کد خبر: ۶۴۱۲۱۵
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۴ 09 August 2018

وقتی یزدیها برای بار دوم به سپنتا به عنوان یک زرتشتی و همشهری شان رای دادند فکر نمی‌کردند محل مناقشه و اختلاف و یکی از پر سر و صداترین بحث های جامعه سیاسی قرار گیرد.

چرا که برای یزدی‌ها عادی بود که یکی از اهالی زرتشت که جمعیت زیادی را در شهرشان تشکیل می‌دهند، از قدیم و ندیم همپای مسلمانان یزد برای آبادی این شهر تلاش کرده‌اند و با هم گپ و گفت زیادی داشتند، یک عضو شورای شهرشان  شود تا در کنار دیگر اعضا سر و رویی تازه به شهری که جدیدا جهانی شده بکشد و از آن طرف باعث همسویی و همدلی دو گروه زرتشت و مسلمان برای تغییر چهره و به عبارتی معروف شدن یزد در دنیا شود.

اما سپنتا که آمده بود پیام‌آور صلح و همدلی بشود، شد مایه اختلاف نظر؛ یکی می‌گفت آمدنش از نظر شرعی اشکال دارد و یکی دیگر می‌گفت در قانون ما قومیت‌ها از امتیاز مساوی برخوردارند، سرآخر هم هم پس از شورهای فراوان میان مجلس و شورای نگهبان، تشخیص مصلحت نظام قائله را ختم به خیر کرد و تصمیم به بازگرداندن حق عضویت سلب شده از سپنتا نیکنام، ایرانی غیرمسلمان و معتقد به زرتشت گرفته شد.

سپنتا نیز که می خواست به مانند معنای نامش پاک و مقدس باقی بماند هیچ گاه در اعتراضاتش بنا بر ناسازگاری نگذاشت و از چهارچوب قانون خارج نشد؛ او با مدارا کردن برای رسیدن به حقش تلاش کرد؛ مردم هم در این میان برای احقاق حق همه ایرانی‌ها با ادیان آسمانی مختلف با نمایندگی سپنتا سنگ تمام گذاشتند؛ گروهی از یزدی ها برایش کیک و گل با میزان رأی او در انتخابات به صحن آوردند و رسانه ها و نهادهای مختلف با اعلام استدلال و قانون در این زمینه به کمکش آمدند. همه این ماجراها و پیگیری رسانه‌ها و مسئولین برای حل این مناقشه سبب شد شهره جهان شود و حالا او دیگر نه تنها خود را نماینده شهرش می داند بلکه در تلاش است سفیر صلح و دوستی ایرانیان لقب بگیرد تا پیام نوع‌دوستی را به دنیا مخابره کند و از آن برای اتحاد عمومی در راستای منافع ملی بهره برد.

سپنتا در روز خبرنگار به ایسنا آمد تا از زبان رسانه به دنیا بگوید که ایرانی ها با هم هستند، برای پیشرفت کشورشان کنار هم هستند و دستیابی به خواسته هایشان دور از دسترس نیست و هم از رسانه‌ها برای کمک به او تقدیر کند؛ او با سیمای شاداب و پرانگیزه به اداره‌های مختلف سر زد و با همه عکس سلفی گرفت.

جالب ماجرا این جا بود که خیلی ها از جمله اهالی رسانه او را با نامش یعنی سپنتا می شناسند؛  او می گوید سپنتا به معنای پاک و مقدس است و این نامی است که پدر و مادرش برایش نهاده‌اند و نام خواهر و برادرهایش هم با حرف سین آغاز می‌شوند؛ سپیده، سیامک، سامان، ساسان و سپنتا نامهای این خانواده زرتشتی اهل یزد است.

نیکنام، عضو تقریبا جدید شورای شهر یزد از تلاشش برای عقد خواهرخواندگی بین یزد و شهر بمبئی هند برای جذب گردشگران و معرفی شهر جهانی یزد گفت و خاطرنشان کرد: پارسیان اهل بمبئی از زرتشتیانی هستند که سال‌ها پیش به بمبئی و دهلی در هندوستان مهاجرت کردند و به دلیل عشقی که به وطن‌شان ایران و شهر یزد داشتند، با ثروتی که از تجارت در هندوستان بدست آوردند، مکان‌های عمومی عام‌المنفعه بسیاری را در شهر یزد ایجاد کردند که از جمله آن می‌توان به مجموعه مارکار ( مجموعه‌ای تاریخی است که در آغاز برای تحصیل یتیمان و فقیران توسط یک زرتشتی خیر بنا نهاده شد) و بیمارستان بهمن اشاره کرد.

وی ادامه داد: می‌توان دریافت که اشتراکات زیادی بین شهرهای بمبئی، دهلی و شهر یزد به واسطه پارسیان بمبئی وجود دارد، بنابراین پیشنهاد شد که عقد خواهرخواندگی بین این دو شهر هندوستان و شهر یزد برقرار شود تا سبب معرفی بیشتر شهر یزد به عنوان شهر جهانی و نیز جذب گردشگران این کشور و دنیا به شهر یزد شود. همچنین در تلاشیم پروازی بین شهرهای بمبئی و یزد برقرار شود تا این ارتباط بیشتر و موثرتر قرار گیرد.

او همچنین از پیگیری موضوع ایجاد جاده سلامت یزد گفت و اظهار کرد: مسیل یا رودخانه قدیمی در شهر یزد وجود دارد که از مناطق مختلف شهر می‌گذرد که در تلاشیم تحت عنوان جاده سلامت آن را احیا کنیم تا مردم یزد بتوانند از آن برای کسب شادمانی بیشتر در زندگی استفاده و در آن تفریح کنند. در حال حاضر 300 متر از ساخت این جاده که اتفاقا از نزدیکی شورای شهر یزد می‌گذرد آغاز شده و قرار است به صورت پایلوت اجرا شود.

سپنتا گفت فعلا تصمیمش برای حضور در انتخابات بعدی نگرفته است.

او از اینکه پرونده حضور اقلیت‌های دینی در انتخابات شوراها با بازگشت حق عضویت سلب شده اش به شورا برای همیشه بسته شده است، ابراز خشنودی و اضافه کرد: هیچگاه از چارچوب قانون خارج نشدم و این بسیار موثرتر از راهکارهای جدید برای گرفتن حق عضویت سلب شده در شورای شهر بوده است.

نیکنام، حضور مجددش در شورای شهر یزد را نتیجه وحدت و همدلی دانست و گفت: اتحاد و همدلی بین مردم و مسئولان سبب شد که این اتفاق رخ دهد. این اتفاق نشان دهنده پیام با هم بودنمان است که سبب پیروزی می‌شود و این نشان می دهد اگر مردم ایران با هم باشند از راه قانون، دستیابی به خواسته‌ها دور از ذهن نیست.

او پیشتر به یک رسانه گفته بود: می‌توان از این تجربه برای پیگیری سایر ماده و تبصره‌های قانونی برای به‌روزرسانی و هرچه پویاتر کردن آن استفاده کرد. گاهی برخی از تصمیمات قانونی است اما جامعه تاب آنها را ندارد. دلیل این امر شاید همین کهنگی برخی مواد و تبصره‌ها باشد که می‌توان با تدبیر آنها را برطرف و مشکلات را کمتر کرد. دولت و فعالان سیاسی به سهم خود تلاش‌های زیادی در به نتیجه رسیدن این موضوع داشتند و همکاری دولت، مجلس، شوراها، مجمع تشخیص مصلحت نظام در کنار رسانه‌ها و مردم باعث رقم خوردن این نتیجه شد. معتقدم در تصمیمات کلیدی هم اگر همه مسئولان در رده‌های مختلف کنار یکدیگر باشند نتیجه‌اش باعث خوشحالی مردم می‌شود.

به گزارش ایسنا، با برگزاری انتخابات شوراها در سال ۱۳۹۶ در سراسر کشور "سپنتا نیکنام" که پیرو آیین زرتشت است و در دوره چهارم نیز در شورای شهر یزد عضویت داشت، مجددا با ۲۱ هزار و ۷۱۷ رای به عنوان نفر هفتم منتخب مردم یزد برای عضویت در شورای شهر یزد شد، امادر شهریورماه همان سال بود که در پی شکایت یکی از رقبای ناکام انتخاباتی "سپنتا نیکنام" شعبه ۴۵ دیوان عدالت اداری حکمی مبنی بر توقف موقت و جلوگیری از فعالیت این عضو زرتشتی شورای شهر یزد صادر کرد؛ حکمی که واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت و شاید کمتر کسی فکر می کرد برگرداندن آن ۹ ماه به طول بینجامد.

پرونده این عضو زرتشتی شورای شهر یزد پس از اعلام غیرقانونی بودن ورود وی به شورا، به سرعت به یکی از مجادله‌آمیزترین و مناقشه‌برانگیزترین پرونده‌های سیاسی ایران تبدیل شد، پرونده‌ای که تقریبا همه ارکان مهم و تأثیرگذار نظام اعم از مجلس شورای اسلامی، دولت، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام را درگیر خود کرد.

حکم دیوان عدالت اداری برای تعلیق "سپنتا نیکنام" این ماجرا را وارد فاز جدیدی کرد تا جایی که مجلس برای اصرار بر مصوبه قانونی خود وارد عمل شد و طرح دو فوریتی تثبیت قانون شوراها برای حل مشکل نامزد شدن پیروان ادیان الهی در انتخابات شوراها تقدیم هیات رییسه مجلس شد؛ طرحی که دوفوریت، کلیات و جزییات آن در آذر و دی ماه سال گذشته در مجلس به تصویب رسید، البته با ایراد شورای نگهبان به این مصوبه و اصرار مجدد مجلس بررسی آن به مجمع تشخیص مصلحت نظام واگذار شد.

این طرح از ۲۴ دی ماه به مجمع تشخیص مصلحت نظام واگذار شد و با وجود اینکه انتظار می رفت با توجه به دو فوریتی بودن آن هر چه سریعتر تعیین تکلیف شود، بررسی آن ۶ ماه به طول انجامید تا اینکه نهایتا روز ۳۰ تیر ماه ۱۳۹۷ اعضای مجمع تشخیص مصلحت با رای بیش از دو سوم آن را تایید کردند و بر همین اساس زمینه بازگشت سپنتا نیکنام به شورای شهر نیز فراهم شد.

تهیه و تنظیم از شیما عباس زاده، خبرنگار ایسنا

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار