مخاطب بایدها کیست آقای آشنا؟

حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور در یادداشتی تلگرامی درباره آغاز سال جدید نوشته است: «دولت باید از خود آغاز کند. تصدی‌گری دولت را کاهش دهد و میدان کار و ابتکار را برای مردم گسترده‌تر کند. با کمک تلاشگران هوشمند و مبتکر عرصه اقتصاد تحریم‌گَران را ناکام بگذارد و مسیر رشد پایدار صادرات را با سیاست‌های حمایت از تولید و صادرات هموارتر کند.

اصلاح ساختاری بودجه باید در اولویت شورای عالی هماهنگی اقتصادی کشور قرار گیرد تا از منابع کشور برای اشتغال جوانان بهتر استفاده شود. برای مبارزه ریشه‌ای با فساد، دولت باید راه گسترش شفافیت و مقابله با تعارض منافع را با قدرت دنبال کند، اما طی این مسیر و نیل به هدف جز با مشارکت همگانی مردم، ممکن نیست.

برای اشتغال جوانان، سرمایه‌گذاری لازم است. ظرفیت‌های عظیم مردمی، باید در بازار سرمایه بکار گرفته شود. دولت باید زمینه‌های اطمینان‌بخشی لازم را در این مسیر فراهم کند و در عین حال، در کوتاه‌مدت نیز برنامه‌های عملیاتی برای حفظ قدرت خرید شهروندان، بهبود وضعیت معیشتی کارمندان و کارگران را ادامه دهد. دولت موظف است در تداوم طرح عظیم تحول نظام سلامت، امسال شبکه اجتماعی سلامت را از طریق موبایل‌ها و تلفن‌های هوشمند راه‌اندازی کند تا مردم بتوانند با تلفن همراه خود به راحتی به خدمات سلامت دست یابند.»

مشاور روحانی: اندکی صبر، سحر نزدیک است

چنانکه پیش از این بارها گفته شده است مخاطب این بایدها دولتی است که جناب آشنا در آن مسئولیت دارند. طبیعتا ایشان باید پاسخگوی عملکرد دولت باشند و در پایان سال ۹۸ باید کارنامه دولت را در عمل به این بایدها سنجید.

***

تایید مدرک دکتری نوبخت

داود سوری اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه شریف چند روز پیش به نود اقتصادی گفت: «آقای نوبخت از روز اولی که آمد به عنوان دانش آموخته دکترای اقتصاد از دانشگاه پیزلی معرفی شد. این در حالی است که دانشگاه پیزلی وجود ندارد. یک دانشگاهی وجود دارد به نام دانشگاه غرب اسکاتلند (University of the West Scotland ) که پردیسی (campus) دارد در شهر کوچکی به نام پیزلی (paisley). کل دانشگاه غرب اسکاتلند رشته اقتصاد ندارد، فقط یک مدرسه کسب و کار (business school) دارد که MBA می دهد و بالاترین مدرکی هم که ارائه می دهد MBA است. یعنی درجه کارشناسی ارشد. من نمی‌دانم ایشان چگونه دکترا گرفته است.»

با انتشار این مطلب در فضای مجازی سازمان برنامه و بودجه بلافاصله اطلاعیه‌ای منتشر کرد و توضیحاتی در این خصوص داد.
 
در این اطلاعیه آمده است: این ادعا که اصلا چنین دانشگاهی وجود ندارد از پایه بی اساس است چرا که به آسانی از طریق اینترنت و مراجعه به سایت در دسترس همگان یعنی ویکی‌پدیا مشخص است که دانشگاه پیزلی از قرن نوزدهم وجود داشته و از سال ۲۰۰۷ پس از گسترش به دانشگاه غرب اسکاتلند تغییر نام یافته است.

همچنین در سایت این دانشگاه هم تصویر «محمد باقر نوبخت» به عنوان دانش آموخته مشهور و جزو فارغ التحصیلان به نام و برجسته آن دانشگاه معرفی شده و هم مقطع تحصیلی دکترای.Ph.D همراه با عنوان تز و سال اخذ مدرک (۲۰۰۵) در صفحه کتابخانه منعکس شده است.

در ادامه این جوابیه آمده است: در شرایط کنونی کشور که نیاز به وحدت و همدلی و کمک همگانی به مسوولان برای غلبه بر مشکلات است و این مهم بار‌ها مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است، با تمسک به شبهه سست ادغام یک دانشگاه در دانشگاهی دیگر و تغییر نام آن نسبت به پمپاژ دروغ به اذهان عمومی دست می‌زنند در حالی که مدرک دکتری بر اساس مستندات غیرقابل خدشه و انکار در سال ۲۰۰۵ (۱۳۸۴) با دفاع از تز دکتری تحت عنوان «نقش قانون کار در روابط کارگر و بازار کار در ایران» اخذ شده است و مراحل تایید آن نیز در وزارت علوم در دولت نهم طی شده است.

 

 وزارت علوم نیز  در اطلاعیه‌ای اعلام کرد:
مدرک تحصیلی دکتر نوبخت و اعتبار دانشگاه محل تحصیل وی مورد تایید است

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: مدرک تحصیلی دکتر نوبخت و اعتبار دانشگاه محل تحصیل وی مورد تایید است.

به دنبال استعلام برخی رسانه ها در مورد اصالت و اعتبار مدرک تحصیلی دکتری جناب آقای دکتر محمد باقر نوبخت موضوع توسط اداره کل ارزشیابی مدارک تحصیلی دانش آموختگان خارج از کشور بررسی و مشخص شد که با توجه به سوابق موجود در پرونده ارزشیابی مدرک تحصیلی ایشان، صحت تعلق و صدور مدرک دکتری آقای دکتر نوبخت، به تایید سفارت جمهوری اسلامی ایران در انگلستان رسیده و در دی ماه سال ۱۳۸۹مورد ارزشیابی این وزارتخانه قرار گرفته و به عنوان دکتری در رشته اقتصاد تایید شده است.

شایان ذکر است که اعتبار دانشگاه محل تحصیل ایشان نیز تایید شده است.

مدتی پیش هم درباره مدرک تحصیلی وزیر کار و وزیر صنعت ابهاماتی مطرح شده بود. به نظر می‌رسد یک بار برای همیشه یک کمیته مستقل باید مدارک دانشگاهی تمام مدیران و مسئولان هر سه قوه و نهادهای حاکمیتی را بررسی کنند و متخلفین را به مردم معرفی و از کار برکنار کنند. و البته لازم است پیش از انتصاب افراد مدارک دانشگاهی افراد بررسی شود تا شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

***

انتقاد شدید وزیر کشور از مهران مدیری

عبدالرضا رحمانی‌فضلی دیروز در جلسه ستاد بحران پلدختر با اشاره به یکی از برنامه‌های اخیر صدا و سیما که در آن مجری با لحنی تمسخر آمیز عملکرد مسئولان در امدادرسانی به سیل زدگان و مهار سیل را زیر سوال برد، تصریح کرد: واقعا نمی‌دانم از چه زمانی مسخره، تحقیر، بی‌اعتماد و ناامید کردن مردم و توهین به مسئولانی که برخاسته از رای مردم هستند هنر شده است؟!

وزیر کشور با بیان اینکه ما چنین هنری نداریم، ادامه داد: عذرخواهی فایده‌ای ندارد و حتما رئیس صدا و سیما باید برخورد کند. عده‌ای هم شروع به کف زدن برای این فرد می‌کنند که از کار وی نیز بدتر است.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: تمام کشور پای کار آمده‌اند، اما یک آقایی به اسم هنر می‌رود و همه را مسخره می‌کند و حضار هم کف می‌زنند.

هر چند انتقاد وزیر کشور بجاست اما باید از ایشان پرسید با وزیری که با ناکارآمدی باعث ناامیدی مردم می‌شود چه کسی باید برخورد کند؟

***

کریمی قدوسی: تمام فلاکت ما از احمدی نژاد است

کریمی قدوسی نماینده مشهد در گفت‌وگو با خانه ملت درباره احمدی‌نژاد گفته است: «عامل اصلی فلاکت‌های امروز احمدی‌نژاد است. او در دولت نهم با شعار احیای گفتمان امام و رهبری از طبقات محروم و مستضعف رای گرفت ولی دولت دهم تحت نفوذ جریان لیبرالیسم بود.

دو سال دوم دولت دهم به دنبال باج‌گیری از نظام بود. بازار را رها کرد تا اوضاع بهم بریزد. ارز، مرغ و تخم‌مرغ گران شد. از مقام معظم رهبری وقت گرفت و بر خلاف معمول آقا فرمودند که تریبون را بیاورید تا من صحبت کنم. یعنی به او اجازه‌ی صحبت ندادند. آقا بیست دقیقه صحبت کردند. همان زمان شش خط از آن بیست دقیقه به صورت کتبی به دست من رسید و این بود که آقا خطاب به احمدی‌نژاد می‌فرمایند؛ "چه‌قدر به شما گفتم قهرمان شدن راه دارد. راه آن این نبود که شما رفتید. روزی که من با معاون اولی آن بنده‌ی خدا مخالفت کردم (مشایی) منتظر چنین روزی بودم. اگر به من خبر می‌دهند که آقای هاشمی رفسنجانی با اقبال مواجه شده است برای این است که نماد اعتراض به شما شده است. بسیاری از افراد در این قضیه اشتباه کردند اما بیش‌ترین اشتباه از آن شماست. این همه حمایت بچه حزب‌اللهی‌ها را دست‌کم گرفتی. شما برای من چه گذاشته‌اید که انجام بدهم. بروید و هیچ انتظاری از من نداشته باشید."

احمدی‌نژاد چه باجی می‌خواست؟

تایید مشایی در انتخابات. سفارش آقا به شورای نگهبان برای تایید مشایی. لذا من آقای احمدی‌نژاد را عامل اصلی این وضعیت می‌بینم.»

کریمی قدوسی عادت دارد هر از گاهی از افراد مختلف نقل قول‌هایی مطرح کند و معمولا این نقل قول‌ها توسط آن افراد تکذیب می‌شود. او این بار از رهبری نقل قول کرده است.

***

روحانی در سیل اخیر عملکرد خوبی نداشت

عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره عملکرد روحانی در سیل اخیر گفت: در شرایطی که مردم استان‌های سیل زده در وضعیت نامناسبی به سر می‌بردند آقای روحانی حضور کمرنگی در صحنه داشتند و به همین دلیل نیز ناهماهنگی‌ها و نابسامانی‌های زیادی بین نهادهای مختلف وجود داشت. سیل اخیر مانند یک جنگ بود که چند روز به طول کشید. به همین دلیل نیز رئیس‌جمهور به‌عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی باید فرمانده میدانی این جنگ را برعهده می‌گرفت و آن را مدیریت می‌کرد.

ناصری با بیان اینکه در استان‌های سیل زده کار به اندازه‌ای دشوار بود که آقای روحانی باید با استفاده از حکم حکومتی که از رهبر معظم انقلاب درخواست و اخذ می‌کرد و در یک مقطع کوتاه فرماندهی ارتش و سپاه و نیروهای مسلح را برعهده می‌گرفت و بحران اخیر را مدیریت می‌کرد، تصریح کرد: بنده برای نوع مدیریت آقای رئیس‌جمهور در بحران اخیر نمره خوبی در نظر نمی‌گیرم و معتقدم آقای روحانی می‌توانست عملکرد بهتری در این زمینه داشته باشد.

عبدالله ناصری: نابسامانی‌ها در مناطق سیل‌زده به دلیل حضور کمرنگ روحانی بود/ مردم از مدیریت بحران اخیر رضایت ندارند

عضو شورای مشورتی اصلاحات ادامه داد: این وضعیت در بین نخبگان جامعه نیز وجود دارد و نخبگان نیز برای دولت آقای روحانی در مدیریت بحران سیل کارنامه قابل توجهی قائل نیستند و معتقدند که عملکرد دولت و وزارت کشور در این زمینه ضعیف بوده است. البته مسئولان دولتی و وزارت کشور در رسانه‌ها عنوان می‌کنند که بحران را به خوبی مدیریت کرده‌اند. با این وجود این سخنان با واقعیات همخوانی ندارد و در واقع وضعیت به شکل دیگری بوده است.

***

نقش روحانی در شهردار شدن نجفی و حناچی

محسن هاشمی درباره فرایند انتخاب شهرداران تهران در دوره اخیر شورا گفت:

- شهردارانی که شورا انتخاب کرده، گزینه‌هایی نبودند که حاضر شوند زیر بار خواست‌ها و فشارهای اعضای شورا بروند. مثلاً آقای نجفی استقلال فکری خودش را داشت. حالا درست است که نظرات احزاب را هم می‌شنید ولی تیمش را خودش می‌چید. قرارمان هم همین بود. یعنی وی فهرست افرادی را که می‌خواست تغییر دهد، مطرح می‌کرد و اعضا در مورد آنها نظر می‌دادند ولی این مساله به معنای آن نبود که وی هر چه را اعضا بگویند، بپذیرد! بلکه فقط به نظرات توجه می‌کرد. جناب آقای افشانی هم همین طور بود.

- در مورد آقای دکتر نجفی، بعضی در حاکمیت با انتخاب وی مخالف بودند ولی شورا باز هم روی انتخاب خود اصرار کرد. در مورد آقای افشانی البته مقاومتی نشد. در مورد دکتر حناچی هم بعضی مخالف با انتخاب وی بودند ولی باز هم مطابق نظر اعضا حرکت شد. البته در هر دو مورد یعنی آقایان نجفی و حناچی با دخالت مستقیم رئیس‌جمهور مساله حل شد.

- (اخباری شنیده می‌شد که «بیت» هم در مورد تایید صلاحیت حناچی و کمک به انجام آن ورود پیدا کرده بود…) نه، دفتر رهبری در چنین مواردی ورود پیدا نمی‌کند. البته افرادی نزدیک به دفتر یا افراد امنیتی و اطلاعاتی حرف‌هایی نقل می‌کردند ولی به صورت صریح و مستقیم هیچ‌وقت به این مساله ورود پیدا نکردند. در عوض وقتی که وزیر کشور به دلیل برخی مخالفت‌های امنیتی نتوانست حکم حناچی و نجفی را امضا کند و با وزیر اطلاعات به اختلاف نظر برخوردند، آقای روحانی ورود پیدا کردند و مساله خاتمه یافت. (لبخندی می‌زند و به شوخی می‌گوید: این هم به نظرم موضوعی طبیعی است. بالاخره رئیس‌جمهور برای همین کارهاست دیگر!)