توسط معترضان در بصره/موافقت جهاد اسلامی فلسطین با آتش‌بس با اسرائیل/ پیام پادشاه و ولیعهد عربستان به رئیس‌جمهور عراق

وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد، در پی حملات رژیم صهیونیستی به منطقه «الکتیبه» در غزه، دو نوجوان فلسطینی به شهادت رسیدند.

پیش از این اشرف القدره، سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرده بود، در پی حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه، دوازده شهروند فلسطینی زخمی شدند که حال دو تن از آن‌ها وخیم است.

پیام پادشاه و ولیعهد عربستان به رئیس‌جمهور عراق

سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان به فواد معصوم، رئیس‌جمهوری عراق به مناسبت اعلام نظام جمهوری در این کشور تبریک گفت.

همچنین محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و معاون نخست‌وزیر و وزیر دفاع این کشور، پیام تبریکی را به رئیس‌جمهور عراق به مناسبت اعلام نظام جمهوری در این کشور فرستاد.

تأسیس مقر هوایی جدید آمریکا در کویت

نیروی هوایی ارتش آمریکا و ائتلاف تحت رهبری این کشور در حال تکمیل مقر هوایی جدیدی در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی شهر کویت، پایتخت کشور کویت هستند.

به نوشته وبگاه «میلیتری تایمز»، این مقر جدید قرار است در خدمت نظامیان آمریکا، متحدان این کشور و نیروی هوایی کویت باشد.

در بیانیه منتشره در این زمینه اشاره شده که این مقر بخش مهم و راهبردی حمل و نقل و لجستیک است و از آن به عنوان بزرگترین بخش حمل و نقل نظامی در غرب آسیا یاد می‌شود.

آماده باش نیروهای کویت در مرز با عراق/بستن گذرگاه مرزی با کویت توسط معترضان در بصره/موافقت جهاد اسلامی فلسطین با آتش‌بس با اسرائیل/ پیام پادشاه و ولیعهد عربستان به رئیس‌جمهور عراق

قرار است این مقر که وسعتی برابر با 33 هزار متر مربع دارد، در سال 2023 افتتاح شود.

«شان مورفی»، از نظامیان آمریکایی مرتبط با این پروژه در این باره گفت، این مقر به متحدان ما «مرکز اضافی» برای عملیات در سطح غرب آسیا می‌دهد.

به نوشته میلیتری تایمز، مقام‌های نیروی هوایی آمریکا در این زمینه گفته‌اند، این پایگاه هوایی جدید برای امور لجستیک آمریکا و متحدانش در غرب آسیا نقش حیاتی دارد و بسان دروازه جدید مقر فرماندهی آمریکا عمل می‌کند.

این پروژه 32 میلیون دلاری علاوه بر امور نظامی برای اهداف تجاری نیز در نظر گرفته شده است.

مذاکره پوتین و مکرون درباره ایران

کاخ الیزه اعلام کرد، «امانوئل ماکرون» و «ولادیمیر پوتین» رؤسای جمهور فرانسه و روسیه امروز یکشنبه در خصوص موارد مختلفی از جمله مسائل مرتبط با سوریه، ایران و اوکراین با هم مذاکره می‌کنند.

آن طور که رویترز خبر داده، این دیدار در حاشیه سفر ماکرون به روسیه برای تماشای فینال جام جهانی فوتبال صورت می‌گیرد؛ تیم ملی فرانسه یکی از فینالیست‌هاست.

الیزه گفته، انتظار می‌رود مذاکرات دو رئیس‌جمهور در کاخ کرملین انجام شود و دستور این نشست، بررسی آخرین تحولات مرتبط با ایران، سوریه و اوکراین خواهد بود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار