سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه به پهناورترین استان کشور
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: دو قطعه از سه قطعه راه آهن چابهار- زاهدان تا پایان سال جاری افتتاح خواهد شد.
کد خبر: ۸۵۴۶۶۳
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۴ 26 May 2020

به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان، نوبخت که به سیستان و بلوچستان سفر کرده است در جمع خبرنگاران گفت: طرح ریلی چابهار- زاهدان یکی از طرح‌های مهم دولت است که می‌تواند بندر اقیانوسی غیر تحریمی چابهار را به شبکه سراسری کشور متصل کند.

وی ادامه داد: این طرح در سه قطعه چابهار- ایرانشهر، ایرانشهر- خاش و خاش- زاهدان در حال انجام است.

معاون رییس جمهوری افزود: در دهه فجر امسال قطعه زاهدان- خاش متصل و تا اسفند امسال قطعه چابهار- ایرانشهر نیز تکمیل خواهد شد.

وی گفت: قطعه باقی‌مانده این طرح نیز خرداد سال آینده نهایی و تکمیل خواهد شد و به امید خدا تا سال آینده تمام ۷۳۰ کیلومتر این مسیر به اتمام خواهد رسید.

نوبخت افزود: بیش‌ از چهار هزار میلیارد تومان معادل ۳۰۰ میلیون یورو به این طرح تخصیص یافته که به صورت نقد در دسترس است.

وی اعطای کلید ۲ هزار واحد مسکن روستایی را از دیگر اهداف سفر خود به سیستان و بلوچستان ذکر کرد و گفت: این اقدام از ۲ سال قبل شروع و در هر یک از سفر‌ها چند هزار واحد از این نوع مسکن تحویل شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: با اعطای کلید این ۲ هزار واحد مسکونی تعداد واحد‌های مسکن محرومین روستایی واگذار شده به ۱۴ هزار و ۵۰۰ واحد رسیده است.

وی به۲ طرح نیمه کاره سد ماشکید و جاده روستایی سراوان به سمت بم پشت اشاره کرد و گفت: ۱۰۰ میلیارد تومان برای تسریع و تکمیل سد ماشکید و ۱۰۰ میلیارد تومان برای جاده روستایی سراوان به سمت بم پشت در این سفر تخصیص یافت تا بتوان به اهدافی که برای توسعه این استان داریم طی ماه‌های آینده برسیم.

معاون رئیس جمهوری، امروز سه‌شنبه وارد زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان شد.

نوبخت در بدو ورود به فرودگاه بین المللی زاهدان مورد استقبال استاندار سیستان و بلوچستان، معاونان استاندار، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و شماری از مسوولان این استان قرار گرفت.

معاون رییس جمهوری به منظور بازدید از راه آهن چابهار - زاهدان به سیستان و بلوچستان سفر کرده است.

وی همچنین به منظور افتتاح چندین واحد مسکن محرومان به ایرانشهر در جنوب سیستان و بلوچستان سفر خواهد کرد.

در این سفر سردار محمد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) نوبخت را همراهی می‌کند.

پروژه راه آهن چابهار- زاهدان -سرخس یکی از طرح‌های مهم ملی درحال اجرا در سیستان وبلوچستان است که تکمیل و راه‌اندازی آن تحولات چشمگیری در ارتباطات تجاری کشور‌های مختلف و توسعه و پیشرفت استان‌های جنوب شرق کشور ایجاد می‌کند.

خط ریلی چابهار- سرخس به صورت یک خطه و برای جابجایی کالا و مسافر در حال ساخت است.

این خط ریلی ۹۰ درصد برای جابجایی کالا و حدود ۱۰ درصد برای مسافر پیش بینی شده است.

مسیر اصلی این خط ریلی از چابهار به زاهدان به طول ٦١٠ کیلومتر سال ۱۳۸۹ کلنگ زنی شد.

این خط ریلی از دروازه شرقی اسکله شهید بهشتی چابهار آغاز و با عبور از شهرستان‌های کنارک، نیکشهر، ایرانشهر و خاش در نهایت به زاهدان متصل شده و پس از آن برای ارتباط با کشور‌های آسیای میانه به سرخس متصل می‌شود.

از اهداف اصلی این خط ایجاد کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر تجاری، ترانزیتی، اقتصادی و گردشگری چابهار به شبکه ریلی کشور و کشور‌های آسیای میانه، کمک به توسعه سواحل مکران، ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی سیستان و بلوچستان و اتصال کشور‌های آسیای میانه و افغانستان به آب‌های آزاد است.

راه آهن چابهار- زاهدان- میلک - سرخس به عنوان اصلی‌ترین اولویت زیرساختی شرق کشور علاوه‌بر کسب منافع ملی حاصل از درآمد‌های ترانزیتی، تاثیر مستقیمی بر اشتغالزایی و پیشرفت اقتصادی این نقطه از ایران اسلامی خواهد داشت.

ایجاد زیرساخت ریلی سبب دسترسی بهتر به معادن غنی استان شده و بهره‌برداری از آن‌ها را مقرون به صرفه می‌کند، علاوه بر این مقدمات لازم برای سرمایه گذاری در زمینه فعالسازی ظرفیت معادن غنی شرق کشور فراهم می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار