تابناک هرمزگان-اگر به احتمال خیلی ضعیف، ایران رأی مثبت دیوان را به‌دست نیاورد، باز ایران چیزی از دست نداده است.
کد خبر: ۶۴۹۳۴۹
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۴ 30 August 2018

به گزارش تابناک هرمزگان، طرح شکایت ایران از آمریکا به‌دلیل بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای، دستاوردهای خوبی برای نظام و کشور به‌دنبال خواهد داشت که دلایل آن در زیر ذکر می‌شود:

1- نقض عهدنامه مودت ۱۹۵۵ از سوی آمریکا صورت گرفته است.
2- احتمال احراز صلاحیت دیوان به‌دلیل عهدنامه مودت بسیار بالا است. زیرا پیش‌تر نیز دیوان در پرونده‌های مشابه در دعاوی ایران و آمریکا مانند پرونده سکوهای نفتی احراز صلاحیت داشته است.
3- ضمن نقض عهدنامه مودت، نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل از سوی ایالات‌متحده آمریکا صورت گرفته است.
4- فضای حقوقی و سیاسی جامعه بین‌المللی تا به امروز در تایید رفتار ایران بوده است.

اگر به احتمال خیلی ضعیف، ایران رأی مثبت دیوان را به‌دست نیاورد، باز ایران چیزی از دست نداده است.

همه کشورها در دنیا می‌دانند که دیوان دادگستری بین‌المللی ضابط اجرایی ندارد اما اولا یک اصل و رویه دائمی میان همه کشورها است که به آرای دیوان احترام بگذارند.

مسأله دوم آنکه چنانچه رای به نفع ایران صادر شود از لحاظ حقوقی و سیاسی، آمریکا محکوم خواهد شد که این یک پیروزی بزرگ برای ایران است و حداقل تبعات آن این است که کشورهای دیگر مجبور به تبعیت از تحریم‌های آمریکا نیستند.

همچنین در بند 2 ماده 94 منشور سازمان ملل ذکر شده که اگر دعوایی در دیوان مطرح شود و علیه یکی از طرفین رای صادر شود و آن کشور تخلف کند، طرف ثالث می‌تواند به شورای امنیت رجوع کند.

یعنی ایران در صورت سرپیچی آمریکا از رای احتمالی دیوان علیه این کشور، می‌تواند به شورای امنیت رجوع و از آمریکا شکایت کند.
در آن صورت ممکن است شورای امنیت توصیه‌هایی را برای اجرای رأی دیوان ارائه کند یا تصمیم به اقدامات تنبیهی بگیرد./بولتن اقتصادى

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار