گزارش تابناک گیلان؛
تابناک گیلان: حرفه خبرنگاری حرفه‌ای سخت در کنار زیبایی‌های خاص خودش است.گاهی در جامعه ما از سختی کار خبرنگاران سخن به میان می‌آید و هرکس در حد شناخت خود از این شغل پردردسر، پراسترس و پرتنش و نیز شغلی که گاهی با وجود سختی‌های کشنده‌اش شور و شیرینی را نیز به همراه دارد، سخن می‌گوید.
کد خبر: ۷۴۲۶۶
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۳:۰۵ 10 August 2015
هفته ای که گذشت فکر می کنم نمونه خوبی بود برای نمایش سختی های کار خبرنگاری ویاد اوری دوباره  اینکه چقدر شغل پراسترس وسختی داریم.

تابناک گیلان: حرفه خبرنگاری حرفه‌ای سخت در کنار زیبایی‌های خاص خودش است.گاهی در جامعه ما از سختی کار خبرنگاران سخن به میان می‌آید و هرکس در حد شناخت خود از این شغل پردردسر، پراسترس و پرتنش و نیز شغلی که گاهی با وجود سختی‌های کشنده‌اش شور و شیرینی را نیز به همراه دارد، سخن می‌گوید. ولی تا زمانی که افراد در این جایگاه قرار نگیرند و با سختی‌های آن دست و پنجه نرم نکنند کسی این شغل پرمشغله، سخت و کم درآمد را لمس نمی‌کند.

گفتنی ها از چالش های حرفه خبرنگاری

خبرنگاران مشکلات اجتماعی را جستجو می‌کنند، به واقعیت‌های تلخ پی می‌برند، مسائل و نیازهای جامعه را درک می‌کنند و برای انتشار آن خود را مسئول می‌دانند و چون رابط بین مردم و مسئولان هستند نمی‌توانند بی‌تفاوت باشند و غفلت بورزند در نتیجه با قلم خود به جنگ کاستی‌ها، سهل‌انگاری‌ها و کمبودهای موجود می‌روند و گاهی هم در این راه تنبیه و تحقیر می‌شوند، ولی باز دست از کار رسالت خود برنداشته و همچنان در راستای آبادانی و اطلاع‌رسانی می‌تازند. با تمام این احوالات کمتر مسئولی است که به یاد خبرنگار و مشکلات پیش روی او و خانواده‌اش باشد، ولی با شهادت شهید محمود صارمی خبرنگاران هم روزی برای خود داشته و می‌توانند پس از یک سال کار، تلاش، نقد و گرامیداشت مسئولان، مقام و جایگاه خود را ارج نهاده و در کنار مشکلات شهرستان یا استان به یاد مشکلات خود نیز باشند.

گفتنی ها از چالش های حرفه خبرنگاری

خبرنگار باید در کارش علاوه بر سماجت، سماحت هم داشته باشد؛ زیرا پیگیری یک موضوع ممکن است زمان‌بر باشد؛ لذا طولانی شدن روند بررسی یک موضوع نباید صبر خبرنگار را به سرآورد.


کبرا (مژگان) اجدادی، گوینده خبر و مجری گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه گیلان است. وی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی است و در سال 1375 طی فراخوان منطقه‌ای که صداوسیمای مرکز گیلان برای جذب نیرو اعلام کرد، پذیرفته شد.

این گوینده و سردبیر گفت‌وگوی ویژه خبری صداوسیمای مرکز گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ضمن عرض تبریک به مناسبت فرا رسیدن روز خبرنگار، با تاکید بر اینکه معاونت اخبار یک واحد پویا، پرنشاط، به‌روز و پرتحرک است، اظهار کرد: به عنوان کسی که در عرصه خبر کار می‌کند، ایامی که کار روتین است برایم جذابیت چندانی ندارد و هر زمان که فشار کار خبر زیاد می‌شود و یک واقعه خاصی و یک رخداد مهمی اتفاق می‌افتد، کار خبر جذابیت و هیجان بیشتری دارد؛ البته همیشه آرزو می‌کنم که اتفاقات خوبی رخ دهد.

گفتنی ها از چالش های حرفه خبرنگاری

وی در پاسخ به این سوال که کدام اخبار برایتان خاطره‌ساز شده است، گفت: کار خبر هر روز خاطره است اما خاطرات برف سال 83، 86 و 92 بدلیل ترافیک کار خبر از ماندگارترین روزهای خبری برای خبرنگاران است؛ بویژه در سال 83 و 86 که خیابان‌ها بسته بودند و مشکلات عدیده‌ای برای مردم بوجود آمده بود. بیاد دارم در سال 83 که تمام خیابان‌ها مسدود شده بود برای آمدن به محل کارم، مسافت منزل تا اداره را یک ساعت طی کردم؛ این در حالی است که در روزهای عادی کمتر از یک ربع با پیاده‌روی به اداره می‌رسم.

گوینده خبر صداوسیمای مرکز گیلان ادامه داد: آن روزها از 8 صبح کار شروع می‌شد و بطور میانگین تا ساعت 11 شب که آخرین بخش خبری پخش می‌شد در اداره بودیم، وقتی هم که به خانه می‌رسیدیم ساعت از نیمه شب هم گذشته بود. تماس‌های فراوان مردم، بیان مشکلات آنان و متعاقب آن پیگیری‌های لازم از مسؤولان مربوطه، این حساسیت خبری و موثر واقع شدن‌ها باعث شده تا این خاطرات، برایم شیرین و ماندگار باشند.

اجدادی بیان کرد: اغلب در جریان سفر مقامات عالی کشور که ره‌آوردهای خوبی نیز برای استان دارد، کار خبری شدت بیشتری می‌گیرد، اگرچه فشار کار بر همکاران سختکوشم دوچندان می‌شود ولی این پویایی و تحرک باعث نشاط‌مان می‌شود؛ البته ناگفته نماند خسته هم می‌شویم.

سردبیر تحریریه خبر صداوسیمای مرکز گیلان با اشاره به اهمیت خبر در آگاهی‌بخشی جامعه تصریح کرد: خبرنگار موفق می‌تواند توانمندی‌های کشور و جامعه را از یک سو رصد کند و از سوی دیگر با شناسایی مشکلات به رفع یا کاهش آنها کمک کند چراکه خبرنگاران پل ارتباطی مردم با مسؤولان هستند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه خبرنگار موفق چه ویژگی دارد؟ گفت: در صورتی خبرنگار موفقی می‌شویم که علاوه بر استعداد ذاتی، مهارت لازم را کسب کنیم و اعتماد به نفس داشته باشیم، دانسته‌هایمان را افزایش دهیم و به وقایع روز مسلط باشیم، تاکید می‌کنم به‌روز بودن در عرصه خبر خیلی مهم است.

اجدادی با اشاره به اینکه یک خبرنگار باید بداند که چه می‌خواهد، اضافه کرد: خبرنگار باید در کارش علاوه بر سماجت، سماحت هم داشته باشد زیرا پیگیری یک موضوع ممکن است زمان‌بر باشد؛ لذا طولانی شدن روند بررسی یک موضوع نباید صبر خبرنگار را به سرآورد.

سردبیر گفتگوی ویژه خبری ساعت 20 خبر صداوسیمای مرکز گیلان خطاب به علاقمندان عرصه خبر به ویژه گویندگی گفت: در کلاس‌های گویندگی همواره به فراگیران تاکید می‌کنم که فقط علاقمندی دلیل نمی‌شود که به صداوسیما و مطبوعات راه پیدا کنند، در کنار علاقمندی، توانمندی مهم است، بنده هم خیلی دوست داشتم که فضانورد یا جراح قلب شوم اما نشد، بی‌شک توانمندی و اراده لازم را در این زمینه نداشتم.

گوینده خبر صداوسیمای مرکز گیلان ادامه داد: شبکه سه سیما، برای افرادی که علاقمند به اجرا و گویندگی هستند برنامه‌ای را طراحی کرده و فرصتی فراهم شده تا علاقمندان توانایی خود را محک بزنند، مرکز گیلان هم در ادوار مختلف با فراخوان، این زمینه را برای علاقمندان ایجاد کرده است.

کبرا اجدادی، گوینده و سردبیر گفتگوی ویژه خبری مرکز صداوسیمای گیلان در چهار جشنواره بعنوان گوینده برتر رادیو و تلویزیون در کشور انتخاب شده است، همچنین آثار مکتوب وی در دو جشنواره جداگانه در سال 93 در شهر تبریز و همچنین در اسفند 93 در تهران بعنوان اثر برتر معرفی شده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار