کد خبر: ۷۳۲۱۱۰
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰ 07 April 2019

رییس جمهوری صدور مجوز ساخت در بستر رودخانه ها را معامله جان مردم با پول کثیف دانست و گفت: سیل فروردین صدای رسای طبیعت بود و باید سال 98 را سال آزاد سازی طبیعت در کل ایران کنیم.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» روز یکشنبه در مراسم بهره برداری از سه طرح بزرگ شهری در تهران با تبریک شعبانیه اظهار داشت: تهران باید توسط جنگل ها محاصره و جلوی توسعه بی رویه هم گرفته شود.

وی تصریح کرد: امروز شاهد یک تحول بسیار مثبت برای محیط زیست تهران، حمل و نقل سریع و به سلامت ، امن با مصرف کم انرژی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: بسیار خوشحالم که امروز سه پروژه‌ای افتتاح شد که دو پروژه آن در قدم اول به مسئله محیط زیست مربوط می شود.

رییس قوه مجریه در بخش دیگری از سخنان خود خط 6 را یکی از طولانی ترین خطوط متروی تهران و منطقه توصیف کرد و گفت: یکی از افتخارات ما طرح های مهم توسعه ای کشور است.

روحانی افزود: در آغاز انقلاب یکی از مباحثی که شاید امروز برای مردم باور کردنی نباشد، این بود که آیا مترو تهران که اساس آن قبل از انقلاب طراحی شده بود باید اجرا شود یا خیر و سخن از این بود که این پروژه به مردم تهران مربوط می‌شود و نه مردم کشور و بنابراین از بودجه عمومی چیزی نباید پرداخت شود.

وی ادامه داد: سخن از این بود که مترو یک پروژه لوکس است و ما به جای این پروژه باید برای مردم تهران اتوبوس تهیه کنیم و این که این پروژه ما را وابسته می‌کند و با خودکفایی و استقلال ما منافات دارد.

وی اضافه کرد: امروز نه نیاز هست و نه فرصت که بگویم چگونه افرادی با این پروژه مخالف بودند و شاید شما تعجب کنید، افرادی که معروف به روشنفکر و تحصیلکرده بودند با پروژه مترو مخالف بودند و نه اینکه فکر کنید افراد خاصی که اطلاعات کافی از این گونه مسائل نداشتند با این پروژه مخالف باشند.

رییس جمهوری همچنین گفت: مجلس اول با همین دعواها گذشت و مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی که اصرار داشت این پروژه اجرایی شود به خاطر مخالفت های شدید در درون مجلس و بیرون مجلس این طرح باقی ماند. اما در مجلس دوم که ترکیب نمایندگان تغییر کرد و شرایط مناسب شده بود، در همان اوایل مجلس دوم و در سال ۶۳ که نمایندگان تهران چند هفته یک بار برای تهران جلسه داشتند و ریاست آن هم به عهده مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود بحث مترو مطرح شد و در یکی دو جلسه بعد به تصویب رسید که مترو تهران اجرا شود.

وی یادآورشد: در آن زمان از طرف نمایندگان تهران در مجلس بنده و آقای دری نجف آبادی از طرف نمایندگان تهران مسئول شدیم که مسئله مترو را دنبال کنیم. کمی که مترو اجرا شده بود بازدید کردیم و با مهندسین صحبت می کردیم و به جلسه گزارش میدادیم.

رییس جمهوری با بیان این که الحمدالله امروز ما شاهد تحول بسیار مثبت برای محیط زیست تهران و حمل و نقل سریع، سلامت، امن و با مصرف کم انرژی هستیم، اظهارداشت: خط 6 مترو تهران که امروز آغاز به کار کرد،با توسعه ای که به سمت جنوب خواهد داشت یک طرح ۳۸ کیلومتری و یکی از طولانی‌ترین خطوط متروی تهران و طولانی ترین خط مترو منطقه خواهد بود.

روحانی طرح های مهم توسعه ای را از افتخارات جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و گفت: در همین ایام نوروز که هم با رحمت خداوند مواجه بودیم و هم با رنج و سختی بندگان خداوند و دیدیم که طرح‌های توسعه ای جان هزاران نفر را نجات داد.

وی با بیان این که در بحث سد هم ما مرهون تلاش‌های آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی هستیم و ایشان بیشترین تلاش را بعد از جنگ برای توسعه کشور و از جمله سدها داشت، افزود: در خوزستان سد دز قدیمی است، اگر سد کرخه نبود و سد کارون ها،سد شهید عباسپور و گتوند نبود امروز استان خوزستان چه وضعی پیدا می‌کرد.

وی یادآورشد: ۱۲ فروردین امسال هشت هزار و 500 متر سیلاب در ثانیه وارد کرخه می شد این تنها از مسیر کرخه بود و از مسیرهای دیگر هم آب وارد می شد اگر سد کرخه نبود آن وقت وضع شهرهای غربی و شرقی و مرکزی خوزستان چه می شد.

رییس دولت دوازدهم با بیان این که بسیاری از طرح‌ها است که وقتی درباره آن قضاوت می کنیم باید بلند مدت تر به آن نگاه کنیم، ابراز امیدواری کرد: سیل فروردین امسال باعث تحول مثبت برای آزادسازی مسیل رودخانه ها باشد.

روحانی تصریح کرد: سیل جاری نمی‌شود، در مسیل خود می آید وقتی مسیل را قطع می‌کنیم و خانه رود را خراب می‌کنیم، سیل و رود هم روزی خانه ما را خراب خواهد کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار