کد خبر: ۶۳۰۶۳۶
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۷ 16 July 2018

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون دستگیری یکی از بزرگترین بدهکاران بانکی، عقب‌ نشینی دوباره شاخص کل بورس، افزایش قیمت سکه در شروع هفته، فراری‌های بازار ارز به بازار طلا آمدند، بانک‌های چینی ۲۷۴.۹۱ میلیارد دلار وام دادند، افت مقطعی «تسه»ها در بازار اوراق مسکن، افت حدود 2.5 درصدی بهای نفت در هفته گذشته، بانک آمریکایی برآورد قیمت نفت را بالا برد و خروج ۳ میلیون دلار ارز ارز کشور برای واردت انواع فندک را در بر دارد.

 

یکی از بزرگترین بدهکاران بانکی دستگیر شد

خبرگزاری فارس نوشت: «ح.ه» به دلیل بدهی 1000 میلیارد تومانی به بانک سرمایه توسط یکی از نهاد‌های امنیتی بازداشت و مدت سه هفته است که در زندان اوین به سر می‌برد. پیگیری خبرنگار فارس حاکی است ظاهرا وی با شکایت بانک سرمایه به دلیل اخذ وام 1000 میلیارد تومانی با وثایق ناچیز و با حکم دادسرای پولی و بانکی در زندان اوین به سر می برد و هم اکنون مرحله دادسرا و حکم بازداشت موقت خود را سپری می کند. ظاهرا وی در تلاش هست تا زمین هایی که ارزش مالی چندانی ندارند و در استان های فارس، بوشهر و تهران به نامش ثبت شده به جای این بدهی پرداخت کند.

عقب‌ نشینی دوباره شاخص کل بورس

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز شنبه، با کاهش 588 واحدی معادل 0.54 درصد به رقم 108 هزار و 916 واحد رسید. این در حالی است در هفته گذشته، نماگر کل بیش از 2900 واحد کاهش یافت. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 177 واحدی معادل 0.54 درصد به رقم 32 هزار و 872 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد 51 واحدی معادل 0.28 درصد، عدد 18 هزار و 383 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 36 واحدی معادل 0.28 درصد به رقم 13 هزار و 207 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 806 واحد کاهش معادل 0.68 درصد را رقم زد و به سطح 118 هزار و 395 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 906 واحد کاهش معادل 1.13 درصد به رقم 79 هزار و 126 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 1038 واحد افزایش معادل 0.47درصد همراه بود و عدد 222 هزار و 235 واحد را به نمایش گذاشت.

از «وعده حذف برخی کالاها از فهرست کالای ممنوعه وارداتی» تا «رونق در بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان»

افزایش قیمت سکه در شروع هفته

روز گذشته، نرخ سکه تمام طرح قدیم، با افزایش ۱۱۰ هزار تومانی نسبت به قیمت پایانی روز پنجشنبه گذشته، به نرخ ۲،۶۸۰،۰۰۰ تومان فروخته شد. هر سکه تمام طرح جدید نیز، ۲,۸۳۵,۰۰۰ تومان قیمت گذاری شد که نسبت به نرخ پایانی هفته گذشته، ۱۳۷ هزار تومان گران‌تر شده است. همچنین هر نیم سکه بهار آزادی، با رشد ۴۰ هزار تومانی مواجه شد و به رقم فروش ۱,۳۵۵,۰۰۰ تومان و هر ربع سکه بهار آزادی نیز، به رقم ۷۰۰ هزار تومان رسید که نشان از رشد ۲۵ هزار تومانی نسبت به هفته قبل دارد. هر سکه یک گرمی نیز با ۵ هزار تومان افزایش به رقم ۴۰۵ هزار تومان رسید.

