همزمان با روزهای پایانی دومین ماه تابستان گرمای شدید و بی سابقه سراسر استان اردبیل را فرا گرفت تا طی امروز در برخی مناطق به بالاترین سطح خود در سال جاری برسد.
کد خبر: ۷۷۷۰۰
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۰ 16 August 2015

به گزارش خبرنگار مهر، هوای خنک توام با طراوت و پاکی، وزش نسیم دائمی، بارش های مداوم باران و برف و در فصل زمستان سرمای شدید و یخبندان در یک کلام سردسیر بودن از مهمترین ویژگی استان اردبیل در ذهن مردم ایران است.

اما انگار این خصیصه ها حسادت گرما را برانگیخته و چند سالی است که شهروندان این استان با هوای گرم و طاقت فرسا مواجه می شوند، هوایی که بیشتر مردم اصلا عادتی به آن ندارند.

گرمای بی سابقه امسال نیز همچون سال های اخیر خصیصه های این استان را کمرنگ کرده و اردبیلی که به سردسیری در دنیا مشهور است، مانند استانهای جنوبی در تب گرما می سوزد.

همین چند روز پیش بود که شهرستان کوثر در جنوب استان اردبیل با 43 درجه رکورد شکنی کرد، اما براساس پیش بینی ها قرار نیست این آخرین رکورد امسال باشد، چراکه که امروز بناست که برخی شهرها به بالاترین دمای خود در سال جاری و سالهای اخیر دست یابند.

یک مقایسه ساده تائیدی براین پیش بینی است، اینکه مرکز استان تا ساعت 12 امروز و در قیاس با دیروز شنبه طی همین ساعت 9 درجه افزایش دما داشته و هم اکنون به بیش از 37 درجه رسیده است. دمایی که همچنان رو به افزایش است و احتمالا به بیش از 40 درجه خواهد رسید.

بگونه ای که دیروز مرکز مدیریت بحران استان اردبیل شاید برای اولین بار در تاریخ این استان نسبت به افزایش دما و خطرات ناشی از آن برای شهروندان هشدار داده و خواستار مراقبت جدی از حوادث احتمالی شده است.

این مدیریت با اشاره به اینکه امروز از ساعت 12 تا 17 بعد از ظهر گرما در اردبیل به اوج خود خواهد رسید، از افزایش چهار الی شش درجه ای دمای هوای طی امروز در اکثر مناطق استان خبر داده است.

داستان افزایش دما در استان اردبیل از هفته های گذشته آغاز شده و به تناوب با افزایش و کاهش روبرو بوده است، موج جدید این پدیده نیز از دو روز پیش آغاز شده و دیروز و امروز به بالاترین سطح خود رسیده است. چنانچه شهرستان کوثر دیروز با 42 درجه گرم ترین شهر استان بوده است.

این شهر طی مردادماه جاری نیز رکود بالاترین دمای هوا را زده بود و با 43 درجه بالاترین دمای هوای استان را در کارنامه امسال ثبت کرده بود. در کنار این شهر شاید خلخال نیز امروز رکورد بالاترین دمای هوا را بشکند.

به گفته مدیرکل هواشناسی استان میزان دما در مناطق جنوبی استان و در شهرهای کوثر و خلخال بین 40 تا 43 درجه، مناطق شمالی استان در شهرهای پارس آباد، بیله سوار و گرمی بین 38 تا 41 درجه و در مناطق مرکزی استان اردبیل، سرعین، نمین و مشگین شهر بین 37 تا 40 درجه خواهد بود.

علی دولتی مهر تاکید دارد که در بخش مرکزی استان تاکنون پنج شهر اردبیل، سرعین، نیر، نمین و هیر رکود گرما را زده اند و طی امروز نیز اکثر نقاط مرکزی و جنوبی استان اردبیل گرم ترین زمان خود را تجربه خواهند کرد.

رکورد اردبیل به عنوان مرکز استان اما از ابتدای تابستان تاکنون 40.2 درجه بوده است، این اتفاق نیز در مردادماه جاری رخ داده، نکته جالب در این خصوص این است که افزایش دما توام وزش باد گرم و خشک بوده و شهروندان را به شدت کلافه کرده است،

با وجود افزایش دمی طی امروز در بیشتر مناطق استان اردبیل، برخلاف انتظار میانگین دمای شهرستان پارس آباد به عنوان یکی از شهرهای همیشه گرم استان طی ساعات اولیه امروز 28 درجه بوده است، یعنی 10 درجه کمتر از اردبیل.

با وجود حاکم شدن گرمای شدید هوا طی روزهای اخیر باید به اختلاف دمایی شهرهای این استان اشاره کرد، نکته ای که بسیار جالب است، همانطوریکه گفته شد دیروز شهرستان کوثر با 42 درجه گرم ترین شهر استان بوده اما در کنار این فرودگاه اردبیل و شهرستان خلخال دمای متفاوتی را تجربه کرده اند، این دو منطقه به ترتیب با 11 و 13 درجه خنگ ترین شهر های استان بوده اند.

این اختلاف دمای 31 و 29 درجه ای نشان می دهد که این استان علاوه بر زمستان تغییرات دمایی بسیار زیادی را نیز در تابستان تجربه می کند، بگونه ای که در زمستان وقتی برخی شهرهای استان با دمای منفی 37 درجه و حتی بیشتر روبرو بوده اند، دمای هوا در شهرهای شمالی استان از جمله پارس آباد و بیله سوار به مثبت 20 درجه رسیده تا اختلاف 57 درجه را شاهد باشیم.

با تمام این تفاسیر اما خبر خوب اینکه از اواخر وقت امروز آرام آرام کاهش دما را در استان شاهد می شویم، براین اساس فردا شهروندان استان با کاهش پنج درجه ای روبرو می شوند و این روند نزولی همچنان ادامه می خواهد داشت تا مردمی که به گرما عادت ندارند نفس راحتی بکشند.

هم اکنون تردد در خیابان و معابر این شهر تا حدودی قابل توجهی کاهش یافته و بیشتر شهروندانی که فعالیت های غیر ضروری ندارند از تردد در سطح شهر خودداری می کنند.

این روزها بی شک در خاطره مردم اردبیل بویژه جوان ترها خواهد ماند تا در آینده همچون افراد مسن که تجربه بارش های سه متری برف را داشته و سالها از خاطرات سرما نوه های خود را سیراب کرده اند، برای فرزندان خود از گرمایی حرف بزنند که واقعا گرم و بی سابقه بود.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
فرزاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
دیگه آخرالزمان شده اون ازطوفان وسیل تهران اینم ازگرمای اردبیل
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار