به گزارش تابناک : طبق فرآیندهای طرح بازآفرینی شهری دولت در نظر دارد تا با همکاری شهرداری تهران در محله های هدف نوسازی و احیای بافت های فرسوده و ناپایدار اقدام به توسعه خدمات روبنیایی و زیر بنایی کند. به همین دلیل است که وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی اصلی این طرح و نماینده دولت با همکاری شهرداری شهرها و کلانشهرها به ویژه تهران در حد توان و بضاعتی که دارد به این مساله ورود کرده است. به نظر می رسد که نخستین اقدام دولت در این حوزه تامین کسری 4 هزار میلیارد تومانی در این طرح بوده است.
هوشنگ عشایری، معاون وزیر راه به این مساله تاکید دارد که در اجرای طرح بازآفرینی شهری دولت تنها نقش حمایتگری دارد و برای اجرای این نقش کلیدی خود مشوق های لازم را برای بازیگران اصلی این طرح که همان بخش خصوصی و شهرداری ها هستند؛ محیا کرده است. به عنوان مثال تمام تخفیفهایی که مشمول مناطق محروم کشور برای احیا نوسازی می شود نیز در قالب طرح بازآفرینی شهری به متولیان و سازمان های اجرای کننده آن نیز تعلق می گیرد. این در حالی است که سالانه ۳۵ میلیارد تومان برای انشعابات به عنوان تخفیفات دولتی به متقاضیان داده می شود.
به گفته وی همچنین اعطای وام ۹ درصدی بدون سپرده گذاری از دیگر تسهیلاتی است که در اختیار سرمایه گذاران بازآفرینی شهری قرار میگیرد. در صندوق یکم متقاضیان مسکن بیش از ۵۰۰ هزار سپرده گذاری صورت گرفته است، این افراد کسانی هستند که نیاز اصلی آنها مسکن است، سود بانکی آنها را از ۹ درصد به ۶ درصد کاهش داده ایم.
آنطور که معاون وزیر راه توضیح داد؛ طرح بازآفرینی شهری یک برنامه اجتماعی با پیوست کالبدی است، که دولت در نظر دارد در قالب آن اقدام به تولید یک صد هزار واحد مسکونی گام بردارد. در مقابل نیز سازمان نوسازی بافت فرسوده شهرها نیز با ایجاد تسهیلگریهای لازم، خواستهها و کمبودهای محلات را با هدف بازآفرینی شهری تأمین می کنند.
در حال حاضر می توان به این مضوع اشاره کرد که واگذاری اراضی بلااستفاده حریم ریل راه آهن تهران تبریز نخستین همکاری مشترک دولت و شهرداری با هدف توسعه فضاهای عمومی است و به همین دلیل برای اجرای بهترین طرح و ایده، طراحی فضای فوقانی این تونل راه آهن که بین دو منطقه 17 و 18 تهران قرار دارد، به مسابقه گذاشته شده است.
به گفته عشایری؛ این فضای ۵۰ هکتاری بهترین فرصت برای ارتقای کیفیت زندگی شهروندان ساکن در این محلات و بهترین فضا برای ارتقای زیست پذیری شهر تهران است. به همین دلیل از تمام متخصصین داخلی و خارجی دعوت کرده شده است تا طرحهای خود را در این خصوص ارائه کنند.
در حال حاضر طرح استفاده از اراضی دولتی برای پروژههای بازآفرینی شهری در دستور کار قرار گرفته است که این اراضی باید ۱۵ روز پس از تحویل در اختیار توسعه گران قرار گیرد. همچنین توافقات اولیه درمورد واگذاری تمام اختیارات دولت درخصوص بازآفرینی شهری به جز صدور صلاحیت به شهرداریها انجام شده است و پس از امضای تفاهم نامههایی، این موضوع منوط به اعلام آمادگی شهرداریها تصویب میشود.
به گفته معاون وزیر راه؛ اختیارات دولتی اراضی خط اه آهن تهران- تبریز در آینده به شهرداری تهران واگذار می شود.
به دنبال بار گذاری تجاری در اراضی عمومی شهری نیستیم!
شاید بتوان گفت آزاد سازی اراضی بلااستفاده حریم ریل راه آهن تهران – تبریز در محدوده دو منطقه محروم 17 و 18 شهر تهران از جمله برنامه های مهمی بود که به رغم پا در میانی اعضای شورای سوم و چهارم نتوانسته بود به نتیجه برسد. این بلاتکلیفی باعث شده بود تا املاک ریزدانه ای که در نزدیکی حریم ریل راه آهن قرار داشت نه اجازه ساخت و ساز داشته باشند و نه نوسازی به همین دلیل بافت فرسوده واقع در این محدوده ها وضعیت بغرنجی را داشت. اما بعد از گذشت یک دهه از این مناقشات بین دولت و شهرداری تهران اکنون مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران بر این باور است که با همکاری دولت این محدوده به زودی تعیین تکلیف خواهد شد.
کاوه علی اکبری با اشاره به وضعیت اراضی حاشیه خط راه آهن تهران – تبریز توضیح داد: در گذشته این محور خاکی بود و شهرداری اقدامات عاجلی انجام داد تا مردم کمتر مشکل داشته باشند. اما در مجموع در دوره جدید مدیریت شهری در بحث نوسازی و احیای بافت های فرسوده شهری به سراغ اجتماعات محلی رفته ایم به همین دلیل امسال شهرداری بودجه طراحی و اجرا برای محدوده راهآهن تهران ـ تبریز به طول ۳۴ کیلومتر در نظر گرفته است.
به گفته وی؛ علاوه بر این محدوده پیرامونی هم داریم که برای اجرای آن هم برنامههایی در حد کفسازی، پیادهروسازی و اجرای تقاطع غیرهمسطح وجود دارد و امروز دولت و شهرداری در مورد ساز و کار اجرای این پروژه مشکل ندارد.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران تاکید دارد: به دنبال بارگذاری تجاری و اداری نیستیم و تم کار طراحی فضای شهری است ضمن اینکه ۲ هزار هکتار فضا در مناطق مختلف تهران شناسایی کردهایم که آن را در اختیار بازآفرینی شهری قرار دادهایم.