وعده حذف برخی کالاها از فهرست کالای ممنوعه وارداتی

رئیس اتاق اصناف ایران در حاشیه نشست مشترک بررسی مشکلات تامین ارز واحدهای صنفی با حضور روسای اتاق‌‌‌های اصناف سراسر در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا در مورد ممنوعیت واردات 1339  قلم کالا وزارت صنعت با توجه به اینکه مشکلاتی در این زمینه در مورد تامین مواد اولیه به وجود آمده بازنگری خواهد کرد، گفت: اولا در این گروه کالاها مواد اولیه دیده نمی‌شود، بیشتر مباحث در ماشین الات و ابزارالات و کالاهای جنبی تولید است، اما برخی تولید‌کنندگان به این ممنوعیت‌ها اعتراض دارند که ما به آنها اعلام کرده‌ایم که به صورت مستدل بیان کنید که عدم واردات کدام کالا بر تولید تاثیرگذار است تا ما آنها را به وزارت صنعت اعلام کنیم. فاضلی افزود: وزیر صنعت اعلام کرده که در مورد هر کالایی اتاق اصناف ایران به صورت کارشناسی اعلام کند که به واردات آن نیاز است و باید از فهرست حذف شود، حذف خواهد شد. 

سودهای کلان در معاملات کاغذی؛ فراری‌های بازار ارز به بازار طلا آمدند!

به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان و تولیدکنندگان طلا و جواهر، پس از آنکه دولت اعلام کرد که "اجازه نمی‌دهد در بازار ارز دلالی و نوسان قیمت ادامه پیدا کند" و نظارت ها بر بازار ارز شدت گرفت، دلالان پول‌های خود را برای اینکه سود بیشتری ببرند یا آنکه بتوانند راحت‌تر بتوانند سرمایه‌شان را از کشور خارج کنند، آن را به بازار سکه وارد کردند. وی افزود: این دلالان کلان بازار طلا و سکه سرمایه‌شان را از این طریق به کشورهای همسایه منتقل می‌کنند و عده دیگری نیز در این میان هستند که معاملات میلیاردی کرده و تنها سودشان را به جیب می زنند، چرا که در این معاملات کالا و سکه‌ای رد و بدل نمی‌شود و تنها آن‌ها مابه‌التفاوت معامله‌ای که انجام می‌دهند را دریافت می‌کنند. به نقل از ایسنا، محمدولی تصریح کرد: این رفتارها در بازار به زیان صنعت بوده و باید با آن‌ها برخورد شود که با اقدامات انجام شده به نظر می رسد اوضاع و شرایط بازار طلا و سکه آرام‌تر و بهتر می‌شود و بهتر است که در این میان بخش خصوصی و تشکل‌ها را نیز دخیل کنند تا بتوان مدیریت بهتری بر بازار اعمال کرد.

بانک‌های چینی ۲۷۴.۹۱ میلیارد دلار وام دادند

بانک های چینی در ماه گذشته میلادی یعنی ژوئن ۱.۸۴ تریلیون یوآن معادل ۲۷۴.۹۱ میلیارد دلار وام اعطاء کردند که در مقایسه با ماه قبل به طرز قابل توجهی افزایش نشان می دهد. در همین حال، سیاست گذاران چینی به دلیل کاهش تقاضای داخلی و نیز شعله ور شدن جنگ تجاری پکن - واشنگتن اقدام به تسریع کردن شرایط اعطای وام و کاهش سطح بدهی افراد و شرکت ها کرده اند. پیش از این بیشترین میزان وام دهی بانک های چینی به سال گذشته میلادی با رقم ۱۳.۵۳ تریلیون دلار بر می گردد. همچنین آمار بانک مرکزی چین نشان می دهد که تامین پول نقد و سپرده در ماه ژوئن در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۸ درصد افزایش پیدا کرده؛ اگرچه این میزان رشد در مقایسه با چند سال اخیر پایین است؛ علت آن به اقدامات دولت برای کاهش سطح بدهی در سیستم مالی این کشور بر می گردد.

بازار اوراق مسکن؛ افت مقطعی «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با افت 2 درصدی به قیمت 67 هزار و 895 تومان معامله شدند. پس از دو هفته رشد قیمت «تسه»ها به نظر می‌رسد همچنان مقاومت سقف 70 هزار تومانی در مقابل رشد، افت دسته‌جمعی اوراق تسهیلاتمسکن به زیر سطح مزبور را رقم زد. با قرار داشتن در تابستان (فصل اوج تقاضای مسکن) رشد تدریجی «تسه»ها مورد انتظار است. اما به دلیل تقویت سمت عرضه، جهش قیمت دور از انتظار است. با وجود رشد کمتر از ۲ درصدی قیمت مسکن ماهانه در تابستان ۹۶، از آذر با سیگنال ورورد نقدینگی با کاهش نرخ سود بانکی و رشد تقاضای سرمایه‌گذاری صعود قیمت مسکن تا بیش از ۸ درصد ماهانه در خرداد رقم خورد. کمیسیون اقتصادی مجلس برای تسهیل معاملات مسکن در حال آماده‌سازی طرحی دوفوریتی برای کاهش مالیات فروشندگان عادی و سازندگان مسکن است.

افت حدود 2.5 درصدی بهای نفت در هفته گذشته

قیمت نفت در هفت روز گذشته برای دومین هفته متوالی پایین آمد و یک کاهش بیش از 2.5 درصدی را ثبت کرد. روز شنبه «مایک پمپئو» و «استیو منوچین» وزیران امورخارجه و خزانه داری آمریکا، در نامه به همتایان انگلیسی، فرانسوی و آلمانی خود اعلام کردند آمریکا ممکن است «در شرایط بسیار خاص» استثناهایی را برای تحریم ها علیه ایران در نظر بگیرد. این نخستین بار است که مسوولان بلندپایه دولت کنونی آمریکا درباره احتمال اعطای معافیت به خریداران نفت ایران سخن می گویند. خبرگزاری «رویترز» انگلیس دیروز اعلام کرد قیمت نفت برنت دریای شمال در هفته گذشته 2.7 درصد و بهای نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا حدود 3.9 درصد کاهش پیدا کرد. به نوشته این خبرگزاری، تقویت احتمال صادرات بخشی از نفت ایران با وجود تحریم آمریکا و همچنین ازسرگیری صدور طلای سیاه از بنادر لیبی دلیل افت قیمت ها بود. به گفته کارشناسان، بازار جهانی به نفت نیازمند است و شاید نتواند توقف عرضه ایران را تحمل کند. 

خروج ۳ میلیون دلار ارز ارز کشور برای واردت انواع فندک

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی در سال ۹۶ حاکی از آن است که در این مدت بیش ۶۵۷ هزار و ۱۳۲ تن انواع فندک جیبی گازی قابل پرکردن و غیر قابل پر کردن و اجزا و قطعات فندک از ۱۲ کشور جهان وارد شده است. بر اساس آمار این حجم از واردات باعث خروج ارز ۳ میلیون و ۸۸ هزار و ۴۷۴ دلار یا به عبارتی ۱۰ میلیارد و ۵۴۵ میلیون و ۴۱ هزار و ۷۵۱ تومان شده است. این حجم از واردات از ۱۲ کشور از جمله چین، ژاپن، تایوان، ترکیه، فرانسه، هنگ کنگ، ایتالیا صورت گرفته است. به نقل از میزان، بنا بر آمار بیشترین واردات از کشور چین و به حجم ۴۹۵ هزار و ۲۸۳ تن و به ارزش یک میلیون و ۶۴۵ هزار و ۶۵۸ دلار یا ۵ میلیارد و ۶۲۴ میلیون و ۳۲۸ هزار و ۲۵۱ تومان بوده است.

تولید اتوبوس در خرداد ماه کاهش یافت

خرداد ماه امسال تولید انواع اتوبوس به طور میانگین ۴۶.۱ درصد کاهش یافت. در این مدت تولید انواع اتوبوس از ۱۴۱ دستگاه در خرداد ماه سال گذشته به ۷۶ دستگاه رسید. خرداد ماه امسال تولید این محصول در پیشرو دیزل آسیا نزولی بوده و از هشت دستگاه در خرداد ماه ۱۳۹۶ به یک دستگاه کاهش یافت. تولید انواع اتوبوس در عقاب افشان نیز کاهش یافته و از ۱۰۰ دستگاه در خرداد ماه سال گذشته به ۷۵ دستگاه رسید. در این مدت تولید انواع اتوبوس در ایران خودرو دیزل نیز با کاهش ۱۰۰ درصدی همراه بوده و از ۳۲ دستگاه در خرداد ماه ۱۳۹۶ به صفر کاهش یافت. بر اساس گزارش ایسنا، تولید این محصول در یاوران خودرو شرق نیز متوقف شده و از یک دستگاه در خرداد ماه سال گذشته به صفر رسید.

بانک آمریکایی برآورد قیمت نفت را بالا برد

بانک سرمایه‌گذاری جی پی مورگان دیروز (جمعه، ۲۲ تیر ماه) برآورد خود را از قیمت نفت افزاش داد، اما با استناد به افزایش ابهام‌ها درباره تجارت بین‌الملل، پیش‌بینی خود را درباره رشد تقضای نفت جهان در سال جاری میلادی، پایین آورد. این بانک اعلام کرد: میانگین قیمت شاخص نفت خام برنت در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی، ۷۰ دلار خواهد بود که از برآورد پیشین این بانک بیشتر است. این بانک در گزارشی اعلام کرد: ابهام درباره افزایش واقعی تولید نفت اوپک، محدودیت‌های بودجه‌ای کنونی و پیامدهای تحریم، می‌تواند به معنای این باشد که قیمت نفت در کوتاه مدت بالا باقی خواهد ماند. با این همه، جی پی مورگن اعلام کرد افزایش احتمالی تولید نفت اعضای سازمان کشورهای صادرکنند نفت (اوپک) و همچنین تولید نفت شیل در آمریکا در کنار رشد کمرنگ تقاضا در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی می‌تواند رشد قیمت نفت را محدود کند. بانک یاد شده برآورد رشد تقاضای روزانه نفت در سال جاری میلادی را از یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه، به یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه کاهش داد، اما برآورد رشد تقاضای روزانه نفت در سال ۲۰۱۹ میلادی را از یک میلیون بشکه به یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه افزایش داد. /شانا

هیچ توافقی برای افزایش تولید اوپک وجود ندارد

حسین کاظم پور اردبیلی، نماینده ایران در هیئت عامل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، اعلام کرد که برخی اظهار نظرها درباره امکان افزایش تولید نفت اوپک و متحدانش فراتر از یک میلیون بشکه در روز، نادرست است. وی گفت: در نشست اخیر اوپک و غیر اوپک در وین، پایتخت اتریش، توافقی برای تولید روزانه یک میلیون بشکه اضافه به دست نیامده است. نماینده ایران در هیئت عامل اوپک گفت: در واقع، بیانیه اوپک به خودی خود گویاست و روسیه و دیگر اعضای توافق جهانی کاهش تولید نفت تنها می‌توانند به توافق سطح تولید به دست آمده در پایان سال ۲۰۱۶ میلادی، پایبندی ۱۰۰ درصدی داشته باشند. کاظم‌پور اردبیلی گفت: تعجب می‌کنم چرا برخی، مواضعی می‌گیرند که فراتر از توافق است و رفتارهای غیر قانونی آمریکا را در اقدامات یکجانبه، از جمله تحریم ضد روسیه، ایران و ونزوئلا و آغاز جنگ تعرفه گمرکی ضد کل جهان، و فهرستی بی‌پایان رفتارهای قلدرانه ضد کشورها و تمسخر حاکمیت آنها، تشویق می‌کنند. وی افزود: هر کس کاری فراتر از توافق انجام دهد، آن را نقض کرده و مسئول پیامدهای آن خواهد بود.

رونق در بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان

فروش خودرو در بازار چین ۸/ ۴ درصد افزایش یافت. به گزارش رویترز در ماه ژوئن سال‌جاری بیش از ۲ میلیون و ۲۷۰ هزار دستگاه خودرو در چین به فروش رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال ۸/ ۴ درصد افزایش یافته است. به نقل از دنیای اقتصاد، اتحادیه فروشندگان خودروی چین اعلام کرد در مجموع فروش خودرو در ۶ ماه نخست سال‌جاری میلادی در این کشور حدود ۶/ ۵ درصد افزایش یافته و به رقم ۱۴ میلیون و صد هزار دستگاه رسیده است. چین بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان است. آمار فروش خودرو در این بازار پس از افت ۱۱ درصدی در ماه فوریه، به‌تدریج افزایش یافته است. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند بازار چین در سال‌جاری میلادی شاهد رشد ۳ درصدی فروش خودرو باشد. به این ترتیب آهنگ رشد این بازار از سال گذشته حفظ خواهد شد. در سال ۲۰۱۶ بازار خودرو چین با رشد ۷/ ۱۳ درصدی خودروسازان را شگفت‌زده کرد. به نظر می‌رسد چنین رشدی در سال‌های آینده تکرار نخواهد شد.

 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار